Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
SmileRacer

Plasta ruff tak, hur göra?

Rekommendera Poster

Ja som topicen lyder, hur går jag tillväga med att plasta ruff tak, vad ska jag tänka på? vad för plast bör jag använda? ge mig tips å råd.. tack på förhand mvh Håkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
http://fiber.get.to Epoxi är starkt, lätt och dyrt men tål inte UV. Mycket arbete krävs för att skydda't mot UV. Jag skulle ha använt valnlig glasfiberarmerad polyester...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målarfärg räcker som UV-skydd, förslagsvis då en tvåkomponentsfärg. Vet inte om det låter så jobbigt... Polyesterplasten är dessutom inte helt tät, vilket kan vara bra på ett tak, utan måste skyddas med ett tätt material, t ex epoxy. Och då är vi ju tillbaka igen till ruta 1.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fäster det på epoxi eller måste du först köra med epoxi grund? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får du polyestern tät? Med epoxy? Målar du den sedan? ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytförberedelser före målning och lackning Ytförberedelser före målning eller lackning är precis lika viktiga som före behandling med epoxi. Ytan måste vara slipad, ren och torr (kapitel 3). 1. Låt sista skiktet epoxi härda ut ordentligt. 2. Tvätta ytan och slipa med en WEST SYSTEM 815 slippkloss och vatten. 3. Slipa ytan, hur mycket beror på hur jämnt sista epoxiskiktet är och vilken typ av färg skall användas. Om det finns rinningar eller sättningar i ytan, börja med 80 papper för att jämna ner höga punkter. Våtslipning är att föredra eftersom det binder slipdammet. Slipa tills ytan känns jämn, byt sedan till 120 torr eller våtslip, därefter 220 papper och slutligen till det papper som ger den önskade ytjämnheten. När Du är nöjd med ytans jämnhet, tvätta ytan med färskvatten och torka med pappersduk. Följ färgtillverkarens anvisningar för målning och lackning. Gör en provpanel om du är osäker på hur mycket ytan behöver slipas innan målning, eller om färgen är kompatibel med epoxin. Om ytan skall klarlackas används en tvåkomponent polyuretan lack med ett kraftigt UV­skydd som t ex WEST SYSTEM 1000 klarlack. När bottenfärg skall målas över epoxin, är det viktigt att kontrollera med färgtillverkaren om en grundfärg är nödvändig för vidhäftning. http://www.westsystem.se/ytbehandling.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...