Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Thesea

polerings tider

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag undrar vad ni använder för medel för polering mm, har ni något mirakelmedel till exempelvis motorrummet? Tänker på oljefläckar och dylikt?

utöver det undrar jag vad ni tycker funkar bra för skrovet, har ni ett "hemligt" recept?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olja och annat fett brukar jag faktiskt använda YES på först. Sedan vaxar jag det jag kommer åt så smutsen inte får fäste.

På bordläggning och däck har jag använt massor av olika saker genom åren men nu fastnat för Internationals produkter då de är lättarbetade. Framför allt deras UV-sealer är väldigt lätta att jobba med och går också att använda i direkt solljus vilket är en fördel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra i motorrummet gör susen!

Dosera rätt bara!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Polering av gelcoat är ju ingen rymdvetenskap direkt.

Men några saker att tänka på är:

Att ren gelcoat är lättare att polera upp en högglans på och med mindre risk för flammighet.

Att vara försiktig med för höga varvtal på polermaskinen så inte ytan blir för varm, då blir den lätt gulaktig i tonen. (bränd)

Att man kan tunna ut autosol (kromglans) med vatten för att få en kräm som är lättare att använda.

Att Abralon är en utmärkt problemlösare om skrovet är kraftigt kritat (UV-skadat).

Att undvika produkter baserade på silikon då det ställer till med problem den dagen någon tänker måla om skrovet.

Att det inte finns några enkla genvägar för att glänsa. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra i motorrummet? Det låter inte så säkert för elprylar och sådant runt motorn, Det gäller att det inte kommer på fel ställe.

 

Eftersom olja och fett brukar vara det man drabbas av mest så använder jag också YES diskmedel och en vanlig diskborste sedan sprayar jag av ytorna med en vanlig blomspruta med rent vatten, eftersom finishen i motorrummet är lite grövre så är det lönlöst för mig att försöka vaxa där.

 

Annars använder jag Biltema boat cleaner och vax på skrovet det fungerar bra jag har inte någon juvel till båt så jag får inget superresultat ändå. Jag kör över skrovet med cleaner på en skumgummirondell i excenterslipen och sedan på med en omgång vax.

 

En flaska cleaner 50kr en flaska vax 50kr en förpackning polerduk 40kr, för 140kr har du båtvård i flera år, Biltema är bra ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Meguiars samt Ceramic pro om det skall poleras, tvättar innsn med Rönnkvist på utsidan om det är rejeält gult och grisigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu beror det givetvis på vilka krav man har själv men mitt tips när det kommer till polering vaxning är att skippa det mesta som finns hos båttillbehörsbutikerna och satsa på riktiga saker som proffsen använder.

Tex Autosmart, Meguiars, 3M, Lahega mfl. Kostar lite mer men bättre att jobba med och ger bättre resultat

 

Och som så många gånger tidigare nämt. Håll undan från Nano-produkter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra i all ära i motorrummet.

Wurths rubbing och försegling till gelcoaten.

1. P20 lamull.

2. P20 skumgummi.

3. Wax.

 

Med vänlig hälsning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öhe, ja, Capitan har nämnt allt redan, det är fakta det han skriver, det kommer man inte undan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har använt WS-76 vax och polish på såväl fribord som botten på X35an i år.

Alla verkar överens om att det var lättarbetat och gav bra resultat.

 

Vi polerade med maskin och vaxade för hand.

 

I veckan är det sjösättning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu beror det givetvis på vilka krav man har själv men mitt tips när det kommer till polering vaxning är att skippa det mesta som finns hos båttillbehörsbutikerna och satsa på riktiga saker som proffsen använder.

Tex Autosmart, Meguiars, 3M, Lahega mfl. Kostar lite mer men bättre att jobba med och ger bättre resultat

 

Och som så många gånger tidigare nämt. Håll undan från Nano-produkter

Inga nano produkter säger ni.. Inget om varför de inte skall användas?

Har inte varit här på ett tag och inte följt diskussionerna. Någon länk till tråd om detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nano är visst farligt? Man kan dö av det, det är farligt att leva oxå, man dör garanterat av det oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det farligt för mig eller båten? Hade något med nano förra våren.. aj aj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu beror det givetvis på vilka krav man har själv men mitt tips när det kommer till polering vaxning är att skippa det mesta som finns hos båttillbehörsbutikerna och satsa på riktiga saker som proffsen använder.

Tex Autosmart, Meguiars, 3M, Lahega mfl. Kostar lite mer men bättre att jobba med och ger bättre resultat

 

Och som så många gånger tidigare nämt. Håll undan från Nano-produkter

Inga nano produkter säger ni.. Inget om varför de inte skall användas?

Har inte varit här på ett tag och inte följt diskussionerna. Någon länk till tråd om detta?

 

Från den andra tråden

 

"Tydligen tränger det mycket djupt in och använder man det år efter år så mättar man laminatet med tiden, jag antar att det är det som gör att det blir mer och mer lättarbetat?

Problemet är att det gör det omöjligt att få vidhäftning om man behöver genomföra större lagningar, eftersom det inte bara ligger på ytan och går att slipa bort.

Sanning eller myt har jag ingen aning om. Något av proffsen här kanske kan bekräfta?"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt långsökt tycker jag.. utan ha läst den andra tråden.. Så vaxet tar sig genom gelcoaten och ner i glasfiberlaminatet? Är nog inget som kommer att hända under min livstid.. Borde krävas enorma mängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framförallt så går nano genom handskar och skyddsutrustning och ingen kan i dagsläget svara på vad dess påverkan har på kroppen. Därav att iaf jag väljer att inte hantera denna produkt

 

Nanobehandlade båtar verkar också bli väldigt svåra att polera efter de vart behandlade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Framförallt så går nano genom handskar och skyddsutrustning och ingen kan i dagsläget svara på vad dess påverkan har på kroppen. Därav att iaf jag väljer att inte hantera denna produkt

 

Nanobehandlade båtar verkar också bli väldigt svåra att polera efter de vart behandlade

 

Min erfarenhet är precis tvärtom. Enklare att polera för varje år. Men var och en måste få tycka och välja efter sin egen erfarenhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att se till att ytan är ordentligt rengjord innan polering och vaxning. Har lagt ner båt cleaner och dylikgt och använder enbart Biltemas black streak remover som är helt suverän på att lösa upp ingrodd smuts. Antar att det är oxalsyra som finns i en massa andra produkter och går att blanda ihop själv men den kostar å andra sidan 60 SEK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...