Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Amanda31

lexan/polykarbonat eller plexiglas?

Rekommendera Poster

Det här ämnet har ju varit uppe tidigare, men nu kommer det i en lite ny variant. Jag byter rufflucka. Har två stycken och den ena blir helt i mahognply. Den andra blir i mahognyply och med ett fönster. Mahognyn blir i princip endast som en bred ram. Så vilket material ska jag ha till fönstret. Tidigare har lexan/polykarbonat ansetts bra. Men det ryktas att det lätt blir repigt. Inte bra. Biltema säljer en rätt tunn skiva av någon slags plast. Det är i alla fall billigt. Och så antar jag att plexiglas fortfarande finns.

 

Nästa fråga blir var man får tag på detta,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här ämnet har ju varit uppe tidigare, men nu kommer det i en lite ny variant. Jag byter rufflucka. Har två stycken och den ena blir helt i mahognply. Den andra blir i mahognyply och med ett fönster. Mahognyn blir i princip endast som en bred ram. Så vilket material ska jag ha till fönstret. Tidigare har lexan/polykarbonat ansetts bra. Men det ryktas att det lätt blir repigt. Inte bra. Biltema säljer en rätt tunn skiva av någon slags plast. Det är i alla fall billigt. Och så antar jag att plexiglas fortfarande finns.

 

Nästa fråga blir var man får tag på detta,

 

De här verkar kunna allt du kan behöva veta i ämnet. De kan naturligtvis leverera också.

 

http://www.stocksundet.se

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fp-lucka där plywooden ska ersättas. Polykarbonat är en variant men den billigare sorten tål UV dåligt och är repkänslig. Den dyrare är bättre men är forfarande inte helt bra. Det bästa tipset jag fått är billig polykarbonat + solskyddsfilm, den skyddar mot UV och går att byta när den blir repig. Biltemas plastglas har jag i ett par rutor och det fungerar bra men lite svårare att såga till. Kanske får bli det tills jag bestämt mig ;) Annars är ju en variant polyester +  väv. Ger ingen insyn men släpper igenom ljus. Enkelt att göra och enkelt att underhålla. Möjligen lite tråkig färg men den kan lackas med transparent härdlack med lite brunt i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu varit hos Stocksundet och måttbeställt en lucka i rökfärgat plexiglas. Enlig hantverkaren är plexiglasets repkänslighet betydligt överdriven. Dessutom går störande repor att ta bort på ungefär samma sätt som man tar bort repor i gelcoat. Finns några filmer på Youtube som visar hur man gör. Stocksundet sågar ut med den gamla luckan som mall och jämnar ut vassa kanter etc. Ev beslag monterar jag själv. Priset är överkomligt.

 

Verkar bra detta, men det slutliga omdömet får man väl ge efter en eller ett par säsonger. Sannolikt kommer jag att göra på samma sätt när det gäller ruffönster.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När stridsflygplanen hade rutor av plexi så torkade man dem med kloroform ibland för att få bort repor. Ett djupt andetag och en snabb, svepande torkning så blev de som nya. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hämtade luckan i förra veckan. Ser mycket bra ut. Fick med en provbit att träna borrning på. Byter ruffönstren på samma sätt inom kort.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kostade luckorna?

1400 för en rökfärgad rufflucka. Utsågad med den gamla luckan som mall. ca 600x500 mm, kanske något större. Viss vinkel på underkanten. Avslipade hörn och kanter.

 

Mycket lättarbetad. Man kan dock inte skruva, utan det är bult som gäller.

 

Ska kolla hur den håller under början på säsongen. Verkar det ok gör jag samma med ruffönstren. Där krävs det dock mer precision.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Repor i plast polerar du bäst med Meguiars Plast X   blir som nytt, fungerar bättre än autosol som inte bibehåller genomskinligheten som Plast X  gör, finns på  www.boatcare.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips där. Ska skaffa en sådan och ha i båten under säsongen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...