Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Reed

Var köpa bits som passar till oljestickan på Volvo Penta DP-drev?

Rekommendera Poster

Att lossa/dra åt oljestickan på toppen av drevet är enkelt när det är demonterat från båten och man har gott om utrymme för en lång rejäl mejsel. Men när drevet sitter monterat på båten under badbryggan är det värre... Jag har inte lyckats hitta någon tillräckligt kort mejsel (max ca 1 dm lång) som har rätt dimension för att inte förstöra spåret i pluggen.

 

Någon som har tips på vart man kan köpa en kort mejsel som passar, alternativt en bit till spärrskaft?

 

Mvh Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att hitta en tillräckligt stor bit, bredden på den flatmejsel jag brukar använda tror jag är 18 mm om jag minns rätt.

 

Mvh Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Perfekt, tackar!  Beställd!

 

Har irriterat mig på oljestickan länge. Har hittills lyckats låta bli att dra sönder den, men det känns som en tidsfråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... oljestickor brukar vara långa stela pinnar i smala hål, och om det i TS fall tydligen saknas plats för skruvmejslar längre än ca 1 dm under badbryggan så kanske det blir svårt att dra upp hela dess längd? Alltså utan att ändå behöva demontera sen den lossats??
Hoppas jag missuppfattat frågan, men men?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använde en polygriptång å tog tag runt skruven,funkade hur bra som helst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en sån här.

Tack för tipset!

 

Beställer både 16mm och 18mm och återkommer med vilken som fungerar bäst.

 

Mvh Reed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått hem 18 mm, den är 3.6 mm tjock och går inte ner i skruvspåret. :-(

 

Tillbaka till beställningssidan. De var ju inte så dyra och nångång får jag väl användning för en monster bits.:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och tjockleken framgår förstås inte av beställningssidan. :-(  Avvaktar tills Reed har testat 16mm....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och tjockleken framgår förstås inte av beställningssidan. :-(  Avvaktar tills Reed har testat 16mm....

Oj, var den så tjock!? Max 2 mm får den vara... Jag beställde 12 och 14 också när jag ändå var igång, tänkte att de kan vara bra att ha till något framtida projekt. Så någon borde ju fungera ok hoppas jag, återkommer med rapport!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...