Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Peter_K

Radiopsykologen om fritidsbåtsintresset i Sverige

Rekommendera Poster

Är det så svårt att förstå att man gillar att jobba med träbåtar.

 

Jag gillar att jobba med båtar överhuvud taget. Själva seglingen är inte det viktigaste,men man måste ju ut nån sväng på sommaren för att testa om det man gjorde förra vintern och så kommer man alltid på nåt man kan göra nästa vinter.

 

Just nu väntar jag på att limmet på ett bord som jag bygger om för att passa som slagbord i sittbrunnen, skall torka och att en lite plastning i ett litet  "handsfack" på en konsol på rattpiedistalen skall härda. 

 

Strax skall jag dricka kaffe, sen skall jag åka till Nordens Skeppshandel på Smögen och köpa ett par rostfria gångjärn till min solcellssprayhood som rök med i en orkan härförleden och en skjutregel till slagbordet i sittbrunnen.

 

För att ha nåt att göra får jag väl fortsätta med plektrumskyddet till min retrogitarr som jag förstärkte på baksidan med ett lager epoxylaminat i går.

 

När jag är klar med det så har plastningen härdat så mycket att jag kan fortsätta med handskfacken.

 

Det finns et lokalt uttryck som säger "De vesste ente att kärln va galen förrän han åd ô sång" Fritt översatt till svenska; "Man visste inte att mannen va galen förrän han sjöng samtidigt som han åt".

 

Hade en arbetskompis som hade ett mer än brinnande intresse för makrilfiske. Han kunde inte för sitt liv förstå hur en annan arbetskompis kunde va sån ivrig älgjägare.

 

Jag kunde faktiskt förstå dem bägge fast jag varken hade intresse för makrillfiske eller älgjakt. Jag gillade ju båtar och segling och att paddla kanot och ligga i vindskydd.

 

"Summan av lasterna är konstant"

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Toaen (Tommy) skrev: Är det så svårt att förstå att man gillar att jobba med träbåtar.

Haha, skyll dig själv. För du brukar (visserligen skämtsamt) antyda att båtintresse är en sorts sjukdom som kan drabba intet ont anande nybörjare och eskalera till en sorts last. Tacka fasen för att hjärnskrynklare kan bli intresserade av sånt! Skojar bara. ;)

Tack Peter_K: Trevligt o tänkvärt radioprogram (från P1-vetenskapsredaktion) i din länk, och även hjärnskrynklarens synpunkter verkar vettiga. Båtintresse har många aspekter, nöjesbåtar är till för just nöje, och skit samma egentligen varför man blir nöjd så länge inga andra drabbas av ens framfart.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl kul att vi är olika, jag uppskattar verkligen att det finns människor som tar hand om vår kulturskatt. Jag växte upp med en Eksnipa från Saxemaravarvet i familjens ägo. Få eller inga andra båtar i samma storleksklass har jag upplevt som så sjövärdiga med en tung och gedigen gång i alla sjöförhållanden.

Trä är ett fantastiskt material för byggnation av sjövärdiga och vackra båtar.

Tyvärr passar det min personlighet dåligt att själva äga och vårda en egen skönhet. I motsats till Toaen tycker jag pysslandet och vården av mina båtar mest är ett nödvändigt ont, det är timmarna till sjöss, fiskande, körande, eller förtöjd vid någon trevlig ö som ger mig mest.

 

Om alla hade varit som mig, så hade vi mest haft ganska tråkiga plåtlådor runt våra kuster, så när jag möter en väl omhändertagen träbåt eller annan raritet så lyfter jag på hatten och njuter av den skönhet som skapats och underhålls av duktiga hantverkare.. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påförmidagen stod jag mest inne i min snickerverkstad och grejade med ett antal olika prylar till mina projekt. Var nere i båten en stund före middag och förberde lite för eftermiddagens arbete i båten.

 

Det var härligt i sittbrunnen i den strålande solen. Gott och varmt.  :)

 

Efter middag när jag skulle njuta av att montera och filosofera i båten var det svinkallt. Solen hade gått i moln och dimman hade svept i i hamnen. Inte alls lika mysigt.  :huh:

 

Jag gjorde det jag skulle göra så snabbt som möjligt och såg till att komma hem till stugvärmen. Får nästan säga som en av mina döttrar sa när hon var liten;" Jag fryser in i självaste byxan"  :(

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtlivet är som modellflygandet. En del kan ägna år åt att bygga en modell men själva flygandet är inte så viktigt. Andra köper en färdigbyggd rtf och skulle något gå sönder köper man en ny. Flygandet är det primära.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...