Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
tamb

Leda bort gas från blybatterier

Rekommendera Poster

Renoveringen av hela elsystemet går mot slutspurten.

Har tre Tudor marin 80Ah (blybatterier) som förbrukarbank. De är placerade under en bänk i salongen. Batterierna har en kort slang för att leda bort eventuell knallgas vid laddning. Tänkte förlänga dessa och dra akteröver ut i en sittbrunsstuv. Blir nog slangar på 3-4 m. 

 

Vet inget egentligen om egenskaper för denna gas. Kan det bli ett problem med sådana förlängningar, behöver man gå upp i dimension på slangen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla ihop dem och sen med en lite grövre slang 3-4 m. Batteriet blir ju lite som en tryckkokare med dålig ventilation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att sådan separat ventilation är överdriven, moderna batterier gasar inte särskilt mycket?
Hade nöjt mig med nåt hål ovankanten på batteri-utrymmet, för knallgas är väl lättare än luft och kan ansamlas upptill. Båtens normala ventilation vädrar sen bort den lilla mängden gas på några kubikcentimeter per timme som blir vid överladdning?

Enligt denna gamla instruktion för båtbesiktare (sid 20 av 36) och som bygger på försäkringsbolags önskemål behövs separat ventilation bara för 12V-batteribanker över 416 Ah, och moderna batterier sägs som sagt gasa mindre än gamla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangarna på moderna semi-slutna batterier är till för att även  leda bort eventuella syrarester som kan komma ut vid hård laddning. De bör alltså ledas till en uppsamlingsburk/flaska av något slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska man ju inte ifrågasätta Seawolf men jag har aldrig varit med om att det kommit syra i slangarna vid laddning. Däremot har det skvimpat ut lite när jag burit och monterat vanliga våta batterier pga lutning och skvimpande. Jag hade i din situation låtit slangarna sitta kvar men gjort några sling på dem så att syran inte läcker ut om det kommer någon cl i dem och kollat dem efter större uppladdningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter betryggande att höra! Då kanske jag skippar långa ventilationsslangar och drar ned dem i en glasburk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...