Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
facil26

någon som vet rek amperstyrkan.

Rekommendera Poster

Någon som vet amperestyrkan på Huvudsäkringen till startbatteriet på en MD5B tänkte säkra av eft. batteripolen, för närvarande är det rakt på utan säkerhetsbryt. på startkretsen precis som på alla bilar. Dock förbrukaren som har större kapacitet har både säkring+huvudbryt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet amperestyrkan på Huvudsäkringen till startbatteriet på en MD5B tänkte säkra av eft. batteripolen, för närvarande är det rakt på utan säkerhetsbryt. på startkretsen precis som på alla bilar. Dock förbrukaren som har större kapacitet har både säkring+huvudbryt

 

Se om motorns instuktioner anger startmotorns effekt. Dubblet och trög säkring borde fungera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför vill ni ha huvudsäkringar?

 

Är det Skyllermarks som skrämt upp hela båtsverige?

 

 

Kalle, som inte har några huvudsäkringar, men rejäla huvudbrytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Varför vill ni ha huvudsäkringar?

 

Är det Skyllermarks som skrämt upp hela båtsverige?

 

 

Kalle, som inte har några huvudsäkringar, men rejäla huvudbrytare.

Snarare har Skyllermarks uppmärksammat många på att en huvudbrytare på inga vis ersätter en säkring vilket är rätt självklart för dom flesta.

Och har inte denna diskussion varit upp flera gånger tidigare? Behöver vi ännu en tråd där några hänvisar till stenåldern?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan lära sig av att kolla standarder och branchstandards? I båtvärlden har vi för nyare båtar standard som föreskriver avsäkring direkt efter batteriet UTOM just på startbatterier.

 

Jag gissar att skälet är att man inte vill riskera att säkringen går i en nödsituation?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att vid en ev kortslutning i startmoror eller ngt mestallförsmål råkar hamna mot startmotorns anslutningar å är en säkring snabbare än huvudbrytare. Därv anledninen till frågan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Problemet är att vid en ev kortslutning i startmoror eller ngt mestallförsmål råkar hamna mot startmotorns anslutningar å är en säkring snabbare än huvudbrytare. Därv anledninen till frågan

På vilket sätt tror Du att huvudbrytaren bryter vid en kortslutning som Du beskriver, svagaste länk gäller och det kan mycket väl vara kablarna som tar eld, batteriet/batterierna mm. Huvudbrytaren bryter endast om Du uppmärksammar problemet och hinner bryta i tid, den kan t.om hinna bränna fast om den inte är helt OK och/eller av dålig kvalitet och blir överbelastad !!

Att inte säkra startkretsen av säkerhetsskäl är en mycket tunn anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att så få bilar har huvudsäkringar, och ännu färre som har huvudbrytare.

Förhållandet är ju snarlikt båten.

 

 

Kalle  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

sdk780: jag håller principiellt med om att man bör avsäkra även startkretsen.

( Har för övrigt själv haft brand i minuskabeln efter att fått en renoverad motor på plats för 20 år sedan… montören hade gjort fel vilket han erkände utan prut. Då var det väldigt bra att ha en huvudbrytare även för den kretsen… jösses vad det rök av plasten! )

 

Men…. det är inte som bilar där man har godkännanden, bra placeringar av säkringar, kontrollbesiktningar och ett fåtal som bygger om elen i bilen totalt ( raceputtarna… )

 

Så med tiden sätter någon in för liten säkring, säkringen inte dragen tillräckligt hårt, glapp osv … jag kan tänka mig många felkällor som gör att motorn inte startar. I praktiken, nja? För en större motor som är lite svårstartad i kyla på våren kan nog konsumera rätt många Ah…    :rolleyes:

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det är bättre att lägga krutet på att bygga ett bra elsystem än att sätta säkringar för att man inte litar på det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör en tillbaka-kaka och säger att det beror på hur grova kablar du har mellan batteri och motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Jämförelsen med bil haltar lite i detta fall. Om det brinner å tar eld, bilen stoppar man å kliver ur. Båten är kvar i sjön.

 

Säkringen måste tåla startströmmen. Säg sådär en 100 ampere. Så vad gör den då för nytta vid en liten "kortis". Bara undrar.... det är därför man inte har någon alls.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringen skall bara skydda batterikablarna, efter startmotor finns en20kvmmlednin ca 300 mm ansluten till en säkrigsplint m några flatstifts säkringar. Problemet om ngt skulle inträffa tex att det trillar något på' startmotorn det kan man ej märka und gång Jag tror ine ens man hinner använda huvudbrytaren ens om man ser när det inträffar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Obs detta gäller Bara motorkrettsen. Förbrukaren har en 100a säkr skruvad på+polen därefter en 20kvmmledn till elcentralen ca1,00 meter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkringen skall bara skydda batterikablarna, efter startmotor finns en20kvmmlednin ca 300 mm ansluten till en säkrigsplint m några flatstifts säkringar. Problemet om ngt skulle inträffa tex att det trillar något på' startmotorn det kan man ej märka und gång Jag tror ine ens man hinner använda huvudbrytaren ens om man ser när det inträffar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja... Och hur ofta blir det plötsligt kortis i startmotorn?

 

Men jag tror att en kort stund kan strömmen bli bra mycket mer än 100A för en lagom motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet om ngt skulle inträffa tex att det trillar något på' startmotorn det kan man ej märka und gång Jag tror ine ens man hinner använda huvudbrytaren ens om man ser när det inträffar

 

Det går att skydda anslutningarn mot mekanisk åverkan.

Jag har "gummtuttar" på mina

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt att så få bilar har huvudsäkringar, och ännu färre som har huvudbrytare.

Förhållandet är ju snarlikt båten.

 

 

Kalle  :D

 

För att om en bil brinner så stannar man vid vägkanten, kliver ur och ringer  efter en bärgare och går in på det lokala MacDonalds. Om min båt börjar brinna har jag en betydligt knivigare situation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du Anders_St, det är värre i en båt. Å andra sidan har du väl 2-3 släckare nära till hands? Hur många har släckare i bilen?

 

Det är ju mer troligt att en kortis uppträder någonstans bland förbrukarna än i startkretsen där bara en enda kabel går till startmotorn?

 

Men jag hävdar envist att startströmmen är ganska hög. Har du tex en 3 hkr startmotor anser jag att det momentant kan handla om 2-300 Ampere...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jag måste säga att jag blir skrämd av inställning och/eller till dom bristande kunskaperna en del besitter.

Några av råden visar ju tydligt att skribenten inte alls förstår sig på ämnet han/hon kommenterar och då är det kanske bäst att låta bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Tycker det är bättre att lägga krutet på att bygga ett bra elsystem än att sätta säkringar för att man inte litar på det.

 

Så man väljer hur bra elsystem man vill ha utifrån om man skall ha en säkring eller inte?? Och utan säkringar så bygger man SÅ bra elsystem att säkring INTE behövs......

Jag skulle också vilja lösa alla tekniska problem genom att helt enkelt förbjuda fel .... ;-)

 

Ps: hur mycket krut går det åt för att montera in ett par säkringar i kretsen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jämförelsen med bil haltar lite i detta fall. Om det brinner å tar eld, bilen stoppar man å kliver ur. Båten är kvar i sjön.

 

Säkringen måste tåla startströmmen. Säg sådär en 100 ampere. Så vad gör den då för nytta vid en liten "kortis". Bara undrar.... det är därför man inte har någon alls.

 

"Liten kortis" ?! Man avsäkrar så att man skyddar kablaget från brand, om man inte utsätter kablaget för den strömmen så att säkringen brinner av så är det ju heller ingen risk för brand...... Tänk om, tänk rätt !

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju jag som drog in bilen i tråden.

Nu är det uppenbarligen så att det är ytterst få som bygger om sitt elsystem i bilen, det är kanske därför det är så få bilar med huvudsäkringar.

 

Däremot är det varje vecka någon som frågar om ombygge av elsystemet i båten, och dom som behöver fråga, där har jag tänkt om, dom kan nog inte få för många säkringar!

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter som jag besitter vissa elkunskaper o vet att säkringen är till för att skydda kablaget.  Men ej hur mycket ström en startmotor till MD5  dvs en encyl penta behöver normalt. Då ingen hade ngn konkret uppgift så köpte undertecknad en 150a säkring i dag att sätta på batteripolen + en i reserv, jäklas det kan man ju sätta tillbaka ringkabelskon på+polen igen då blir det som förut igen.    736w=1,00hkr   1,36hkr=1000w men det är näst intill omöjligt att mäta strömstyrkan första sek innan motorn fått snurr. Men tyvärr ingen som hade en susning här, så jag får pröva mej fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt att räkna ut strömstyrkan. Eftersom startmoorn är i stort sett kortis innan den börjar snurra så beror det på kablar, motstånd i kopplingar och hur mycket batteret i sig orkar ge. Plus att säkringar behöver en viss tid för att bli tilräckligt varma och gå sönder.

 

Men en peakström på 2 till 3 gånger märkström är väl inte orlimligt.

 

Så en 2 hk motor är på 2x736W = 1472 W.  1472W / 12V = 122 A märkström.  Allt detta är ytterst teoretiska beräkningar. Eftersom t ex spänning över startmotorn precis vid start kan gå neråt 6-9V. Men för att få en uppfattning.  Jag skulle gissa att en 300 A säkring vore värd att prova i detta fall.

 

En listig ide är ju en extra säkring och ev en kortslutningskabel att ta till i nödfall om saker börjar krångla på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du menar en temporär schunt över säkringen? i nödfall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja en temporär säkringsersättning, en plåtbit.

 

Jag tänker mig situationen att något krånglar och får startmotorn att dra mer ström än vanligt och att säkringen som vanlligtvis håller bara sticker. Och det börjar bli dags att åka hem. Då skulle jag testa att bara sätta dit en plåtbit som tillfällig nödlösning.

 

Men att man i normala fall, för att skydda sig mot avgnagda kablar eller misstag vid omkoppling har säkring.

Redigerad av Anders_St

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok verkar vettigt menamunition som säkring avstår i alla fall jag i från

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...