Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
FJS78

Impellerpump

Rekommendera Poster

Hej...

 

Undrar om ngn kan hjälpa till med vilken elektrisk pump jag kan använda istället för den mekaniska pumpen som sitter på motorn idag, pumpen anv till kylningen av sötvattnet till motorn. Motorn är en 3 cyl perkins,hittar inget nummer på pumpen som går att utläsa. Skulle behöva hjälp med hur många lit/min jag behöver?

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej...

 

Undrar om ngn kan hjälpa till med vilken elektrisk pump jag kan använda istället för den mekaniska pumpen som sitter på motorn idag, pumpen anv till kylningen av sötvattnet till motorn. Motorn är en 3 cyl perkins,hittar inget nummer på pumpen som går att utläsa. Skulle behöva hjälp med hur många lit/min jag behöver?

 

Tack på förhand!

 

Hej

Får man fråga varför du skall ta bort den mekaniska pumpen?

Den borde gå att renovera om den är trasig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt få tag på repsatser till pumpen, men ingen som lyckats ännu. Samt är remskivan spräckt. Vill egentligen ha en mekanisk pump, men hittar ingen ersättningspump.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Standardlager och radialtätningar, finns överallt, säkert inga större problem med remskivan heller.

 

Har remskivan gått sönder vid demonteringsförsök?

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kalle....

 

Pumpen va demonterad innan jag köpte båten, misstänker att remskivan spruckit vid demonteringsförsök. Vet du vart man kan kolla efter en ny remskiva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det aluminium?

 

Det mesta går att laga,även alu, största problemet är att hitta någon som vill.

 

Kolla med någon firma som bygger maskiner, dom brukar ha kunskap om vad man kan köpa dylika, i värsta fall är det ju möjligt att svarva till en ny.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...