Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
AlbinVega

Ännu en Vega med långfärdsplaner.

Rekommendera Poster

Gäst BonusVita

Varför skulle inte vegan vara en långfärdsbåt?

Den har seglat mer sjömil än någon annan Svensk tillverkad båt någonsin!

Jag tror du har lite fel inställning till din vegas egenskaper och till detta forum!  ;)

Men välkommen iaf...  :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke som har slagit mig, varför seglar man jorden runt egentligen? Man kommer ju bara tillbaka till samma kalla skitland igen.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tänker jag segla jorden runt och sedan tillbaka igen och visst kommer man tillbaka dit man började även då... =)

 

Men av erfarenhet vet jag att jag även på min vanliga sommarsemester nästan alltid kommer tillbaka till samma hemmahamn igen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Den enda båt som hittills ensamseglats runt hela nord- och Sydamerika nonstop, inklusive Kap horn och Nordvästpassagen är en Vega så det är inte hos båten som begränsningen ligger.

Bloggen tillagd i favoriter. Det skall bli kul att följa er!
Att segla "jorden runt" är för många ett självändamål utan särskild eftertanke. Själv avser jag inte att i framtiden segla jorden runt utan försöka besöka de platser som intresserar mig. Dock är ju verkligheten sådan att har man väl passerat in till Stilla havet så är den enklaste vägen att fortsätta västerut vilket av samma verklighet resulterar i jorden runt. Fysikens lagar är svåra att ändra på vilket är själva kärnan i att segla mindre båtar.

Redigerad av BSven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ingen "jorden runt" resa utan vi har satt västindien som slutmål till att börja med. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart! Vilken tid och energi ni lägger ner på båten! Ni kommer ha en underbar resa. Längtar tills det är dags för oss om några år!

Lycka till, ska följa bloggen med glädje.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke som har slagit mig, varför seglar man jorden runt egentligen? Man kommer ju bara tillbaka till samma kalla skitland igen.

 

En plats är inte samma plats, beroende på vem som betraktar den. Man törs nog gissa att en person som seglar jorden runt utvecklas en hel del under resan. Kanske till en helt ny person(lighet). Således kommer man inte tillbaks till samma plats, även om siffrorna på GPS:en antyder det. Där har du motivet! :-)

 

N.N

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

En tanke som har slagit mig, varför seglar man jorden runt egentligen? Man kommer ju bara tillbaka till samma kalla skitland igen.

En plats är inte samma plats, beroende på vem som betraktar den. Man törs nog gissa att en person som seglar jorden runt utvecklas en hel del under resan. Kanske till en helt ny person(lighet). Således kommer man inte tillbaks till samma plats, även om siffrorna på GPS:en antyder det. Där har du motivet! :-)

 

Åfan.

 

N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Trevligt, ska följa bloggen med intresse. Ska nämligen själv dra iväg i en Vega sommaren 2016 och har nära noll erfarenhet. Så här kan man nog få ett och annat tips.

Redigerad av skylarker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är ingen "jorden runt" resa utan vi har satt västindien som slutmål till att börja med. 

 

Då ses vi nog på Kanarieöarna och kanske i Karibien. Vi sticker i Maj från Göteborg.

Redigerad av hasse_A
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väldigt bra bra-att-ha-sak är en PLB. Kostar inte många tusen och är en stor trygghet när man är ensam i sittbrunnen nattetid. Särskilt för den som har frivakten som vet att vakthavande kan kalla på hjälp om hen ramlar överbord.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kunde räddat livet på en bekant till mig som druttade överbord och försvann efter att vi hade seglat Tjörn Runt i varsin båt för några år sedan. Han lånade ett försegel av mig för att ta sig hem från Stenungsund till Varberg på söndagen då han skörade sina egna under kappseglingen. När båten hittades på måndag förmiddag drev den omkring innanför Tistlarna i Göteborgs södra skärgård. Hans flytväst låg nere i ruffen och säkerhetslinan låg okopplad i sittbrunnen. Hade han haft väst och varit kopplad hade han levt idag. Men även om man trillar över kan en PLB göra skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går ej att kommentera på er sida :) Hälsar ni på oss ?? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går ej att kommentera på er sida :) Hälsar ni på oss ?? :)

 

 

Jasså? Provade nyss och det verkade funka.

Ja vi kanske syns därute! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen.. man måste logga in som admin för att skriva något tror jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen.. man måste logga in som admin för att skriva något tror jag...

 

 

Tror det ska vara fixat nu :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LOGGA IN

 

You are being asked to login becausesyhooligan@gmail.com is used by an account you are not logged into now.

 

By logging in you'll post the following comment to Totalt sänkt:

 

FUNKAR EJ :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LOGGA IN

 

You are being asked to login becausesyhooligan@gmail.com is used by an account you are not logged into now.

 

By logging in you'll post the following comment to Totalt sänkt:

 

FUNKAR EJ :)

 

 

Kan du inte bara prova att logga in då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till med långsegling.... Vill så gärna göra det, jag få se om frugan följa med:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket väl utfört arbete på den gamla Vegan! Framförallt targabågen imponerade på mig, men mycket annat med.

 

Uppdatera gärna bloggen under resan, eller har ni inte kommit loss än? Vill ju veta var ni är, hur vädret lever med er osv. Grym resa ni gör, jag gjorde samma skutt när jag var 20, fast den båten var tolv meter längre.

 

Fair winds!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst hela tråden, sorry(?)

En Vega i skick, med manskap i skick kan vara på långsegling forever..................

 

Antagligen är båten dugilgare en den som inte vill lyssna på andras tips..................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://sveavega.wordpress.com/

 

Kika gärna in och kom med synpunkter.

Obs: Orkar inte med nått tjat om att vegan inte skulle vara långfärdsbåt, det har redan diskuterats sönder i andra trådar.

 

Mvh Isac

Nu har jag kollat in bloggen. Shit vilket jobb ni har gjort med renoveringen. Imponerande!

 

Lycka till på resan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...