Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst Göran

Plast

Rekommendera Poster

Gäst Göran

Funderar på om man skulle lägga glasfiber utv på min snipa,är det början till slutet eller..??? Hoppas någon som har erfarenhet kan svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många anser att det är så, ja. Andra tycker att det är fin-fint. Varför vill du plasta snipan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Göran

Mest bara för att komma ifrån allt jobbet som är och blötläggningen eftersom jag har båten 20 mil hemifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Det finns en annan här på bryggsnack som har en plastad träbåt (Gedda) och enligt snacket som går så går det inte att försäkra en plastad träbåt?-) /Wille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Att lägga plast på en träbåt är som att svära i kyrkan. Det kan bara gå åt ett håll, nedåt. Jag har tyvärr plastat en träjulle för denna var slut i aktern. På detta sätt förlängde jag pinan med 3 säsonger. Plasta inte ifall du absolut inte är tvuvngen är mitt råd. För det finns inte någon återvändo. Båten kommer att sjunka..../mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Göran

Tack för ditt svar,är väl något som jag även tänkt på och därför ville ventilera lite om plastningen här på bryggan av dom som har erfarenhet.. /Göran

post-0-1394234372,3727_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej hvad med over vandlinjen har lagt mærke til at eksempelvis storø har indlagt plast i hjørnerne mellem kahyt og ruf se billed . det må da være ideelt arda

post-5340-1394234372,8707_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plast tar inte död på båten! Bara man har luftspalter runt skrovet invändigt så det luftas! Jag har frågat alla möjliga försäkringsbolag men dom säger nej. varför dom säger nej handlar nog mest om okunnighet från deras sida. Min farfar plastade sin träjulle för 20 år sedan och den har inte sjunkt än det gäller med våran ombyggda fiskebåt och hans ombyggda fiskebåt. Själv har jag plastat däcket på min träsnipa men inte skrovet då jag ansett att det inte behövs. Sammandrag. jag anser att det inte är mord att plasta en båt. min båt ligger 15 mil hemifrån så jag förstår hur du menar. //Gedda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare kommenterat plast på trä. I mitt fall var det att förlänga pinan för en murken båt. Att försäkringsbolagen i vissa fall är mer än lovligt byråkratiska kan jag förstå. Men de lär väl ha något annat än oförstånd som argument för sina beslut? Det verkar som om, när det gäller plast på trä, att det finns de som anser att den plastade båten bara har en väg och det är neråt. Vidare finns det de (om jag uppfattat inlägget rätt) att plasten är en trygghet och inte inverkar menligt på trä. Därför föreslår jag att alla som har synpunkter skriver ner dessa under detta inlägg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men man kan ju inte plasta in en murkeb båt, det säger ju sig själv..:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte detta med plastning av träbåt... - Om båten är dålig kan man inte plasta den - Om båten är frisk kan du plasta den, men varför skulle du vilja göra det? Mitt råd är, byt det som är ruttet, nita om det som gått isär, byt de spant som är knäckta, täta kvarvarande springor med Ettan eller Tät. Vill man ha en underhållsfri båt, köp en plastbåt eller en aluminiumbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om jag har för lite erfarenhet/kunskap. I all min okunnighet trodde jag inte att det fanns underhållsfria skrov!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, det beror lite hur man ser det. En aluminiumbåt och en plastbåt blir inte förstörd om man struntar i att underhålla den i några år på samma sätt som en träbåt, men helt underhållsfritt finns det väl inget som är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Göran

Rent tekniskt så borde det väl inte ha någon betydele att plasta utsidan,om man inte innesluter fukten i virket utan har ventilerat och oljad insida. Men det är ju så många olika meningar om sånt här så man blir lite konfinderad,och lite högre upp så ser du ju min snipa på bild ligga på svaj./Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Miggan

Hej. har en plastad snipa från 65. den är plastad ca 1980 och den flyter hur bra som helst. den är bara plastad på utsidan så att träet kan andas innåt och det finns inte en gnutta möggel eller ruttet trä. Tror att knepet är att den inte får bli för tät. Har bra med ventilation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ventilation är ordet. Jag har själv funderingar på att plasta min snipa. med samma anledning. BLÖTLÄGGNING.. finns det ngt tråkigare??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan väl ha även en murken båt som form och plasta ordentligt så det blir en plastbåt. Frågan är väl då när man ska lyfta bort formen. När den blivit tillräckligt upplöst? Men det är väl inte så man tänker när man plastar en träbåt. Det är väl mer som en ytbehandling. Ytbehandlingar på trä brukar ju efter några år behöva förnyas och där blir det väl lite si och så då plastskiktet inte så lätt låter sig förnyas där det behövs dvs där det släppt från underlaget. I det läget (kanske 3 år som väl sas ovan här) kan man beställa x antal ton plast och glasfiber och se till att öka tjockleken så det blir en plastbåt av den. Det kan man väl göra innan den gått nedåt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tt plasta en älskad träbåt kan väl inte vara fel.men man måste ju tänka på att den blir tyngre och vad jag har hört det är inte bra på ek.Bottenstocken eller vad det heter,är ju ofta just ek så där blir det väl problem.Men lycka till du har säkert glädje av din båt länge sen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enda problemet med ek som jag har stött på nu efter delaminering av däcket (bortrivning med våld) är grava missfärgningar. Har även hittat rötskador men det beror mest på oåtgärdade skador på laminatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Plasta du din båt men var noga med rengörning och spikningen av det första eller andra lagret och att det blir en bra avslutning upptill mot relingen.
Och du båten blir inte tyngre utan den flyter högre än innan  i alla fall vid midsommar tid då trät annars skulle varit vatten mättat.
Tipps lacka inte båten på insidan utan använd olja som släpper genom luft.
jag vet båtar som är plastade för minst 25år sedan uda problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

denna är plastad för 25 år sedan och har inte vart ett enda problem med det..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det låter lite konstigt med försäkringsproblemen eftersom det finns flera båttyper som plastades utanpå plywood redan på varvet. Detta gäller bla segelbåtarna Norina och LA kryssaren. Jag har ägt den ena sorten och en bekant den andra, vi hade inga problem med försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ett försäkringsbolags ögon...

 

En kund kommer in på kontoret han tar en nummerlapp och väntar på sin tur.

Kunden kommer in till mannen bakom kontorsbordet.. Kunden förklarar vad han vill ha försäkrat. vad händer då?

 

jo han får en psykisk knytnäve mitt i ansiktet..

 

Med andra ord det går inte att försäkra en plastad träbåt.. har du plastat en båt så är båten likamed skrot. Det spelar ingen roll hur du än förklarar så går det inte....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har haft en fiskejulle av ek som blev plastad för femtonårsen.Detta var kanon bra,inga problem med försäkringen heller,på västkusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

det blir nog billigare att linolja snipan invändigt så den inte drar så mycket fukt. Gör du det direkt efter upptagning så rör sig den inte så mycket i trät och läcker mindre till våren.

 

Tar hon mycket vatten så kanske du behöver slå ihop nit-förbanden som efter åren går isär alternativt så kan du dubblera med tex rostfri bult/bricka

 

20L rålinolja och låt säga 50st A4 rotfria bult med bricka är billigare än att plasta..

 

En allmogebåt som snipa tjärar man med fördel. Tjäran skyddar och tätar småsprickor... 

 

Träbåtar skall inte läcka..

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men har du väl plastat båten så är det en kostnad. den behöver du inte upprepa mer. själv ska jag plasta min nya båt till sommaren. ska bli skoj!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet av att återställa en plastad båt, dvs ta bort plasten? Går det och hur svårt är det?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror precis på hur det är plastat. är det riktigt gjort och ett bra grundarbete innan det är plastat så är det rätt svårt att få bort det. men är det inte lagt så mycket tid på förarbetet så kan det släppa lättare.

vet dock inte hur resultatet blir när du har rivit bort plasten..

varför ska du ta bort den förresten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på att köpa en båt som är plastad någon gång på 70-talet. Personligen vill jag inte ha en plastad båt. Dessutom ser det (på den här) riktigt dåligt ut.

Går det inte att ta bort plasten på ett relativt lätt sätt (eller i alla fall utan att skada bordläggningen i större utsträckning) så är det inte intressant.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...