Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Halloj alla allvetare.

 

Vi är 4 familjer om en comfort 30 från 1975. Nu ska vi köpa ut en familj och vill givetvis göra det till ett rättvist värde. Det är ju en ganska dålig efterfrågan på 70talsbåtar just nu så de känns lite svårt att gissa.

Båten har en 3år gammal motor och dacronsegel från förra året. I övrigt är den i "standardbruksskick" det är gammal toa (ej sugtömning) ingen gasol indragen, ingen badbrygga eller peke. Ingen spinnakerutrustning.

Va skulle ni gissa på att den har för värde? Har inga bra bilder nu, men den ser ut som en typisk 70talsbåt :-)

 

Tack för all input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att slippa bråk skulle jag ringa en besiktningsman som alla godkänner som får värdera båten. Då har ni ett papper att gå på, och det slipper bli sura miner. Dela kostnaden för besiktningsmannen på fyra.

Som bonus får ni kanske veta något kring båtens allmänskick och ifall något bör fixas..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med Peter_K. Ni kommer nog ha svårt att hitta någon rättvis metod annars. Ni kan säkert hitta annonser som skiljer massor i pris. Ni får olika bud på forum som detta och så vidare.

 

Båten är värd det en eventuell köpare är villig att betala. Så det enda alternativet till en besiktingsman jag kan komma på är att sälja båten.

 

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A... rättvisande dagspris är nog endast möjligt genom att sälja, dela pengarna och ni som forfarande vill äga båt ihop köp en ny. Alternativt kan ni som vill behålla båten "komma på" att ni ångrat er när affären e klar. Besiktningsmän i all ära men anlitar ni tio olika så får ni förmodligen även tio olika värderingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inredningen och exteriört fräscht, motorn av välkänt märke och inte skakar båten så mycket, samt seglen helt OK, så borde den vara värd omkring 130000. (Hade den haft OK septiktank med sugtömning, gasol indraget osv., så hade den varit värd 10000 mer.

 

Detta är förstås bara en gissning......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa är nog att låta marknaden sätta priset,lägg ut den för 100000 o se om någon vill köpa den,antagligen inte dessa gamla båtar är iskalla för tillfället,men nog enda sättet att få ett rättvist pris

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissa är som sagt svårt... och ja - tio besiktningsmän hade säkert gett kanske inte tio olika priser, men helt klart olika. Statistik är också svårt att gå på; enligt Sailguide har man tre affärer inrapporterade 2014 med ett medelpris på 106 kkr ungefär - men spannet är 75-136 kkr och skicket sägs det inget om, varken på er båt eller de på Sailguide.

http://www.sailguide.com/batfakta/info.php?id=296

 

 

Nu är ni ju tre familjer som skall köpa ut den fjärde - om man leker med tanken att båten är värd 120 kkr så är den fjärde familjens andel 30 kkr, så ni skall betala 10 kkr var till den familjen. Om det skulle visa sig vara 9 kkr, eller 11 kkr efter en värdering (som kostar pengar) kanske det inte är så viktigt kan jag tänka då när jag börjar räkna på faktiska pengar - eller..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sålde min Möre 30 i somras, det är en liknande båt. Jag hade toatank men gammal motor och ett gammalt segel. Jag fick 75.000kr.

 

Min båt var i bra bruksskick men hade inte heller peke, värmare, gasol och annat lyxigt.

 

Jag tycker nog att 100-120K är en rimlig värdering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ansluter mig till Peter K´s resonemang ovan.

Ni har en ny motor och nya segel vilket nästan är en förutsättning att få ut bra pris i dag? Som du själv säger så har många ägare av 70-tals båtar satt ut dem till försäljning nu...

 

Utan motor och bra segel hade ni inte haft möjligheten att få 120´ är min bedömning. 

Men om rätt pris ligger just på 120 eller 130 eller.... det tycker jag i första hand ni ska snacka ihop er om. Annars återstår egentligen bara en hårdhänt besiktning. Alternativet är ju att sätta ut en annons och sedan vägra sälja båten men driva det till ett avslut, då är det marknadspris.

 

Jag själv hade en Comfort 30 i 14 år, mina döttrar är uppväxta i den. Utmärkt båt! Med det sagt så har jag idag lånat på huset och köpte en båt som var fem fot längre, metervis bredare och högre ( känns det som ) och med allt, då menar jag allt, i form av nya segel, ny motor, ny kyl, ny plotter.... osv.

Och det kostade mig inte mer än ca tre stycken Comfort 30:or.... mycket prisvärt...

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ni sälja båten internt till högstbjudande mellan er delägare? Då kan ju dom som vill "vara med" köpa in sig. Om den som vill bli utköpt bjuder högst så kan denne ju sälja båten på den fria marknaden eller gå tillbaka till näst hösta bud. DÅ blir det väl rättvist?

 

Helt omöjligt att gissa ett värde annars, ni som känner båten vet ju bäst.

 

Har en kompis som har en comfort30 i mint-condition.... verkligen mint. Fina segel, gennaker, supstuga, kanonfin inredning och all tänkbar utrustning... Vete fan om han skulle släppa den för 200", kanske inte ens 300"

När jag köpte min Scampi för 3 år sedan, kollade jag på massor av Scampisar. Den jag köpte var den absolut finaste av alla. När jag sytt upp sittbrunnstält till den hade den kostat 160", åxå den med relativt ny motor. ett år senare sålde jag den och fick samma peng tillbaka. Det var ganska många som ringde både före och efter att den var såld.

 

Många av dom Scampisar jag tittade på "släppas" för minst 20-50 tusen mer... vissa ville jag inte bjuda ens hälften för eftersom det kändes fel... Min hade jag kunnat få mer för, det är känslan eftersom många ringde trots att annonsen var borta, men dom första som var och tittade "kändes" som bra nya ägare... Och det är dom, har t.o.m. bryggplats bredvid oss.

 

Så med båt tycker jag det är nästan lika mycket känsla som fakta...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De finns ingen anledning att beställa besiktning av en gammal båt i den här prisklassen för att få fram ett pris. Det är marknaden-köparen som bestämmer vad båten är värd dvs det är först när båten är såld som man vet priset. Min erfarenhet av besiktningsmän är antningen vill de inte ange ett värde på båten bl a p.g.a det skäl som jag anger. De gånger som de har angett ett värde är det inte exakt utan t ex. 100-120000kr. Jag skulle kolla genom alla svenska säljannonser: Blocket etc. och ut i från det bestämma hur mycket ni kvarvarande ägare skall betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...