Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
clk320cab

OMC motor och drev?

Rekommendera Poster

Hej Söker en dc för soliga dagar på mälaren. Finns ju hur mkt som helst att välja på..... Min fråga till läsekretsen är . Är OMC skräp eller? Verkar som dom flesta föredrar VP/Mercrusier. Vågar man satsa på en OMC ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spelar nog ingen roll vilket märke eller modell. Kolla att grejerna är servade ordentligt. Kan vara värt att kolla att det finns reservdelar att få tag på till drev och motor. Är du osäker på funktionerna, försök få med en båtmek som kan hjälpa dig att kolla motor och drev

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget fel på OMC, skicket är avgörande. Tror dock att det är svårare med reservdelar. Just när det gäller tillgång och priser på reservdelar är Mercruiser bäst. VP har bra tillgång men sorgliga priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det var så att Volvo Penta köpte fabriken där OMC gjorde sina motorer och att Volvo Penta byggde vidare på det.

Och att det är därför OMC och Volvo Penta har många delar som är samma.

Så det är inte så svårt att få tag på delar till OMC som folk tror

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är att hålla dig ifrån båtar med OMC. Framförallt pga båten blir mycket svår att säljas den dagen det är dags

Vissa drev finns ej delar att tillgå/svindyrt och byte till Pentas brukar bli utvägen

Om du ändå väljer en båt med OMC så skall den vara mycket billigare än en med Mercruiser eller Penta

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det skulle vara lätt att få tag på delar är en lögn. Omc gjorde flera olika drev och vissa av dem är det mer eller mindre omöjligt att ens få tag på en impeller.

 

Angående motorn beror det så klart på vilken omc motor det gäller. Att välja annat än merc när det finns flera att välja på är egentligen att be om bekymmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns även adapter att köpa för att sätta Alphadrev på OMC-sköld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns även adapter att köpa för att sätta Alphadrev på OMC-sköld.

 

Åter igen, det beror på vilken av OMC-dreven som man talar om. Ingen som gäller generellt för OMC-drev alltså.

 

För den vetgirige:

http://www.hastings.org/~stuart/cobra/

 

Bra sida för att identifiera de olika OMC-dreven

 

http://www.allamericandriveservice.com/OMCCobra.html

Redigerad av HanneZ82
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att säga att det inte ens går att få tag på en impeller skulle jag säga är att gå lite över gränsen. Utan att ha gått igenom allt så måste jag nästa ha ett exempel för att tro på det??

 

Men jag håller ändå med om att det börjar bli svårare med delar till dreven, om det inte är ett SX drev förstås då det är samma delar som till Volvo Penta.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorerna i sig är det nog inget fel på. Där är det som med alla motorer, hur dom är skötta. V8orna var från Ford om jag inte missminner mig. Däremot så är det enklare att hitta volvo och mercruiser verkstäder. Om du köper en med OMC, försök att hitta en med ett Volvo sx drev. Då dom är bättre än OMC Cobra dreven. Själv hade jag nog satsat på en båt med VP eller mercruiser. Misstänker att du tittat på Bayliner, Sunbird eller Four winns Från senare halvan av 80 talet fram till första halvan av 90 talet?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorerna är det inget avvikande med men dreven har en mikrobrytarfunktion som kort bryter tändningen vid i och urväxling för att spara på drevet. Denna förbannade mikrobrytare har på äldre båtar en dålig funktionalitet och kräver millimeterabpassning/justering. Jag fick aldrig ordning på detta vilket gav till följd att motorn lade av vid tilläggningarna. Fick bromsa båten med ankartampen.

 

Hittar du båtar med Cobradrev - pruta i syfte att byta pivåhus på skölden (ca 7000 kr på Micab) samt sätt på ett VP SX drev. Ett sådant begagnat kan du finna mellan 15000-30000 kr. En lätt konvertering som ger dig en helt ny båt - utan växlingsproblem eftersom du slipper mikrobrytarn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorerna är det inget avvikande med men dreven har en mikrobrytarfunktion som kort bryter tändningen vid i och urväxling för att spara på drevet. Denna förbannade mikrobrytare har på äldre båtar en dålig funktionalitet och kräver millimeterabpassning/justering. Jag fick aldrig ordning på detta vilket gav till följd att motorn lade av vid tilläggningarna. Fick bromsa båten med ankartampen.

 

Hittar du båtar med Cobradrev - pruta i syfte att byta pivåhus på skölden (ca 7000 kr på Micab) samt sätt på ett VP SX drev. Ett sådant begagnat kan du finna mellan 15000-30000 kr. En lätt konvertering som ger dig en helt ny båt - utan växlingsproblem eftersom du slipper mikrobrytarn.

Den funktionen med mikrobrytare har även alla Mercruiser Alpa-drev och det fungerar alldeles utmärkt om man sköter normalt underhåll. De säljs fortfarande som nya med denna funktion. Troligen hade du behövt byta den nedre växelwiren, den få absolut inte gå det minsta trögt för då får man tjuvstopp. Om man byter den wiren när man byter bälgar och även ser till att övriga delar i växlingsmekanismen går lätt så fungerar systemet alldeles utmärkt.

Redigerad av Eld-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går utmärkt att än så länge köpa impeller till daddy-dreven men de kostar ca 2600 kr och man måste beställa från staterna. Så visst går det men ekonomiskt är det inte försvarbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut! Växelvajern var det första jag bytte men det hjälpte inte.

 

Justeringen/ avståndet måste vara exakt men skiten rörde på sig. Hade två olika mekaniker som fixade detta, bl a Lidingö Marin som är proffs på OMC men det ballade ändå ur. Hade 2 drevras med Cobra, sannolikt p g a microbrytarfunktionen som inte fungerade tillfredsställande och slet på drevsatsen. 

 

Alpha One betydligt lättare att justera. Som nämns få som säljer reservdelar till OMC. Lidingö Marin inte alltid skitkul att ha att göra med, servicemindness vet åtminstone ngn där inte vad det är...

Motorerna är det inget avvikande med men dreven har en mikrobrytarfunktion som kort bryter tändningen vid i och urväxling för att spara på drevet. Denna förbannade mikrobrytare har på äldre båtar en dålig funktionalitet och kräver millimeterabpassning/justering. Jag fick aldrig ordning på detta vilket gav till följd att motorn lade av vid tilläggningarna. Fick bromsa båten med ankartampen.

 

Hittar du båtar med Cobradrev - pruta i syfte att byta pivåhus på skölden (ca 7000 kr på Micab) samt sätt på ett VP SX drev. Ett sådant begagnat kan du finna mellan 15000-30000 kr. En lätt konvertering som ger dig en helt ny båt - utan växlingsproblem eftersom du slipper mikrobrytarn.

Den funktionen med mikrobrytare har även alla Mercruiser Alpa-drev och det fungerar alldeles utmärkt om man sköter normalt underhåll. De säljs fortfarande som nya med denna funktion. Troligen hade du behövt byta den nedre växelwiren, den få absolut inte gå det minsta trögt för då får man tjuvstopp. Om man byter den wiren när man byter bälgar och även ser till att övriga delar i växlingsmekanismen går lätt så fungerar systemet alldeles utmärkt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorerna är det inget avvikande med men dreven har en mikrobrytarfunktion som kort bryter tändningen vid i och urväxling för att spara på drevet. Denna förbannade mikrobrytare har på äldre båtar en dålig funktionalitet och kräver millimeterabpassning/justering. Jag fick aldrig ordning på detta vilket gav till följd att motorn lade av vid tilläggningarna. Fick bromsa båten med ankartampen.

 

Hittar du båtar med Cobradrev - pruta i syfte att byta pivåhus på skölden (ca 7000 kr på Micab) samt sätt på ett VP SX drev. Ett sådant begagnat kan du finna mellan 15000-30000 kr. En lätt konvertering som ger dig en helt ny båt - utan växlingsproblem eftersom du slipper mikrobrytarn.

Jag kan lägga till att brytarna långt ifrån alltid bröt tändningen vid växling. Med resultat att kuggarna slets, blev runda och gick av. Av det jag vet, var det felet ännu vanligare på Cobra dreven. Men där kan jag ha fel. Oavsett vilket, så blir det dyrt när det felar. Och det gjorde det alldeles för ofta tyvärr.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Motorerna är det inget avvikande med men dreven har en mikrobrytarfunktion som kort bryter tändningen vid i och urväxling för att spara på drevet. Denna förbannade mikrobrytare har på äldre båtar en dålig funktionalitet och kräver millimeterabpassning/justering. Jag fick aldrig ordning på detta vilket gav till följd att motorn lade av vid tilläggningarna. Fick bromsa båten med ankartampen.

 

Hittar du båtar med Cobradrev - pruta i syfte att byta pivåhus på skölden (ca 7000 kr på Micab) samt sätt på ett VP SX drev. Ett sådant begagnat kan du finna mellan 15000-30000 kr. En lätt konvertering som ger dig en helt ny båt - utan växlingsproblem eftersom du slipper mikrobrytarn.

Jag kan lägga till att brytarna långt ifrån alltid bröt tändningen vid växling. Med resultat att kuggarna slets, blev runda och gick av. Av det jag vet, var det felet ännu vanligare på Cobra dreven. Men där kan jag ha fel. Oavsett vilket, så blir det dyrt när det felar. Och det gjorde det alldeles för ofta tyvärr.

 

Precis,stämmer så bra så!!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kört omc cobra drev med tillhörande gm 350 maskin i snart 10 år. Mickrobrytarna funkade inte dom första åren, bytte för tre år sedan, var jättelätt att få dit och shystera in. Kosta kanske 3000 spänn. Tycker nog att omc får lite oförtjänt mycket skit. Mina grejer har funkat bra men jag servar drevet varje höst..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Baserat bara på din upplevelse. Så låter det oförtjänt. Men då väldigt många andra. Hade väldigt mycket mer problem. Så är det nog inte helt oförtjänt, det dåliga ryktet. Som främst gällde dreven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sama

är du helt säker på att det är en 350 från GM? OMCs big block kom från Ford och var på 460 kubiktum. Jag har alltid trott att det var en Ford motor på 351 kubiktum i den lite mindre V8an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det stämmer! Men när jag köpte båten 2007 så var motorn bytt. Så nu en Gm 350. Köpte föresten microbrytarna hos lidingö marin och fick ett riktigt bra bemötande. Min upplevelse att det skulle vara svårt med reservdelar, tycker inte JAG stämmer heller.. Impeller byter jag varje år och kostar nog 200 spänn. Och bälgar, stödlager bytar jag vart fjärde, och anoder när dom är dåliga. Har också bytt knutkorsen och drivaxeln i drevet pga en dåligt installerad motor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hoppas nu bara att det inte rasar i sommar för det får jag väl äta upp

Redigerad av sama

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för info. Ja du får väl informera på den här tråden om något hänt, eller om sommaren blev som önskat. Avseende det mekaniska :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Redigerade bort mitt inlägg för jag skrev i feltråd

Redigerad av Powerpenta
Skrev i feltråd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...