Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Ricky-rich

Laga båt med fogskum?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller på och lagar upp en gammal Tiger Cat 15. En katamaran från gissningsvis tidigt -80 tal. Det var så att vatten letat sig in i det trä som ligger under däcket. Fick såga upp och resa bort detta. Nu undrar jag om jag skulle kunna fylla upp med fogskum som man sedan slipar ner till önskad nivå innan glasfiber/gelcoat läggs på? Tänkte att det skulle vara lättarbetat och enkelt och jobba med. Det handlar om ca 10mm som ska fyllas upp. Tacksam för tipps!

post-96444-0-99857700-1427197066_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fogskum brukar funka till många saker inte minst som lim. Borde funka här om det du bygger upp runtom håller för själva brytlasten mm. Annars kan du väl fylla upp med tex. Epoxi... eller blir det för tungt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett flertal "skrotekor" liggande vid diverse små tjärnar runt omkring för att slippa sjösätta fr trailer vid fiske på otillgängliga skogssjöar.

Eftersom jag har några stycken och de ligger, till synes övergivna, norr om ära o redlighet måste de vara billiga i anskaffning. Därmed är det ofta en del jobb för att få dom någorlunda hela innan användning.

2 av dessa hade spruckit vid kölen efter att ha legat o slagit mot stenar. Is hade säkerligen hjälpt till också. Det gapade en decimeterbred spricka på ett par meters längd i botten på dessa 2. Jag använde fogskum att fylla ut med och sedan raspen för att forma innan jag lagade själva skrovskadan med epoxi och glasfiber. (Tror inte fogskummet tål polyester, men hsr inte provat själv. Det funkade ypperligt och lagningarna ser -nu 3 resp 4 år senare- ut som nytt. Vilket är mer än man kan säga om båtarna ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördel med divinycell och liknande skum av pvc är att det, för att vara en plast, är väldigt lätt limbart vidhäftningsmäasigt. Epoxi fäster däremot inte 100% igt vilket om man har otur kan göra att vatten kan krypa in mellan och på sikt ge delaminering.

när du stoppar in materialet i en hålighet, och inte laminerar, limmar, ihop konstruktionen från början kan du ha lite risker.

om dyvicellen inte "smälter" av eventuella lösningsmedel i fogskummet du tänkt använda så fungerar det jättebra som lim mot både skrov och dyvicell. Sen tror jag att bara fogskummet, har bara erfarenhet av gammalt " hederlig" pu-skum.. blir lika bra i ditt fall. Däremot tror jag det är bättre, om det går, att laminera först. Göra ett par hål som du fyller skum genom och sen laga hålen. Alternativt lägga det första fiberskiktet i lite fogskum, som du smetar ut på det färdigformade fogskummet. Lägg dit det inban det torkat och se till att smeta ut det riktigt medans det skapar bubblor. Sen kan du laminera fast resten i det fibret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Slutade med att jag köpte en polyuretanskiva, som jag sedan skar till så den passade i de hål jag sågat upp. Penslade ett lager polyester under för att fästa skivan mot underlaget. Så nu kan jag slipa ner till önskad nivå och sedan lägga på glasfiber och gelcoat.

post-96444-0-76239300-1427647757_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...