Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Roberth_Edberg

Hjälp: koppla in bogpropellerbatteri

Rekommendera Poster

Hej,

Jag håller på att koppla om elen i båten och tänkte bla sätt in ett batter vid bogpropellern i fören. Några frågor på mitt tilltänkta elschema.

 

1) Är det OK att koppla in bogpropeller enligt schemat, eller förordas en helt isolerad del med separat ladd-relä?

 

2) Om det är ok, vad för dimension på kabeln bör jag ha till fören?

 

3) Idag sitter landströmsladdaren inkopplad bara på förbrukarsidan, vilket innebär att start/bog -batteri inte blir laddade i hamn. Borde man inte se till att ladd-relät "drar" även vid landströmsladdning - tex genom en manuell brytare som "drar" relät i hamn alt..?

 

elschema.jpg

 

Mvh.

 

Roberth

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag håller på att koppla om elen i båten och tänkte bla sätt in ett batter vid bogpropellern i fören. Några frågor på mitt tilltänkta elschema.

 

1) Är det OK att koppla in bogpropeller enligt schemat, eller förordas en helt isolerad del med separat ladd-relä?

 

2) Om det är ok, vad för dimension på kabeln bör jag ha till fören?

 

3) Idag sitter landströmsladdaren inkopplad bara på förbrukarsidan, vilket innebär att start/bog -batteri inte blir laddade i hamn. Borde man inte se till att ladd-relät "drar" även vid landströmsladdning - tex genom en manuell brytare som "drar" relät i hamn alt..?

 

elschema.jpg

 

Mvh.

 

Roberth

Svar:

1. Ja

2. Beror på effekten på bogpropellern och kabellängden mellan batteri och bogpropellern. Brukar finnas anvisningar i manualen. Jag skulle ha valt så grov som möjligt eller minst 50kvm om totala längden (+ och - kabeln ihop) understiger 4 m.

3. Här kommer du få olika svar, men jag skulle koppla in laddningen på förbrukarbanken efter säkringen eller huvudbrukaren. Glöm manuella brytare, utan köp ett billigt (149:-) spänningsavkännande relä från Biltema och koppla in det på laddkabeln mellan förbrukarbanken och batteriet fram. Då får du laddning både från motorn och landström och har dessutom alltid ett fulladdat batteri även om förbrukarbanken är mer eller mindre tömd. Till laddkabeln skulle jag välja 10-15 kvm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Jag tycker det ser bra ut. Du behöver nog inte ha en separat laddning till det batteriet.

 

2. Så grova som möjligt :) Nä men allvarligt talat, kolla med ett nomogram, sen tar du närmaste storleken över vad det visar.

 

3. Jag hade samma fundering som du, men min idé dissades här på forumet. Ett alternativ kan ju vara att ha ett spänningsstyrt relä, som sluter när spänningen överstiger en viss nivå (=laddspänningen).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2. Beror på effekten på bogpropellern och kabellängden mellan batteri och bogpropellern. Brukar finnas anvisningar i manualen. Jag skulle ha valt så grov som möjligt eller minst 50kvm om totala längden (+ och - kabeln ihop) understiger 4 m.

 

 

Ang fråga 2: Hmm... Mellan bogproppbatteri och bogpropp är det riktigt tjock kabel och dessutom kort avstånd, så de oroar jag mig inte för. Det jag undrar över är tjockleken på de längre kablarna - utmärkta med (?) i kopplingsschemat. Visst är de direkt paralellkopplade med startbatteriet, men spänningen över dessa kablar är väl närmst att jämföra med laddström, då batterierna jämnar ut laddningen mellan varandra. Eller tänker jag fel? Mina gamla el-telekunskaper börjar bli ringrostiga :)

 

Så hur bör jag räkna, för att få fram behövs dimension på de längre kablarna (utmärkta med ?)..?

 

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3. Här kommer du få olika svar, men jag skulle koppla in laddningen på förbrukarbanken efter säkringen eller huvudbrukaren. Glöm manuella brytare, utan köp ett billigt (149:-) spänningsavkännande relä från Biltema och koppla in det på laddkabeln mellan förbrukarbanken och batteriet fram. Då får du laddning både från motorn och landström och har dessutom alltid ett fulladdat batteri även om förbrukarbanken är mer eller mindre tömd. Till laddkabeln skulle jag välja 10-15 kvm.

 

Asså, de däringa automatiska skiljereläerna hade gått mig helt förbi. Jag ser det nästan som självklart att jag skall koppla landstömladdaren till startbatterisidan och sedan låta ett automatiskt skiljerelä koppla ihop bankerna. Sedan låta solpanelerna ladda endast förbrukarsidan. 

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-25230/

 

Angående brytarna i schemat, så är de remotestyrda och jag har dem pga erfarenheter med bogpropeller vars relä fastnat i på-läge. Ingen kul upplevelse. Sedan dess vill jag kunna bryta så mycket som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

3. Här kommer du få olika svar, men jag skulle koppla in laddningen på förbrukarbanken efter säkringen eller huvudbrukaren. Glöm manuella brytare, utan köp ett billigt (149:-) spänningsavkännande relä från Biltema och koppla in det på laddkabeln mellan förbrukarbanken och batteriet fram. Då får du laddning både från motorn och landström och har dessutom alltid ett fulladdat batteri även om förbrukarbanken är mer eller mindre tömd. Till laddkabeln skulle jag välja 10-15 kvm.

 

Asså, de däringa automatiska skiljereläerna hade gått mig helt förbi. Jag ser det nästan som självklart att jag skall koppla landstömladdaren till startbatterisidan och sedan låta ett automatiskt skiljerelä koppla ihop bankerna. Sedan låta solpanelerna ladda endast förbrukarsidan. 

 

http://www.biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Skiljerela-25230/

 

Angående brytarna i schemat, så är de remotestyrda och jag har dem pga erfarenheter med bogpropeller vars relä fastnat i på-läge. Ingen kul upplevelse. Sedan dess vill jag kunna bryta så mycket som möjligt.

 

"Asså, de däringa automatiska skiljereläerna hade gått mig helt förbi. Jag ser det nästan som självklart att jag skall koppla landstömladdaren till startbatterisidan och sedan låta ett automatiskt skiljerelä koppla ihop bankerna. Sedan låta solpanelerna ladda endast förbrukarsidan. "

 

Så kan du naturligtvis göra. Koppla då in reläet efter huvudbrytaren för då drar den ingen viloström när du bryter den och lämnar båten en längre tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...