Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
annerborn

försäkring som täcker hembogsering?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Förra sommaren fick vi motorhaveri pga glappkontakt i kabelstammen mellan instrumentpanel och motor.

I samband med detta blev det klart för mig att varken vår båtförsäkring eller vårt medlemsskap i SRSS täcker bogsering till hemmahamn. Försäkringsbolaget hänvisade till att vi har en för gammal motor och SRSS bogserar bara till närmaste fastland. Detta borde jag givetvis ha haft koll på, men jag hade inte läst alla villkoren.

 

Som jag förstått det kan en hembogsering kosta många tusen kronor, även om det inte rör sig om någon längre sträcka.

 

Hur tänker ni kring hembogsering? Har ni försäkringar som täcker det, tänker ni att det bara är att bita i det sura äpplet om det skulle behöva bogseras, eller....? 

 

/ Nicke

 

PS Vi rör oss uteslutande i Stockholms skärgård så det är inte några oöverstigligt långa bogseringssträckor det skulle kunna bli tal om DS

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att Sjöassistans har lite större möjligheter att hjälpa till med problem som dina

 

Sjöassistans ingår i en del båtförsäkringar men kan tecknas separat. 

http://www.sjoassistans.se/redo-kombo-medlemskap

 

Själv har jag löst såna problem som dina på det bästa sättet. J<g har segel som huvudmotor och en dieselmotor som alternativ.  :)  

 

Har seglat hem fler gånger för att motorn krånglat, än att jag gått för motor hemför att jag brutit masten.  :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack och lov att du använder seglen toaen :)

 

Ser allt för många segelbåtar som enbart tuffar med motorn.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack och lov att du använder seglen toaen :)

 

Ser allt för många segelbåtar som enbart tuffar med motorn.

 

/Micke

 

Använder bara segel när motorn inte går.  :P Som tur är stannar den väldigt lätt - alltid.

 

I somras krånglade inte motorn, men det var nåt som var galet - jag hade tappat propellern.  :wacko:  :wacko:

 

Drev in en smal grund ränna och ankrade när det fanns lite svajutrymme. Lyckade segla mig ut på öppet vatten på morgonens försvinnande landbris. Sen var det till att kryssa sig hem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Förra sommaren fick vi motorhaveri pga glappkontakt i kabelstammen mellan instrumentpanel och motor.

I samband med detta blev det klart för mig att varken vår båtförsäkring eller vårt medlemsskap i SRSS täcker bogsering till hemmahamn. Försäkringsbolaget hänvisade till att vi har en för gammal motor och SRSS bogserar bara till närmaste fastland. Detta borde jag givetvis ha haft koll på, men jag hade inte läst alla villkoren.

 

Som jag förstått det kan en hembogsering kosta många tusen kronor, även om det inte rör sig om någon längre sträcka.

 

Hur tänker ni kring hembogsering? Har ni försäkringar som täcker det, tänker ni att det bara är att bita i det sura äpplet om det skulle behöva bogseras, eller....? 

 

/ Nicke

 

PS Vi rör oss uteslutande i Stockholms skärgård så det är inte några oöverstigligt långa bogseringssträckor det skulle kunna bli tal om DS

 

Det där med bogsering till närmsta hamn kan tolkas på många olika sätt. Vi har ofta assisterat medlemmarna till sina hemmahamnar givet att det inte är orimligt långt. Det är liten mening att bogsera till närmsta hamn om den saknar fungerande bussförbindelser mm, i de fallen har man ju inte direkt hjälp medlemmen annat än att komma till en hamn.

Vi hade en riktigt lång förebyggande sjöräddning förra sommaren, den gången var det inte läge att lämna i närmsta hamn och eftersom vi i alla fall skulle åka hela vägen hem så tog vi den båten på släp. Det tar ju lite tid förståss att gå i 4-5 knop i stället för 28.

 

Redigerad av yama60
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mailade Pantaenius och frågade om deras försäkringar täcker bogsering till hemmahamn.

 

De svarade: "Ja, assitans ingår upp till 50 000 kr."

 

Förhoppningsvis räcker det för oss som uteslutande rör oss i Stockhoms skärgård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tack o lov sluppit utnyttja SSRS medlemsassistans men av bryggsamtal och annat att döma så verkar det mer normalt med bogsering till hemmahamn än närmsta annan hamn här i Vänern. Åtm i de fall Hammaröstationen är involverade.

Cred till dem :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blåste rätt in i en stor sten i somras och slog totalt sönder drevet. Via mitt bolag Svenska Sjö är jag ansluten till Sjöassistans och 45 min senare kom en båt och drog mig till hemmanen utan Diskussion helt gratis. Tog ett par timmar. Toppen försäkringsbolag. (Blåste - i 20 knops fart)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blåste rätt in i en stor sten i somras och slog totalt sönder drevet. Via mitt bolag Svenska Sjö är jag ansluten till Sjöassistans och 45 min senare kom en båt och drog mig till hemmanen utan Diskussion helt gratis. Tog ett par timmar. Toppen försäkringsbolag. (Blåste - i 20 knops fart)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det handlar naturligtvis om hur långt det är till hemmahamnen. Någon timmas extra bogsering brukar inte vara något problem men innebär det 8 tim bogsering så måste man ha ett försäkringsbolag där detta ingår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är vad som står i Sjöassistans villkor:

"Kostnad för bogsering av båten till närmaste reparatör ersätts med

maximalt 6 000 kr."

 

Alla villkor finns här: http://www.sjoassistans.se/sites/www.sjoassistans.se/files/sjoassistans_villkor.pdf

 

Allt handlar om vad man vill betala i premie. Skulle det ingå bogsering hem, i mitt fall in i Mälaren så blir det 40-50 distans, vilket är helt orimligt. Många fel går att avhjälpa på plats eller om man kommer in till en brygga, så man får tag på delar.

Skillnad blir det om det är en ersättningsbar skada. Då kliver försäkringen in och då löser sig transporten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumt av mig -naturligtvis inser jag att man inte får bogsering hem om hemmahamnen ligger allt för långt bort. Sorry!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag kollat några försäkringsbolag (If, Atlantica, Svenska Sjö) och de verkar inte täcka mer än vad mitt medlemskap i SRSS redan ger (bogsering till närmsta fastland).

 

De bolag jag kollat täcker transport till närmaste godkända varv, med undantag för Pantaenius som täcker "assistans upp till 50.000,-"

 

Då undrar man ju vad det kan tänkas kosta att få hem båten till hemmahamnen från närmsta fastland/varv. Är det någon som vet vad bogsering (av en 1,6 ton tung motorbåt) kostar per distans eller timme, så jag kan räkna ut vad det skulle handla om för summor för att få båten från tex Kapellskär, Möja eller Stavsnäs till hemmahamnen i närheten av Vaxholm (ca 20-35 distans). 

 

/ Nicke

Redigerad av annerborn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat några försäkringsbolag (If, Atlantica, Svenska Sjö) och de verkar inte täcka mer än vad mitt medlemskap i SRSS redan ger (bogsering till närmsta fastland).

 

De bolag jag kollat täcker transport till närmaste godkända varv, med undantag för Pantaenius som täcker "assistans upp till 50.000,-"

 

Då undrar man ju vad det kan tänkas kosta att få hem båten till hemmahamnen från närmsta fastland/varv. Är det någon som vet vad bogsering (av en 1,6 ton tung motorbåt) kostar per distans eller timme, så jag kan räkna ut vad det skulle handla om för summor för att få båten från tex Kapellskär, Möja eller Stavsnäs till hemmahamnen i närheten av Vaxholm (ca 20-35 distans). 

 

/ Nicke

 

Väger din båt endast 1,6 ton,så kan de vara idé att tänka på en jollesnurra på några hästkrafter,och ett fäste i aktern för den,så har du löst transporten själv och kan ta dig iland om haveri uppstår.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Bigfish68 tanken har slagit mig och jag har det lite som en möjlig reservplan, men när jag läst lite trådar om hjälpmotorer här på maringuiden så verkar de flesta såga den lösningen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vänder lite på tråden. Jag kan för mitt liv inte räkna ut hur glapp i elsystemet får en motor att haverera.

Äre en bensinare så stannar den om elen krånglar--tji tändning. Får den inte soppa stannar den. Diesel--den går utan el. Möjligen om kylvattenpumpen är separat å den lägger av men då tjuter nån alarm först innan motorn skär ihop.

 

Så snälla, hur gick motorhaveriet till pga elfel.

 

Att man sedan utan motor kan braka upp på en sten eller strand är en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör hemmahamnen så eftertraktad?

 

Är jag på färd känns det rätt orimligt att få bogsering från vilket avstånd som helst. Tycker att en hamn med möjlighet till reparation av skadan är det väsentliga. Det kan ta mycket längre tid att bogsera än att få fart på den egna pråmen.

 

Men vill man hellre bli bogserad finns tydligen försäkringsbolag för det också. Det är inte riskfritt att bogsera till havs. Ett motorstarkt fartyg känner inte av den extra bromsen som en deplacentbåt utgör och knapar brister t.ex. Jag skulle inte gärna bli bogserad av nån som har lite bråttom. Vet inte hur vår båt uppför sig i 15 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vänder lite på tråden. Jag kan för mitt liv inte räkna ut hur glapp i elsystemet får en motor att haverera.

Äre en bensinare så stannar den om elen krånglar--tji tändning. Får den inte soppa stannar den. Diesel--den går utan el. Möjligen om kylvattenpumpen är separat å den lägger av men då tjuter nån alarm först innan motorn skär ihop.

 

Så snälla, hur gick motorhaveriet till pga elfel.

 

Att man sedan utan motor kan braka upp på en sten eller strand är en annan historia.

 

Med anledning av din kommentar misstänker jag att jag kanske använt termen "haveri" på ett "felaktigt" sätt. Det som hände var att motorn dog under gång och sedan till synes slumpmässig växlade mellan att vara fullt fungerande och totalt död.

 

Det handlar om en bensinmotor. 

Kabelstammen mellan instrumentpanel (inkl tändningsnyckel) och motor (se detalj 40 på denna skiss) är ihopkopplad med motorn med ett kontaktdon i plast. Glappkontakt i detta kontaktdon, för den kabel som strömförsörjer instrumentpanelen, gjorde att motorn tvärdog under gång och sedan inte gick att starta. Efter upprepade försök så startade motorn igen för att åter dö. Så höll det hela på tills jag kunde konstatera följande orsak:

 

Vid tillverkning av kabelstammen har flatstift fästs i änden på varje kabel i kabelstamen. En liten hulling (se uppböjd metallfläns mitt på basen av flatstiftet på denna bild) på flatstiftet har böjts ut innan man tryckt in flatstiftet i kontaktdonet. Denna lilla hulling skall göra att flatstiftet sitter kvar i kontaktdonet även när man trycker ihop kontakdonet med dess motpart på motorn. När jag dissikerade kontaktdonet kunde jag konstatera att flatstiftet för den kabel som skall strömförsörja instrumentpanelen delvis hade glidit bakåt ut ut kontaktdonet, troligtvis på grund att hullingen inte var utfälld. Flatstiftet hade därför inte glidit in i sin motpart i kontaktdonet från motorn, utan endast legat emot det. Därav glappkontakten. Efter att jag böjt ut hullingen, tryckt in flatstiftet i kontaktdonet och kopplat in kabelstammen har motorn fungerat klanderfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det som gör hemmahamnen så eftertraktad?

 

Är jag på färd känns det rätt orimligt att få bogsering från vilket avstånd som helst. Tycker att en hamn med möjlighet till reparation av skadan är det väsentliga. Det kan ta mycket längre tid att bogsera än att få fart på den egna pråmen.

 

Men vill man hellre bli bogserad finns tydligen försäkringsbolag för det också. Det är inte riskfritt att bogsera till havs. Ett motorstarkt fartyg känner inte av den extra bromsen som en deplacentbåt utgör och knapar brister t.ex. Jag skulle inte gärna bli bogserad av nån som har lite bråttom. Vet inte hur vår båt uppför sig i 15 knop.

 

Vad är det som gör hemmahamnen så eftertraktad? I hemmahamnen står bilen som kan ta mig, besättningen och packningen hem. I hemmahamnen ligger båten bra och jag kan enkelt komma ner dit för att felsöka och laga båten. Blir jag bogserad till ett varv blir det meckigt med hemtransport och meckigt att sedan hämta båten. Dessutom har jag en ganska dålig förhandlingsposition i diskussioner med varvet och ser framför mig att de kommer kunna säga "Det är högsäsong nu. Vi kan titta på din båt om tre veckor och det kommer kosta minst X tusen kronor. Dessutom kostar det en femhundring per dygn din båt ligger hos oss"

 

Är jag på färd känns det rätt orimligt att få bogsering från vilket avstånd som helst  Ja, det håller jag med om, men vi rör oss uteslutande i nora halvan av Stockholms skärgård så vi talar ju inte om "vilket avstånd som helst".

Redigerad av annerborn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är klart att man gärna vill ha båten transporterad till hemmahamnen. Samma gäller ju en bil men där är det inte så men oftast får man hyrbil och resa till verkstad betald där. Hur det förhåller sig med båtar vet jag inte.

Har man "rätt" försäkringsbolag så betalar de ganska långa transporter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...