Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
jogust

Reparation av ankarspel Lofrans Panther

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har ett ganska gammalt ankarspel på min Nimbus 28 DC som enligt uppgift ska vara ett Lofrans Panther. Fick problem med detta i somras. När jag slog på ankarspelet så gick motorn men själva spelet rörde sig inte. Det var som det stod och slirade. Undrar om någon råkat ut för något liknande med detta ankarspel eller något annat och kan ha någon aning om vad det kan vara för fel?

 

Tyvärr tillverkas inte detta ankarspel längre och det verkar vara svårt att få tag i reservdelar så frågan är om det kan repareras. Någon som gjort någon liknande reparation?

 

Om det nu inte går att reparera tar jag gärna emot rekommendationer på nytt ankarspel ifall det blir så att jag måste köpa nytt.

 

Tack på förhand

Joakim

 

post-65793-0-20621800-1427039354.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej har precis samma fel som dig, har tagit isär det mellan motor o spel, på motor axel skall det sitta en kil i metall som skall driva spelet och den är borta, antagligen på din också, den är ca 14x8x6mm, kommer inte åt att mäta riktigt då motorn ligger inne i boxen. Poweril lambertseter norge hade dessa ankarspel när dom startade sin försäljning runt -84 - 86 under namnet Power il, var där någon gång då och hämtade mitt ankarspel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, lyfter en gammal tråd då jag fått nästan samma problem. Ämnet är fortfarande ankarspel  Lofrans Panther från -89.

 

Spelet trilskades sista helgen ute så nu när jag fått hem henne tog jag in spelet i garaget & kunde konstatera att det var kilproblem på mitt ankarspel också. Kilen finns men har inte suttit korrekt läge tror jag efter byte av elmotor som förra ägaren gjorde för 5 år sedan eller så.

Nu hade kilen lossnat & kilade mot motorn därav oväsendet som gjorde att jag stängde av.

Motorn fungerar kanon & mekaniken i ankarspelet likaså, inga glapp skrammel alls.

 

Problemen som jag uppdagade är att, dels är kilen skadad samt att kilspåret på axeln snedslitit så stoppkant saknas. vad som ytterligare spär på det är att axeln har en spricka i anslutning till kilspåret.

Min fråga är kan sprickan svetsas samt lagas (fylla i material & fräsa nytt spår) för att få till ett helt kilspår? Kilen måste ju lösas också?

Varför jag frågar om det går är, antingen river jag isär hela spelet för att få axeln fri för åtgärd (den är ju centrum i hela spelet) eller så får jag köpa ett nytt ankarspel. 

 

Vad tror ni som är kunniga i svets- & fräsarbeten? Jag kan inte & har ingen utrustning men en mekaniskverkstad kan kanske?

 

/Johan

20201009_130835 (2).jpg

20201009_131102 (2).jpg

20201009_131020 (2).jpg

20201009_131210 (2).jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev 1stPeregrine:

- - -

Problemen som jag uppdagade är att, dels är kilen skadad samt att kilspåret på axeln snedslitit så stoppkant saknas. vad som ytterligare spär på det är att axeln har en spricka i anslutning till kilspåret.

Min fråga är kan sprickan svetsas samt lagas (fylla i material & fräsa nytt spår) för att få till ett helt kilspår? Kilen måste ju lösas också?

Varför jag frågar om det går är, antingen river jag isär hela spelet för att få axeln fri för åtgärd (den är ju centrum i hela spelet) eller så får jag köpa ett nytt ankarspel. 

 

Vad tror ni som är kunniga i svets- & fräsarbeten? Jag kan inte & har ingen utrustning men en mekaniskverkstad kan kanske?

 

/Johan

 

20201009_131102 (2).jpg

Jag är inte expert på metallbearbetning men det verkar vara rätt mycket skador på din axel:

Sprickan gör att axeln vidgat sig och behöver pressas samman/slipas ner efter svetsningen.

Sprickan behöver svetsas (vad händer med härdningen i axeln vid svetsningen?)

Kilspåret behöver fyllas ut och sedan fräsas med precision för att inte glappa med ny kil.

 

Men en skicklig mekaniker kan nog fixa det - om han vill...

 

Varför hade delarna glidit isär så kilen förstörde axeln? Finns det fler fel på spelet?

 

Det kan nog bli rätt dyrt om det överhuvudtaget går att få det bra. Spelet är väl rätt gammalt?

 

Jag skulle börja leta efter ett nytt passande spel istället för att lägga pengar då detta. Installationen av nytt spel underlättas ju av att el o manöverkablar redan finns på plats till det gamla så installationen torde bli rätt enkel o billig.

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Summa summarum så blev det ett nytt ankarspel istället & försäljning av elmotorn.

Mer vinterjobb 🙂

 

/Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...