Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Basse99

Impregnera/ färga kapell?

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Har en Skålénare från Säffle med ett kapell som en gång i tiden var blått men nu nästan blivit vitt. Någon som rekommenderar att färga/ impregnera kapellet? Är det någon som testat någon av kapellfärgerna? som vet om det verkligen blir så bra som företaget lovar. Vill inte köpa nytt kapell

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgning vet jag inget om, däremot rengöring och impregnering

Finns bara en impregnering = Meguiars Wether Proofer

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

Har en Skålénare från Säffle med ett kapell som en gång i tiden var blått men nu nästan blivit vitt. Någon som rekommenderar att färga/ impregnera kapellet? Är det någon som testat någon av kapellfärgerna? som vet om det verkligen blir så bra som företaget lovar. Vill inte köpa nytt kapell

 

Testa Acapella. Dom har en bra hemsida som visar hur du går till väga. Har köpt deras produkter i kanske 30 år och dom funkar bra. Har använt deras färgprodukter till både sprayhoods och kapell. Sök på Acapella impregnering

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd, men jag rengjorde och färgade därefter med Acapellas produkter. 

 

La på flödigt med pensel. 

Därefter tog jag en svamp och verkligen gned in i tyget. Blev tätt jämnt o fint. 

 

Givetvis hade jag handskar på. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På den tiden jag hade kapell använde jag också Acapellas serie med infärgningar och impregnering.

Jag upplevde att det var svårt att få ett blått kapell snyggt, färgen blev ojämn. 
Med vanlig enkel elektrisk eller tryckluftsdriven färgspruta går det väldigt lätt och blir bra.

Morsans balkongskydd och markis är i Makrilux eller liknande kapellväv. När denna suttit uppe året runt i fem år, lade jag ut dem på garageuppfarten och tvättade med högtryckstvätt, sedan färgades den in och impregnerades med färgsprutan, blev jättebra, har sedan upprepats varannat eller vart tredje år ungefär, men nu ser jag att det kanske är dax att byta väven, efter 19år.... den är förövrigt kakifärgad, jag tror att den färgen är rätt gynnsam, och trutarna bajsar inte på just den balkongen av någon anledning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Hybro:

Gammal tråd, men jag rengjorde och färgade därefter med Acapellas produkter. 

 

La på flödigt med pensel. 

Därefter tog jag en svamp och verkligen gned in i tyget. Blev tätt jämnt o fint. 

 

Givetvis hade jag handskar på. 

Testade Acapellas produkter för många år sedan på ett kapell till lillbåten. Blev skit tycker jag. Kapellet blev så styvt så det blev liksom vikningar när jag rullade ihop det i sin lilla rulle. 
Sen sket det sig ytterligare när syrran stog och ”slog ur” en pensel med rödfärg där det mesta kom på mitt beiga kapell som låg bakom henne på tork ☹️.

Kapellet ligger nu under huset och möglar i väntan på att jag ska göra något åt det.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...