Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
jocke_j79

Storlek på Skiljerelä?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Det närmar sig iläggning.. Bara några förbättringar och Rekond kvar!

Jag tänkte instalera en extra batteribank till förbrukning och är lite osäker på hur stort skiljerelä jag behöver!

Batteribanken till start och bogpropeller är på 180 Ah och batteribanken till förbrukning blir på 300 Ah!

Min fråga är då om jag behöver ett skiljerelä på 300 eller 480 A ?

 

Mvh/ jocke

Redigerad av jocke_j79

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är generatorns maximala ström som relät ska tåla!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik i varge fall Biltemas rele. Jag har bytt flere sådana åt mina seglarkamrater, - de tycks inte hålla i längden även om de med marginal fyller bhemac:s spex.

Rekommenderar BlueSea  ACR 7610. Den torde fylla förväntningen samt har dessutom SI-funktion.

 

https://www.bluesea.com/products/7610/SI-ACR_Automatic_Charging_Relay_-_12_24V_DC_120A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft BTs relä sedan det kom ut på marknaden, vilket är åtskilliga år sedan.

Har inte tidigare hört om någon som behövt byta, vilket verkar hänt runt LBs bekantskapskrets.

Vad detta kan bero på kan man bara spekulera om.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också flera i bekantskaps kretsen som har BT's relä, ingen har haft några problem.

Själv har jag ett vanligt 40A relä kopplat till "61" på generatorn. Har hållit i alla tider.

När skiljerelät slår till så brukar generatorn ha fullt upp med att ladda startbatteriet och strömmen blir ganska låg till husbatterierna. Men skulle husbatterierna vara helt tomma då blir det mer ström men inte jättemycket, det tar några sekunder innan strömmen stiger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade för skojs skull priset.

Jag kan köpa 10st BT relä för samma pengar, har alltså relä livet ut, och pengar över, även om det mot förmodan skulle behövas bytas några gånger.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BT 40A fungerat utmärkt i fleera år

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har koll på tre installationer med BT reläer och alla har fungerat perfekt i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kan gå fel om/när ett skiljerelä "går sönder"?

Kan man skada batterier eller regulator eller vad händer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid fel kan batteribankerna vara sammankopplade om relåkontakterna bränts fast. Och då ingår startbatteriet i förbrukarkretsen och urladddas i takt med förbrukarbanken. Ett annat fel kan vara att reläet inte drar när generatorn laddar, och då får batteri 2 ingen laddning. Då lyser sannolikt inte den röda dioden på reläet som indikerar att reläet är draget och att båda kretsarna får laddning. Inget av dessa eventuella fel skadar batterierna, generatorn eller annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också haft ett Biltemarelä i flera år utan problem.

 

Har noterat en sak. Om man har solcellspaneler som laddar förbrukningsbanken och kör med motorn, så dra Biltemarelät när generatorn börjar ladda. När man stannar motorn hänger reläet kvar pga den högre spänningen från solcellspanelerna.

 

Relät bryter inte förrän solen går ner och batterispänningen sjunker.

 

Har man då anslutit landström och en batteriladdare är kopplad till förbrukningsbanken, släpper inte relät förrän man kopplar ifrån landströmen och solen går ner.

 

Inget problem egentligen, men kanske värt att notera.

 

"Problemet" med Biltemas spänningstyrda skilljerelä är att de är så billiga och så enkla att koppla in. Tom jag klarade det.  :P

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har problem att min förbrukningsbank inte laddas, om jag inte slår om batteriväljaren till läge "2".

Jag är osäker på om jag har något skiljerelä, och tänkte installera Biltemas modell. Men vad ska jag då med min batteriväljare till? Jag borde lika gärna kunna skicka ut den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har problem att min förbrukningsbank inte laddas, om jag inte slår om batteriväljaren till läge "2".

Jag är osäker på om jag har något skiljerelä, och tänkte installera Biltemas modell. Men vad ska jag då med min batteriväljare till? Jag borde lika gärna kunna skicka ut den?

Ja - installera en huvudbrytare istället. Batteriväljare är överflödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 70A från Kjell & c:o, kopplat på generatorns laddlampeanslutning. Fungerat klockrent sedan 2003.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...