Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
joppe_hagg

Misslyckad vinterkonservering. Spräckt Ford OMC460

Rekommendera Poster

Mycket dyster upplevelse. Konstaterade att båda kyllimporna (heter de så?) har spruckit, och min fråga är givetvis hur det brukar sluta. Finns det fryspluggar i en sådan här motor precis som i gamla volvo penna, eller kan man räkna med att t.ex. topplock är knäckt? Brukar bockhornet ligga risigt till också? Det är svårt att komma åt för att inspektera. Drevet är Volvo Penna DP SX från 90-talet. Var ska jag leta efter skador där? Vad brukar hända? 

 

Jag köpte båten i oktober. Har aldrig haft drev, och har aldrig haft en V8båt. Konserverade med drevsäck och 40 liter glykol. Varvmkörde i säcken och hoppades att den skulle ha sugit igenom. Jag måste ha kört en kvart på varierande varvtal. Kanske sitter insug för högt på drevet?Jag trodde det var små hål på sidorna längst ned - framför propellern? 

 

Luften gick ur mig. Sjösättning om 5 veckor. Suck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket dyster upplevelse. Konstaterade att båda kyllimporna (heter de så?) har spruckit, och min fråga är givetvis hur det brukar sluta. Finns det fryspluggar i en sådan här motor precis som i gamla volvo penna, eller kan man räkna med att t.ex. topplock är knäckt? Brukar bockhornet ligga risigt till också? Det är svårt att komma åt för att inspektera. Drevet är Volvo Penna DP SX från 90-talet. Var ska jag leta efter skador där? Vad brukar hända?

 

Jag köpte båten i oktober. Har aldrig haft drev, och har aldrig haft en V8båt. Konserverade med drevsäck och 40 liter glykol. Varvmkörde i säcken och hoppades att den skulle ha sugit igenom. Jag måste ha kört en kvart på varierande varvtal. Kanske sitter insug för högt på drevet?Jag trodde det var små hål på sidorna längst ned - framför propellern? Hej tråkigt att höra, jag råkade ut för ngt liknange när jag köpte min wellcraft för ca 10 år sedan, bad säljaren att vi skulle starta motorn innan köpet vilket vi gjorde( båten stog på land och var konserverad) detta var i febr. Var så självklart för mig att säljaren körde den i en glykolblandning (säljaren driver bilfirma i Varberg)

Vintern fortsatte ett bra tag till med neråt 10 minusgrader.

Väl i sjön i april så ser jag att båda knäna är sönderfrusta och börjar förstå att han kört den i rent vatten, testade att köra en sväng på ca 15 min och kollade sedan oljan vilken var helt grå altså vatteninträngning(sprängt block)

Var tvungen att byta motor.

Fick tag i ett långblock och hade tur att hitta en duktig båtfirma som flyttade över förgasare, generator mm för en rimmlig peng, inte kul alls men vad gör man.

Hoppas det löser sig för dig.

Mvh Ivan

 

Luften gick ur mig. Sjösättning om 5 veckor. Suck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj mitt inlägg bakades visst ihop med ditt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bockhornet klarar sig då vattnet rinner ut.

 

Sedan så skulle inte jag köra med säck, svårt att ha koll på cirkulationen.

 

Bättre att lossa på inloppslangen och förlänga denna för att kunna stoppa den lösa änden  i en dunk så motorn får suga vatten själv.

 

Man samlar sedan upp utgående vatten i en balja vid drevet.

 

Nu framgår det inte om motorn är sjövatten kyld eller sötvatten kyld.

 

Knepigare att få till en säker konservering med sjövattenkylning.

 

Finns flera skolor men det säkraste är nog att tömma motorn på vatten och fylla på glykol manuellt

 

Bara köra motorn som du gjort är ett lotteri där du tyvärr drog nitlotten, vilket man inte kan göra annat än att beklaga.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste nog köra bra mycket längre tid än 15 minuter om man bara kör med drevsäck utan att tömma motorn först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har själv sjövattenkylning. När båten kommer upp kör jag 10-15 med muffar för att skölja systemet.

 

Därefter dränerar jag blocket på allt vatten. Två pluggar, en på var sida i blocket på v8an.

 

Tar bort termostathuset och lyfter ut termostaten. Monterar tillbaka huset utan termostat.

 

Därefter kör jag in 50/50 glykol/vatten. motorn brukar suga ca 20 liter innan det fyllt motorn och tryckt ut allt vatten i limporna så det kommer ut ut drevet.

 

Mvh

Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu behöver du inga råd hur du skall vinterkonservera för skadan är redan skedd. Drevet bör ha klarat sig för kylvattnet bör ha runnit ur. Eftersom limprna är förstörda skulle jag montera bort den och kolla om man kan se skador på block och toppar. Har du tur i oturen är et "bara" limporna som är sönderfrysta. Du har ju kört ett antal minuter med glykolblandningen och kan hoppas att den gick genom blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som är oroväckande är att limporna gick, dessa borde fått det mesta av glykolblandningen då kylvattnet dumpas direkt till limporna innan termostaten öppnat.

 

Tycker detta tyder på att ingen glykolblandning nått varken motor eller limpor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör en stund och kolla sedan oljan så har du svaret, grå olja söndrigt block, brun och fin olja förmodligen bara frysta "knän"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade du att din motor verkligen tar kylvattnet genom drevet och inte genom en separat skrovgenomföring med pump i motorrummet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I regel så brukar motorblocket spricka på sidorna(vid frostpluggarna) :(

 

För övrigt så är inte de så kallade frostpluggarna till för att minska risk för skador vid minusgrader utan hålen är för att få ur sanden ur blocket efter gjutning

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bockhornet klarar sig då vattnet rinner ut.

 

Sedan så skulle inte jag köra med säck, svårt att ha koll på cirkulationen.

 

Bättre att lossa på inloppslangen och förlänga denna för att kunna stoppa den lösa änden  i en dunk så motorn får suga vatten själv.

 

Man samlar sedan upp utgående vatten i en balja vid drevet.

 

Nu framgår det inte om motorn är sjövatten kyld eller sötvatten kyld.

 

Knepigare att få till en säker konservering med sjövattenkylning.

 

Finns flera skolor men det säkraste är nog att tömma motorn på vatten och fylla på glykol manuellt

 

Bara köra motorn som du gjort är ett lotteri där du tyvärr drog nitlotten, vilket man inte kan göra annat än att beklaga.

Tack för ditt svar. Jag inser att det är av vikt att motorn är sötvattenkyld. Jag har idag skruvat isär lite, och kan konstatera att sötvatten inte passerar blocket alls - vilket är en lättnad. Återstår att kolla värmeväxlare, oljekylare och servopumpkylare tror jag. Det blir nog dyrt detta. :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Vad kan ha hänt? Motorn är alltså sötvattenkyld, vilket sannolikt betyder att det system som saknade glykolblandning inte berör blocket, däremot limpor, oljekylare och värmeväxlaren. Jag lossade på slangar runtom motorn och kunde konstatera att det var rent klart vatten överallt - utan glykol. Alltså har den inte sugit in någon glykolblandning från säcken! Den tidigare ägaren säger att han alltid gjorde på detta sätt, vilket borde utesluta andra insug än drevet. Var suger drevet in vatten? Det är ett Volvo DP-S1 med små hål på varje sida på nedre huset. Sitter det en impeller i drevet, eller är det min pump uppe vid motorn som suger? Jag har kollat så att den är OK.

post-78319-0-97010000-1426942756_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en sjövattenpump monterad fram på motorn. Inkommande slang skall då komma från en genomgång i skölden till drevet. Om inte kan tidigare ägare monterat ett intag i botten. Om nu din slang kommer från skölden och motorn inte sugit glykolvatten, kan man gissa tt det finns ett slangfel i den korta slangen på utsidan mellan drevet och skölden. Detta om nu inte pumpen är defekt eller att kylvattenintaget i drevet är tätt av beväxtning eller annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vattenintaget är dom små hålen, ingen impeller i drevet. Du har en impellerpump på motorn. Antingen direktkopplad på vevaxelns remskiva eller på sidan som drivs av aggregatremmen.

 

Att den är sötvattenkyld gör ju att skadorna blir billigare än om motorn frysit sönder.

 

Har du tur så har värmeväxlaren klarat sig, om inte så kanske den går att fixa hos någon som sysslar med rep. av bilkylare. Däremot brukar oljekylaren inte gilla frost.

 

Provtryckning av växlare o  oljekylarna innan provstart är ett måste annars så har du vatten i oljan som ett brev på posten om tex motorns oljekylare har tackat för kaffet.

 

Till höstens konservering så tar du bort inlopps slangen innanför skölden och förlänger denna så den räcker att stoppa ner i en 25 lires dunk, dunken har du på tex badbryggan.  

Låt motorn suga kylvatten från dunken o fyll på vartefter, när motorn blivit varm passa på o byt olja + filter. Byt sedan ut vattnet i dunken mot 50/50 glykolblandning, fyll dunken full.

Placera en balja under drevet där kylvattnet dumpas, starta och kolla oljetryck, låt motorn suga i sig nästan hela dunken med glykolvatten. Kör inte helt slut då impelllern inte gillar torrkörning.

Mät frysgraderna på det sista av glykolvattnet som kommer ut ur drevet, då vet du att systemet är glykolfyllt.

Glykolvattnet i baljan sparar du till nästa år, är bara att spetsa med lite ny glykol så man kommer upp rät frystal.

 

Obs kolla slangen mellan drev o sköld som skrevs här ovan. Om den är paj så lär du få kylproblem i marchfart. Då slangen kommer över vatten ytan vid planing.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenintaget är dom små hålen, ingen impeller i drevet. Du har en impellerpump på motorn. Antingen direktkopplad på vevaxelns remskiva eller på sidan som drivs av aggregatremmen.

 

Att den är sötvattenkyld gör ju att skadorna blir billigare än om motorn frysit sönder.

 

Har du tur så har värmeväxlaren klarat sig, om inte så kanske den går att fixa hos någon som sysslar med rep. av bilkylare. Däremot brukar oljekylaren inte gilla frost.

 

Provtryckning av växlare o  oljekylarna innan provstart är ett måste annars så har du vatten i oljan som ett brev på posten om tex motorns oljekylare har tackat för kaffet.

 

Till höstens konservering så tar du bort inlopps slangen innanför skölden och förlänger denna så den räcker att stoppa ner i en 25 lires dunk, dunken har du på tex badbryggan.  

Låt motorn suga kylvatten från dunken o fyll på vartefter, när motorn blivit varm passa på o byt olja + filter. Byt sedan ut vattnet i dunken mot 50/50 glykolblandning, fyll dunken full.

Placera en balja under drevet där kylvattnet dumpas, starta och kolla oljetryck, låt motorn suga i sig nästan hela dunken med glykolvatten. Kör inte helt slut då impelllern inte gillar torrkörning.

Mät frysgraderna på det sista av glykolvattnet som kommer ut ur drevet, då vet du att systemet är glykolfyllt.

Glykolvattnet i baljan sparar du till nästa år, är bara att spetsa med lite ny glykol så man kommer upp rät frystal.

 

Obs kolla slangen mellan drev o sköld som skrevs här ovan. Om den är paj så lär du få kylproblem i marchfart. Då slangen kommer över vatten ytan vid planing.

Tack för bra svar ! Just nu lutar det åt att antingen slangen mellan sköld och drev är dålig eller att det finns ngn packning mellan nedre delens av drevet och den övre som är otät. I så fall kan man tänka sig att den suger luft då man bara kör med säck, medan det fungerar bra i sjön. Eller finns det möjligen något sjöfilter som kan vara igensatt? 

Jag söker efter limpor på nätet, men har ännu bara hittat en uppsättning i Kanada som kostar massor. Jag får ringa runt och kolla mer på måndag.

Stort tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En följdfråga till Gelis, varför är det sämre med drevsäck? Förstår att man måste fylla säcken ordentligt och att det går åt en del glykolblandning. Men utöver det varför svårare att hålla koll på cirkulationen? Om det kommer glykolblandning ur avgaserna borde det väl gått runt?

Jag gjorde detta själv förra året så läste massor tyckte jag. Läste också i verkstadshandbok att man skulle tömma limpor och värmeväxlaren på vatten ur "tömningspluggar" innan man körde glykolblandning.

Ursäkta joppe_hag för att jag kommer med ett inlägg som inte bidrar för dig, bara att jag funderat lite över detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske har fel här, men när du kör med säck så lär du ju inte se om motorn suger i sig vatten eller dumpar vatten genom drevet. Vattenintaget på drevet är ju dolt under vattenytan i säcken och vattendumpen som bla sker genom propellercentrum är ju också under vattenytan.

 

Säcken funkar säkert om allt är ok.

Men i trådskaparens fall så dolde den med all säkerhet att det inte fanns någon cirkulation, med haveri som följd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag söker efter limpor på nätet, men har ännu bara hittat en uppsättning i Kanada som kostar massor. Jag får ringa runt och kolla mer på måndag. Eller finns det möjligen något sjöfilter som kan vara igensatt? 

Stort tack för att ni delar med er av era erfarenheter!

 

 

Bara i Kanada?? vad är det för motor?  Kan finnas ett sjövattenfilter, brukar sitta på inkommande slang till pumpen, ser ut som en stor plast behållare.

Avgasdelar finns bla här https://www.marineparts.se/,

http://www.ancoramarin.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

aah förstår, men med dunk så ser man när blandningen försvinner, då är jag med.

Däremot tyckte jag mig se rätt tydligt när det var avgaser blandat med glykol som kom ut samt att viss del kylvatten kommer ut någonstans vid skölden innan säcken varpå det syntes där också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en D3-160 med kylvattenintag genom skrovet, kopplar helt enkelt loss kylvattenslangen på insugsidan på sjövattenpumpen och sätter ner en ny slang i en 15 liters hink med glykol blandning och låter motorn suga i sig dessa 15 liter sen klart( motorn är sötvattenkyld)

Har funkat i 4 vintrar hittills

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern sitter ovanför vattennivån i drevsäcken kan vara svårt att få den att suga finns de som använder spolmuff och en dränkbar 12v länspump ihop med drevsäcken för att på så sätt hjälpa till o trycka in vattnet i drevet o säkerställa att vattnet verkligen cirkulerar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok förstår, inte tänkt så heller, tack.
 

Ytterligare följdfråga, hur bra "sug" är det från sjövattenpumpen? Om man gör som föreslagits att koppla loss kylvattenslangen på insugssidan av sjövattenpumpen och ner i glykolblandning, hur viktig är då placeringen av den? Gissar att man har den högre än pumpen men hur lång förlängning är ok?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang avgaslimpor så såg jag inte att det var skrivet i trådrubriken att det gällde Ford 460.
Då kan det nog bli lite svårare att hitta.
 
Men det finns en lösning, adapterplattor som gör att det går att använda GM:s bigblock avgasdelar.
 
Hansen marine har
http://www.hansenkatalogen.se/sv-se/Hansenmarine/Startsida.aspx#/marine/freetext/HGE460454

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alra enklast är att tömma block o limpor på vatten 2 skruvar på vardera sida som är hyfsat lätta att komma åt även om det är jävligt trångt o sen ställa en stor dunk på badbryggan med slang till spolmuffen på drevet. De som har en hink inne i båten o lossar slangarna har i regel separat impeller på motorn som då suger ur hinken alt trycker de runt blandningen med en separatpump

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...