Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mambo

Mot Höga kusten -men hur?

Rekommendera Poster

Har funderingar på att segla från Stockholmsområdet upp mot Höga kusten i sommar.

Finns några tips om bra hamnar, lämpliga dagsetapper, vad man bör se och vad man bör missa? Hur lång tid lägger man upp resan på om man kan kan stå ut med etapper på 20-50 Dm/dag? Är det ofta stökig sjö/vind ovanför Gävlebukten?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Utanför eller i kanalen innanför Väddö är ett val.
Gå runt Singö är ett annat, allt beroende på väder?

 

Visst, från Öregrund så är det en bit till nästa bra naturhamn / gästhamn. Men det är enda sträckan egentligen. OM du inte har SXK bok om Höga Kusten så skaffa den! 

 

Min erfarenhet är att - lätta vindar, slöseglar, njuter av många naturhamnar = tar tid

Hård vind - då finns möjligheten att gå i undanvind hela sträckan utomskärs = går fort.

Lite hård vind är alltså inte av ondo men det gäller att ha vinden akterifrån.

Redigerad av Funkis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en fin tur framför dig!

 

Några tips från mig:

 

- Storjungfrun: Supermysig hamn på en ö ganska långt ute i havsbandet.

- Agö storhamn i Hudiksvalls skärgård. Brygga i vacker skyddad vik,

- Kråkön, Hudiksvalls skärgård. Liten brygga med 3-4 gästplatser i ett fiskeläge. Sjukt fint!

- Mellanfjärden. Lite större fiskeläge med restaurang, teater, enkel affär (?) och rajtan tajtan. Man ligger dock nära det eventuella bandet med båten så det kan bli lite ljudnivå.

- Llll-Lubban söder om Sundsvall. SXK:s uthamn som ligger mycket fint. I närheten finns badstränder, en bra restaurang, ett gammalt järnbruk och det söta ångloket Loke som trafikerar en kilometerlång räls.

- Kattskär norr om Sundsvall, innanför Åstön. SXK:s uthamn.Mysig liten ö med bastu och grillplatser. Restaurang finns.

 

- Härnösand är ett bra ställe att bunkra på, både mat och diesel. De flesta andra städer kräver ganska ordentliga (men trevliga) omvägar, men inte Härnösand.

- I Höga kusten finns ju hur många fina ställen som helst, men missa inte Trysunda, Ulvön, Mjältön och framför allt inte Häggvik med närhet till Mannaminne, ett slags museum av det mer märkliga slaget. Ett "must see". Dessutom är hamnen fin med sin spektakulära insegling.

 

- Ö-vik har en mycket fin gästhamn med restauranger på kajkanten. Kan bli lite stökig ibland.

 

Det finns (har funnits?) en bok som heter Bottenhavsguide med många bra tips. Finns att köpa i en del hamnar och fanns tidigare som pdf, fast jag hittar den inte nu.

 

Något att oroa sig för tycker jag inte direkt finns. Är du med i Kryssarklubben finns några bojar att nyttja längs vägen om man vill.

 

Go tur!

 

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt, en underbart område!

På vägen norrut strax söder om Sundsvall kan man även stanna i Skatan www.skatan.nu. Det ligger precis innanför inloppet till Björköfjärden. Där finns en mysig krog www.skatanscafe.se och en deli som även har lite basmatvaror.

 

Man kan även stanna på Lörudden, som även det är en fiskeby. Där finns en superfin restaurang http://sillmans.se/ precis vid hamnen och en bit bort finns fiskaffär med en del matvaror. Fint att promenera bort till kapellet, till fyren och labyrinten.

 

Tyvärr har kajen på Brämön gått sönder så pass mycket, så där får man inte längre lägga till, annars är det en underbar ö.

 

Höga Kusten har vi seglat i många gånger, och jag har hittat några bra hemsidor:

https://skargardslivhogakusten.wordpress.com/

http://hogakusten.com/skargard/skepparens-favoritrutt.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips så här långt. En fundering -vilken vindriktning är vanligast? Tänkte om det är mycket syd eller sydväst innebär det att tillbakaresan kan ta längre tid.

Båten/färdmedlet ifråga är en Linjett 35.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej,skulle nog påstå att det är klart vanligast med sydliga vindar.

 

Det finns ju ett fenomen som kallas sjöbris som man kan ta med i den dagliga planeringen.

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjöbris

 

Ja precis, det är väl den som ger upphov till dessa vindar jag syftar på. Men vill påtala att mitt påstående enbart grundar sig på att jag har ett fritidshus i området och att jag inte är seglare utan enbart är en simpel motorbåtsägare och en tämligen orutinerad sådan. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det område jag är hemtam i sträcker sig från Gävlebukten och till Skags udde och där är det mestadels sydliga som vrider mot sydost under eftermiddagarna! Man brukar få kryssa neröver kusten men jag slår rakt ut på bottenhavet några Nm och brukar sedan ta duktigt med distans på nästa bog. Tidigt på morgnarna kan det emellanåt vara landbris från väst men om solen skiner så brukar det följas av en timmas stiltje och en god sjöbris framåt eftermiddan. Sen blåser det sällan efter sju på kvällen häruppe!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för väderinformationen, det är just dom här lokala varianterna som är bra att känna till. Dom följer inte alltid std-formuläret med sjöbris på eftermiddagen o.s.v. Sedan kan det av någon anledning bli perioder mitt i sommaren med ihållande nordlig vind som kan pina på en hel vecka. Men sådant går ju inte att gardera sig mot. Statistik är något sorts medelvärde av alla undantag. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett av mina favoritställen på den vägen är Skärså och restaurangen Albertina. Men jag är lite lite partisk eftersom jag tillbringat somrar där när jag var mindre.

 

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för väderinformationen, det är just dom här lokala varianterna som är bra att känna till. Dom följer inte alltid std-formuläret med sjöbris på eftermiddagen o.s.v. Sedan kan det av någon anledning bli perioder mitt i sommaren med ihållande nordlig vind som kan pina på en hel vecka. Men sådant går ju inte att gardera sig mot. Statistik är något sorts medelvärde av alla undantag.

Så är det. Sommaren 2013 var det en period på ca 10 dagar i mitten av juli då det blåste kraftig nordvästlig vind dygnet runt. Då det innebär frånlandsvind så sjönk vattentemperaturen som en sten och på natten den 20 juli visade badtermometern ynka 7 grader:-(

 

Sommaren 2014 däremot var det ett flertal ggr 24 grader i vattnet :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En video om båtlivet i Härnösands kommun

 

Kanske något som kan ge lite idéer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag seglade senast drog vi rakt över Gävlebukten från Öregrund till Stocka strax norr om Hudiksvall. Rätt lång etapp tror det var runt 110 distans, det tog hela dagen men vi hade halv vind till slör så det gällde att passa på. Gävlebukten är annars känt för att kunna ha lite jobbig sjö har jag hört.

 

Stocka var en bra gästhamn för enkel övernattning, och oerhört vackert och pitoreskt ute på udden Rönnskär som ligger strax intill.

Nedan bild av hamnen, vid gästhamnsskylten var det tyvärr för grunt för oss, vid långkajen bedömt ca 1,7m. Eftersom vi behöver drygt 1,9 m låg vi i stället vid ångbåtskajen närmast.

post-97687-0-86228500-1428855629_thumb.jpg

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi var i Stocka 2011 då fanns en handelsbod med mack i byn. Ägaren hade planer på att lägga ner verksamheten, så om det finns någon försäljning där i dag vet jag ej.  Då fanns även en sjökrog strax ovanför sjöbodan bara 50 meter från båten, som bla hade utsökt pannbiff med lingonsylt.

 

Ute på Rönnskär fanns lokal fiskare som sålde lite av havets läckerheter, vi fick med oss bla nyrökt strömming som satt fint med en pilsner lite senare.

post-97687-0-39708500-1428856134_thumb.jpg

Redigerad av Hasse_O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Bottenvikens Attraktionsbok

http://www.visitbothnianbay.com/MTRL/Bottenvikens-attraktionsbok.pdf

En samproduktion mellan ett antal kommuner på ömse sidor om Bottenviken.

 

I boken har man samlat information speciellt för båtfarare om hamnar och utflyktsmål i Bottenviken. Boken är det första verket om Bottenviksområdet som utarbetats i form av ett intensivt samarbete mellan Finland och Sverige.

 

tillägg: Hoppsan TS skulle "bara" till Höga kusten......

 

Mina tips ligger lite längre norrut.

Redigerad av Lintott

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du undrar om det är "stökig sjö" här uppe hos oss?
Ja Gävlebukten har redan nämnts men jag skulle säga att alla bukterna är lite buckliga. Åvikebukten norr om Sundsvall är känd för att vara bucklig också!
Jag vet inte vad det beror på men jag gissar att det har med kombination pålandsvind/stor vik/grunt vatten att göra!!?! Åvikebukten är helt sjuk eftersom det ibland kommer vågor från tre håll!
Det är ingen fara men ganska jobbigt. Därför brukar jag gå ganska lång ute till havs när jag passerar.
Det finns rövarhistorier om såväl Gävlebukten som Åvikebukten men sanningen är den att med en sjövärdig båt så är det mest en fråga om bekvämlighet. De som har råkat illa ut är framförallt små motorbåtar som riskerar att sköljas över när vågorna bryter på ologiskt sätt.

Redigerad av Janken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Wow, har inga tips, men du pratar om min egen drömresa!

Redigerad av wilga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillbringade många somrar på Hemsön, och har haft (har) en dröm att återvända dit

i egen båt.

Har idag bara en 22fots motorbåt, så det får nog vänta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi gjort vår Höga-kusten-resa (från Stockholm) och kan bara tacka för alla tips som kom innan :) . Och det blev en mycket trevlig resa, vi besökte många ställen och såg många vackra vyer. Vädret denna sommar har väl inte varit det bästa men detta var ändå ingenting som störde för mycket. Visst fick vi också känna på att Gävlebukten kan vara stökig men det fanns också många dagar med nästan vindstilla. Mygg såg vi inte till överhuvud taget. Hamnarna var sällan fulla, utom möjligen Ulvön då och människorna var mycket trevliga och tillmötesgående. Det blir nog att göra om denna tur något annat år. Man behöver dock planera lite och ha tid för totalt blir det rätt många distans från våra hemtrakter (670 DM t.o.r) och därmed blir vissa dagar långa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Höga kusten är fint, har varit där med bil. Med båt får det bli nästa år för oss, eller nästa, men norr ut ska vi någon gång.

 

Ett sent tips jag själv fått nyligen är att segla till Åland och sedan gå direkt upp till Umeå, 200 M. Den sträckan bör man klara på ca. två dygn om vädret inte är allt för negativt. Målet ska vara att beta av sträckan så snabbt som möjligt och blir det nödvändigt att gå med motor för att hålla farten så gör man det.

 

Sedan har man lååång tid på sig att ta sig tillbaks hem.

 

På samma vis kan man faktiskt realistiskt klara en semestersegling från Stockholm till Haparanda och tillbaks längs kusten ner till Stockholm. "Skuttet" från Åland via Vaasa är 350 M, går på ca. fyra dygn.

 

Ledsen att tipset kom sent, men någon annan kanske har glädje av det.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...