Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Linda71

HJÄLP! Talanglös, fattig kvinna med trasig Yamaha 40hk -90

Rekommendera Poster

Det där med bensinen, känns väldigt nära till hands. (Det är inge fel på förra årets bensin! sa x-et varje vår =) ).

 

Hur känns gasreglaget när du ökar? Är du säker på att inte mekanismen i reglaget eller vid förgasaren kärvar? Ibland kan en gasvajer gå sönder på ett osynligt ställe (stålkardeller går av) innanför höljet någonstans- Det borde gå att konstatera om du lägger i friläget och kan varva ordentligt eller inte.

Brytpinnen eller annan form av rotationssäkring kring propellern  har någon tidigare tipsat om här och är bra att kolla upp.

Oljan i växelådshuset bör bytas innan eller efter varje säsong. Kärvar kugghjulen där på grund av dålig olja etc så kan effekten reduceras en hel del.

Eftersom du har en gammal tvåtaktsmotor så kan de vara känsliga på oljeblandningen. Har du koll på att du har rätt sort/mängd olja? Jag har erfarenhet av mindre tvåtaktare och där går motorn klart sämre om den inte får tillräckligt med olja. De brukar även behöva lite mer olja än vad som rekommenderas ju äldre motorn blir.

Men visst är det så att motorn själv reglerar oljeblandningen och att du fyller i oljan i en separat behållare på motorn? I så fall kan du nog inte göra mycket åt blandningen, men se till att du har fräsch och rätt typ av olja där.

Lyck till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det där med "felsöker tändsystemet", där tror jag att jag tappade dig...

Men kanske jag ska börja med att kolla tändstiften och gummipackningen...så återkommer jag till er om hur jag ska gå vidare.

 

Tack så jättemycket för ert engagemang! =)

 

Starta motorn, kolla hur den går utan växel, om den varvar. Stäng av.

Koppla bort ett tändstift, ta bort tändhatten, i tager och gör om proceduren.

Om motorn går likadant, som när alla tändhattar är på, men någon av tändhattarna borta så har du fel på tändningen på just det tändstiftet.

Om det är så, så kan det i bästa fall vara fel på bara tändstiftet (ovanligt men inte omöjligt).

 

Byt plats på det som inte funkar, alternativt sätt dit ett nytt om du har, och testa om felet följer med tändstiftet, alltså om det är fel på samma cylinder eller om felet följt med dit du flyttat tändstiftet från den cylinder där du hade fel.

Om felet följer med så vet du att det bara är tändstiftet, om felet stannar kvar så vet du att du inte har tändning där... DEt kan vara allt från glapp eller dålig tändkabel eller trasig tändspole om dom e separata för var cylinder.

 

PS: skulle det vara en trasig brytpinne eller att den skulle slira på nån gummigrej, så skulle motorn ju lätt varva upp men båten skulle inte röra sig särskilt, det blir ju i princip som att trycka ner kopplingen på en bil så den slirar.. DS.

 

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det där med bensinen, känns väldigt nära till hands. (Det är inge fel på förra årets bensin! sa x-et varje vår =) ).

 

Hur känns gasreglaget när du ökar? Är du säker på att inte mekanismen i reglaget eller vid förgasaren kärvar? Ibland kan en gasvajer gå sönder på ett osynligt ställe (stålkardeller går av) innanför höljet någonstans- Det borde gå att konstatera om du lägger i friläget och kan varva ordentligt eller inte.

Brytpinnen eller annan form av rotationssäkring kring propellern  har någon tidigare tipsat om här och är bra att kolla upp.

Oljan i växelådshuset bör bytas innan eller efter varje säsong. Kärvar kugghjulen där på grund av dålig olja etc så kan effekten reduceras en hel del.

Eftersom du har en gammal tvåtaktsmotor så kan de vara känsliga på oljeblandningen. Har du koll på att du har rätt sort/mängd olja? Jag har erfarenhet av mindre tvåtaktare och där går motorn klart sämre om den inte får tillräckligt med olja. De brukar även behöva lite mer olja än vad som rekommenderas ju äldre motorn blir.

Men visst är det så att motorn själv reglerar oljeblandningen och att du fyller i oljan i en separat behållare på motorn? I så fall kan du nog inte göra mycket åt blandningen, men se till att du har fräsch och rätt typ av olja där.

Lyck till!

 

 

Du kan ju blanda i lite tvåtaktsolja i bensinen, typ 1% eller nåt, även om du har olja i separat tank, om det skulle bero på dålig smörjning... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska mycket sjögräs till runt en propeller för att få en 40hk motor att inte orka driva ordentligt...

 

OM det är så att inte båtens botten är j-ligt havstulpanbevuxen (vilket ju inte verkar vara problemet då det verkar som det uppstod plötsligt) är jag tämligen säker på att felet inte ligger där.

 

Glöm elfel och förgasarfel i nuläget. Hade du haft de felen hade de uppenbarat sig när du backar oxå. Att bensinen skulle vara dålig kan vi hoppa i nuläget oxå. Hade den varit riktigt kass så hade motorn inte startat (tycker ändå att du ska köra motorn på alkylatbensin framöver...lite dyrare, men du slipper väldigt mkt problem om du som jag använder båten tämligen sällan).  

 

Övertygad om att du hittar problemet i något av följande:

 

1. Tror felet ligger i något som någon redan varit inne på tidigare, dvs att reglagevajern (antar att båten har styrpulpet med gasreglage) är kass. Lyft av kåpan på motorn och följ vajern hela vägen från reglage till motor samtidigt som du gasar på reglaget (motorn behöver ej vara igång). Troligt är att höljet är torrsprucket och vajern klättrar ur höljet när vajern rör sig (du gasar på reglaget). Ny reglagevajer ca 350kr alternativt en rulle eltejp 10kr.

 

2. Vulkningen i propellern har släppt, åk till vilken båtmeck som helst med den gamla och få den omvulkad eller köp en begagnad. Du får nog en begagnad i bruksskick för en dryg femhundring. Jag är ingen Yamaha-guru men har svårt att tänka mig att de använder sig av brytpinnar i en såpass stor motor...borde vara en vulkad propeller. 

 

// Sjöberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Som vissa varit inne på, kolla båtens skrov först. Beväxning kan ge liknande bekymmer.

Enklaste att utesluta före du eventuellt börjar skruva i motor och reglage.

 

Med vänlig hälsning

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herre Gud, så mycket tips och råd jag fått!

Tack alla ni!

 

Jag ska få båten i sjön, så ska jag testa en del av era tips. =)

Kanske att jag då oxå kan svara bättre på hur mycket den varvar när jag gasar och så.

Tack än en gång!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att inte kasta båten i plurret innan du felsökt lite mer, så ofantligt mycket lättare att skruva motor på land.

 

Nu har jag inte lusläst allt här men:

 

 - Kan du dra upp tomgångsgasen och få upp den i varv?

- Ta av kåpan och följ reglagekablarna mot motorn. Koll att gasen "bottnar" i sina rörliga delar, både mot tändningen och mot förgasarbatteriet. Det känns som det enklaste sättet att kolla reglaget utan att skruva något.

 

Du frågade tidigare om en vanlig dödlig grejar en förgasarrengöring och svaret på den frågan är nog ja. Sen lär du läsa på och söka här för att lista ut hur då ska synkronisera förgasarna därefter, annars finns risk att allt kommer gå sämre än innan.

 

Med en film på förloppet (kanske att du tomgångsgasar med motor i en tunna - förutsatt att detta går) kommer vi att kunna säga med större säkerhet om problemet är tändningsrelaterat eller bränslerelaterat.

 

(Sen om det sinar med tips i den här tråden kan man försöka PM:a MG medlemmen och Yamaha-oraklet Jarb och se om han har tid att läsa igenom tråden.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...