Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Linda71

HJÄLP! Talanglös, fattig kvinna med trasig Yamaha 40hk -90

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ja, precis som titeln säger, så kan jag ingenting om motorer och har inte råd att lämna in motorn på verkstad. =(

 

Jag har några vänner som mekat bil (som uppenbarligen inte är samma sak), men som kanske kan göra något, om jag får något tips av någon utav Er...

 

Som sagt, det är en Yamaha 40hk -90,

2-taktare.

 

Den har gått bra, tills förra sommaren.

Helt plötsligt orkar den inte upp i fart.

Den startar lätt, mullrar på som vanligt när man lämnar båtplatsen...men sen, när det är dags att gasa på lite...så börjar den varva, hastigheten ökar lite, men sen är det stopp. Motorn går, men orkar inte öka farten.

Händer liksom ingenting, även om jag kör gasreglaget i botten!

 

Det konstigaste (tycker jag), är att det går hur bra som helst att backa.

Ingen kraftlöshet alls då. =/

 

Alla tips mottages!

Redigerad av Linda71

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beväxning på båtbotten? Om det växt mycket så räcker inte vridmomentet för att få upp farten om man ligger på gränsen innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du skit på skrovet då eller är jag helt ute och cyklar??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske ska tala om att jag har en styrpulpet...kanske 4,5m lång...om det har någon betydelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa propellrar har en typ av tjockare gummipackning/isolat mellan propellern och motorns axel. Den ska skydda motorn från skador om du kör på grund. Är den gammal eller skadad så slirar propellern när du gasar och då händer inte så mycket då är det bara att byta propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur menar du att motorn går?

Menar du att den varvar upp men att farten inte ökar i samband med det?

I så fall kan det vara propellern som är slut. Eller egentligen är det den gummi-packning (bussning) som sitter i propellern som slirar när kraften från motorn ökar och ska överföras till propellern.

Jag gissar dock att det inte är ditt fel då jag har för mig att så pass gamla motorer har brytpinne och inte gummibussning i propellern.

Andra kan detta bättre än jag, dvs om brytpinne ersätter gummibussning på dessa motorer.

Vad du kan (be någon) göra är att ta bort propellern och se om det sitter en pigg genom propelleraxeln som går in i en skåra längst in på proppen. Om jag har fel och det inte sitter någon sån där så KAN det vara gummi-grejen som är slut.

I så fall går det att lämna in proppen till en verkstad som byter eller så hittar du en begagnad propp biligare.

 

Ps

Uvek hann före med samma tanke.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern körde mitt x sönder för kanske 4 år sen, så själva propellern är relativt ny (i jämförelse med båten).

Sitter även nåt styrplan (eller vad det nu heter) på, för att båten slog så förbannat innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag menar med att motorn går, är att den inte dör.

Men jag kan minnas, så tokvarvade den inte, utan det hände bara ingenting.

Den börjar varva upp, ökar lite och sen...ingenting. Den varvar nog lite mer än när jag kör sakta, men inte som om jag slirar...om du förstår vad jag menar?

X-et borde ju veta det där med gummipackning innanför propellern, eftersom han bytt tidigare. Ska fråga honom om det. Har jag tur, så får jag ett svar. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om det nu skulle vara packningen...varför funkar det att backa?

Alltså, jag backar ju snabbare än vad jag kör framåt. =)

Kanske är ett alternativ annars...att backa fortsättningsvis. =)

Redigerad av Linda71

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips jag fick i somras, är att det kunde vara nån av tändspolarna som är paj.

Vad tror ni om det?

Och om man ska kolla, hur gör man det?

Man skulle kolla vilken av cylindrarna som inte gick som den skulle och isåfall byta på den.

Vad jag minns, så skulle man på nåt sätt koppla bort en cylinder i taget och på så sätt kunna se vilken det är. =O

Nån som vet hur det går till, rent praktiskt?

 

Har även fått tips om att rengöra förgasaren...vilket ingen vågat sig på än(som tur är).

 

Men ni tror att det är nåt mekaniskt alltså, inget elektriskt...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu skulle vara packningen...varför funkar det att backa?

Alltså, jag backar ju snabbare än vad jag kör framåt. =)

Kanske är ett alternativ annars...att backa fortsättningsvis. =)

För att slitaget är större vid full fart framåt där propellern oftare verkar.

Och ofta kan man inte varva en motor på samma varvtal vid back som vid körning framåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

95 oktan är inte speciellt lagringsbeständig. Om du inte kör så mycket eller om du har halv tank över vintern så kan bensinen bli dålig och dra åt sig kondensvatten. Gör rent förgasare (eller alla!). När du backar tror jag propellern inte är lika "stark/utväxlad" som vid drivning framåt och därför kan motorn varva mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som har en susning om vad det kostar att lämna in den för rengöring eller är det något som händigt båtfolk klarar själva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips jag fick i somras, är att det kunde vara nån av tändspolarna som är paj.

Vad tror ni om det?

Och om man ska kolla, hur gör man det?

Man skulle kolla vilken av cylindrarna som inte gick som den skulle och isåfall byta på den.

Vad jag minns, så skulle man på nåt sätt koppla bort en cylinder i taget och på så sätt kunna se vilken det är. =O

Nån som vet hur det går till, rent praktiskt?

 

Har även fått tips om att rengöra förgasaren...vilket ingen vågat sig på än(som tur är).

 

Men ni tror att det är nåt mekaniskt alltså, inget elektriskt...?

Om den inte går på alla cylindrar (hur många har den?) pga trasig tändspole eller något annat fel i tändningen så borde den bli väldigt kraftlös. Detta borde man kunna se på tändstiften. Man kan också kolla att den orkar producera en rejäl gnista på alla cylindrar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där propellergummigrejen var jag med om i höstas, båten vibrerade en stund, när jag la i backen slutade båten driva och bara varvade när propellern lossnade och skönk. Borde gå att kolla genom att vrida på proppen (med tändningen/dödmansgreppet bortkopplat. dra och vrid i propellern och om det inte känns stumt så sitter det nog inte som det ska

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med bensinen, känns väldigt nära till hands. (Det är inge fel på förra årets bensin! sa x-et varje vår =) ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eld- den är ju väldigt kraftlös...eller hur kraftlös kan den bli och samtidigt röra sig framåt? =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då skulle det kunna vara att den bara går på två cylindrar. Titta på tändstiften när du kört den och se om ett av dem är blött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, skit på skrovet. Typ havstulpaner.

Om det är det som var felet så är det ju väldigt enkelt att se.

 

Det kan räcka med slingriga sjöväxter i propellern för att man inte ska få upp båten i plan. Det har jag råkat ut för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Okej...och om ett är blött? Vad gör jag då?

Redigerad av Linda71

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ju haft motorn uppfälld ibland, borde jag ju ha sett då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller även skrovet på båten. Mycket växtlighet = omöjligt att få upp den i plan.

 

Om ett är blött så kollar du gnistan på det och om där är svag eller ingen gnista så felsöker man tändsystemet. Om gnistan är ok så gör man kompressionsprov på motorn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med "felsöker tändsystemet", där tror jag att jag tappade dig...

Men kanske jag ska börja med att kolla tändstiften och gummipackningen...så återkommer jag till er om hur jag ska gå vidare.

 

Tack så jättemycket för ert engagemang! =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där propellergummigrejen var jag med om i höstas, båten vibrerade en stund, när jag la i backen slutade båten driva och bara varvade när propellern lossnade och skönk. Borde gå att kolla genom att vrida på proppen (med tändningen/dödmansgreppet bortkopplat. dra och vrid i propellern och om det inte känns stumt så sitter det nog inte som det ska

 

Om propellern ö.h.t. driver, så kan man som normalbyggd människa inte räkna med att med handkraft konstatera om gumminavet släpt. Vill man testa måste svänghjulet först låsas.

 

Det rekommenderade förfarandet är två märken mitt för varandra med t.ex.nagellack, ett på propelleraxeln/muttern och ett på röret genom vilket avgaserna går ut. Kör tills problemet uppstår. Om märkena rört sig inbördes är det dags för en ny propeller. På större motorer kan det löna sig att byta gumminavet, men det är ett verkstadsjobb.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara ett skitigt oljefilter som gör att motorn styper varvtalet ? (men då skulle det vara lika illa när man backar som när man kör framåt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver att motorn varvar upp först och att sedan är det "stopp". 
Hur låter motorn när farten inte ökar fastän du drar på mer? Ökar motorvarvtalet?

Och sen, vid vilken hastighet tar det stopp?

Hade det varit dålig soppa så tror jag att den snarare hade gått mer ojämt än orkeslöst.

Och eftersom du säger att den går klockrent på backen, kan du backa snabbare än vad du kan åka framåt?(Både varvtalsmässigt och fartmässigt?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Kolla gas och växel vajern, att de sitter fast i sina fästen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...