Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
BobbyE

Lowrance Elite-7M - är det ok med Navionics?

Rekommendera Poster

Jag är lite sugen på en Lowrance Elite-7M som säljs på Bryggan nu för 3950:- och förstår att jag därmed blir bunden till Navionics sjökort. Är det ok eller bör man välja en annan GPS-tillverkare för att få tillgång till andra kartor?

Hur mycket kommer jag behöva betala i initial och ev löpande avgift för att få tillgång till södra ostkusten, ffa Kalmar läns kust?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

199€ + VAT för Navionics + vilket då ger dig det gröna området (se bild). Detta inklusive "Freshest data" för 12 månader. Freshest data innebär att du kan uppdatera så ofta du vill i 12 mån.

Navionics tror jag just för tillfället ar det företaget som jobbar intensivast för att korrigera misstagen och efter de senaste uppdateringarna har de blivit mycket bättre, -enl. en subjektiv genomgång av mig, i för mig kända finska vatten.

https://store-mirror.navionics.com/chart_dealers/104?product=navionics_plus

 

 

post-54642-0-76587500-1426689063_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa har man haft problem med att Navionics tar bort viss information i vissa zoomlägen. Det verkar dock mer som en storm i vattenglas, tittar man internationellt har ytterst få märkt något problem. Man måste förstå att på n ganska liten skärm måste man i vissa zoomgrader ta bort en del för att skärmen inte ska bli "grötig". Med ett visst förstånd hos navigatören så är det inget problem. Men, Navionics har jobbat hårt för att bli bättre vilket nog känns tryggt.

Navionics har en stor fördel eftersom landkonturerna är uppdaterade från flygfoton/landkartor. Nu har Sjöfartsverket bättrat sig men land kan fortfarande bygga på 100 år gammal information. 

Jag kör idag C-map men  skulle inte  tycka det är ett problem att byta till Navionics.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt Navionics kort ( det gröna som Lonelybird visar )  från tidigt förra våren fram till nu kan jag säga att jag är relativt nöjd.  Innan första uppdateringen som vi gjorde i maj förra året fanns en del ganska stora fel i våra hemmavatten, men de felen rättades till med uppdateringen i maj.

Vi gör snart vår sista uppdatering på inköpspriset..... och numera ser jag inte större problem med Navionics korten.

 

Man ska ha klart för sig att andra tillverkare har samma problem som Navionics fått mycket skit för, men frågan är hur hårt det jobba för att rätta till dem. Ta t.ex. en titt på vad som hände i VOR........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar med andra ord inte finnas något solklart vettigare alternativ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte hårdtestat andra leverentörer, men i mina vatten funkar Navionics fullt tillräckligt.

 

Oavsett vad man väljer ska man ha klart för sig att inga sjökort av något slag är helt exakta, det är alltid verkligheten som gäller. Så ständig uppmärksamhet, precis som när man kör med papperskort, jämför och utvärdera......du som skeppare har fullt ansvar i alla situationer.

 

Har man lite koll på när området man rör sig i är sjömätt så blir det lite enklare, vissa delar av vår kust är sjömätt med väldigt enkel och ålderdomlig teknik och där finns förstås många felaktigheter oavsett leverantör av sjökort därför det finns inte något riktigt bra underlag att änvända.

Andra delar, de som är mest intressanta för den tunga sjöfarten eller är intressanta av andra anledningar kan vara fantastiskt väl sjömätta och det finns ett oerhört exakt underlag.

 

Precis som det fanns felaktigheter i Navionics blir jag ibland också oerhört imponerad över hur väl strandlinjen och enstaka stenar är positionerade och stämmer ner på enstaka meters nogrannhet, och förmodligen bättre ändå fast det går inte att visa på våra plottrar.....

 

Det som förmodligen är bättre är Sjöfartverkets elektroniska kort...men de är väl något dyrare....

 

Men åter igen..... alltid försiktighet, oavsett vilja sjökort du använder, tills du vet deras styrkor och svagheter där du rör dig för tillfället. Jag kör alltid med påslaget ekolod t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ju faktiskt en båt att montera en GPS i, men nu har det ju gått ett tag så frågan är om Lowrance Elite-7M fortfarande är ett vettigt köp för 3950:-, eller om jag bör köpa något annat som inte är så mycket dyrare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...