Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Kenneth_S

Byta sptiktank på en Nidelv 28...

Rekommendera Poster

Jag har en Nidelv 28, årsmodell 1982. Under rådande omständigheter på grund av nya toatömningslagen, måste jag byta septiktank i båten. I min båt så finns tanken i förruffen, och ligger i kölsvinet där den är inplastad. Är det standard på Nidelv 28 att den ligger inplastad...? Hur ska man i så fall kunna byta tank?

 

Kan jag skära upp plasten och byta till en annan tank, eller hur göra? Jag vill ju inte förstöra båten på något sätt, och skära genom botten på båten. Snälla, hjälp mig, hur ska jag göra? jag börjar bli desperat... Går det över huvud taget att byta septiktank på denna båt?

 

Ser fram mot återkoppling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpelibump på denna tråden... Hoppas det finns någon Nidelv 28-ägare därute, som vet något om detta...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpelibump på denna tråden... Hoppas det finns någon Nidelv 28-ägare därute, som vet något om detta...

 

Varför byta? 

Montera en till, speciellt om den gamla ligger svåråtkomlig.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste du byta tanken? Kan du inte montera ett T-rör på befintlig tömningsslang och dra en slang upp till däcksgenomföringen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför måste du byta tanken? Kan du inte montera ett T-rör på befintlig tömningsslang och dra en slang upp till däcksgenomföringen?

Tanken (hhhhmmm) var så från början, med T-rör o s v. Grejen är att luftningen är för liten (12 mm) och är helt igensatt med goa grejer. Anslutningarna är gamla och släpper genom dålig lukt... Detta och lite annat gör att vi vill byta till nya, fräscha, egna grejer...

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta låter oövertänkt, skulle tro att 95% här klarar sig med 12 m/m luftning, genom plåten luktar det inte.

Trodde att volymen var för liten, att det var anledningen till bytet.

 

Nya slangar är min rekommendation.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12mm är lite dels med tanke på sugtömningen, dels för att det inte kommer tillräckligt med luft in i tanken vilket ger dålig lukt. Är tanken dessutom gammal och gjord i rostfritt kan den börja läcka.

Det ska inte vara några problem att skära ut tanken med en vinkelslip. Antagligen är den gamla tanken ganska liten, går det så sätt in en större. En 40l tank räcker ca 5 dygn för 2 pers om man är försiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla tanken är i plast, och liten, så det är några av de ytterligare anledningarna till byte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat lite med vinkelslip, men jag tyckte inte att den gick genom ordentligt och då blev jag lite skraj att jag kanske drar rakt genom botten på båten... Jag tänkte göra en skåra och sedan såga med sticksåg... Ja ja, jag får ta en runda till med vinkelslipen och testa...

 

Är det någon som har ytterligare kunskap och idéer runt detta, så släpp loss och var inte blyga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du osäker kan du borra lite för att se. Men även om oturen skulle vara maximal och du skulle skära igenom plasten så är det ingen fara, det går enkelt att reparera. Men ett borrhål är enklare att fixa ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det borde ju vara ganska klart var mitten på tanken är? borra där och börja såga dig till större och större hål om du är orolig. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fast det borde ju vara ganska klart var mitten på tanken är? borra där och börja såga dig till större och större hål om du är orolig.

Jo, har tänkt på det också... Grejen är jag antagligen går rätt ner i tanken, å den goe doften som kommer att avges då

Redigerad av Kenneth_S
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är antagligen så jag måste göra... Borra i mitten, och sedan såga utåt...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpelibump, fler tips, råd och åsikter efterlyses :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:  

 

Jag ar ännu inte hunnit vara ute och karva i plasten... :wacko:  :wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-03-20 vid 09:06 skrev Kenneth_S:

Bumpelibump, fler tips, råd och åsikter efterlyses :rolleyes::rolleyes::rolleyes:  

 

Jag ar ännu inte hunnit vara ute och karva i plasten... :wacko:  :wacko:

Vet att tråden är gammal men är nyfiken på hur du gick vidare Kenneth! Jag har själv en Nidelv 28 och löste problemet med gammal tank genom att tömma och skölja rent den, sedan plastsvetsa igen öppningarna och montera en ny tank under ruffbordet. Jag är dock sugen på att plocka bort den gamla tanken helt och få lite stuvutrymme där istället.

// Nicklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-03 vid 09:35 skrev nsehlin:

Vet att tråden är gammal men är nyfiken på hur du gick vidare Kenneth! Jag har själv en Nidelv 28 och löste problemet med gammal tank genom att tömma och skölja rent den, sedan plastsvetsa igen öppningarna och montera en ny tank under ruffbordet. Jag är dock sugen på att plocka bort den gamla tanken helt och få lite stuvutrymme där istället.

// Nicklas

 

Har inte varit jätteaktiv på forumet på ett tag, så här kommer sent omsider ett svar:

 

Jag lät tanken vara kvar, och istället skaffade större anslutningar samt bytte diffusionsslangarna (heter det så...?). jag fick nämligen reda på att Nidelvs inbyggda tank är mycket större än jag först trodde - Jag har en siffra på 130 liter, men det låter jag vara osagt. Jag är i alla fall nöjd.

 

Jag ska dock i vinter ta och fylla igen de såren i plasten jag gjorde med slipen, då det i början kom lite obehagliga dofter. Jag har löst det temporärt med att sätta för silvertejp (funkar faktiskt) men nu ska jag greja det permanent.

 

Så: Tanken är kvar 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej kul att höra att befintligt fungerade, synd att du han börja skära,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-07-03 vid 09:35 skrev nsehlin:

Vet att tråden är gammal men är nyfiken på hur du gick vidare Kenneth! Jag har själv en Nidelv 28 och löste problemet med gammal tank genom att tömma och skölja rent den, sedan plastsvetsa igen öppningarna och montera en ny tank under ruffbordet. Jag är dock sugen på att plocka bort den gamla tanken helt och få lite stuvutrymme där istället.

// Nicklas

nsehlin skall du verkligen ge dig på detta!! jag försökte rengöra min plasttank och det gick inte det var liksom fastbränt i plasten, för mig var det bara och kasta ut den men din botten och ev sidor blir ju kvar om jag förstått det hela rätt! om den är platsbyggd menar jag,

Om du inte får rent och plasten blir 100% luktfri då kan det bli lite obehaglig doft va!

Är den i vägen där den sitter nu? om inte skit i det:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

nsehlin skall du verkligen ge dig på detta!! jag försökte rengöra min plasttank och det gick inte det var liksom fastbränt i plasten, för mig var det bara och kasta ut den men din botten och ev sidor blir ju kvar om jag förstått det hela rätt! om den är platsbyggd menar jag,

Om du inte får rent och plasten blir 100% luktfri då kan det bli lite obehaglig doft va!

Är den i vägen där den sitter nu? om inte skit i det:)

 

Än så länge osäker :) Saken är den att tanken är en lös plasttank men den ligger i ett utrymme där den inte går att plocka ut. Jag skulle gissa att tillverkaren la ner tanken innan de la golvet i ruffen. Nu har jag kontaktat tillverkaren för att få reda på hur det är byggt och hur man skall bära sig åt för att få ut tanken. Beskedet därifrån avgör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaha ja men då är det ju annat, kan ju funka men du får nog har andningsskydd:P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...