Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
pelle_lelle

Stockholm --> Göteborg: runt eller igenom?

Rekommendera Poster

Vi (två personer, med tre säsongers seglningserfarenhet på västkusten) har köpt en Laurin 28:a i Stockholm som vi tänkte segla hem till Göteborg i sommar. Vi kan dock inte bestämma oss för vilken väg vi vill ta, runt landet eller igenom landet.

 

Som vi ser det så är fördelarna med att åka kanal-vägen säkerhet och ev. mysigare än kusten. Nackdelarna att det blir mycket motorgång och dyrt med slussar och bränsle.

 

Kustvägen har fördelarna att det blir mer segling, inga slussavgifter och ev. en roligare väg. Nackdelarna är vad vi kan se endast säkerheten.

 

Låter detta som rimliga förväntningar? Ni som har faktisk erfarenhet, vad är de reella fördelarna/nackdelarna med de båda vägarna, och vilken rekommenderar ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni aldrig gått Göta kanal så skulle jag rekommendera den upplevelsen.

Kanalavgiften är förvisso dyr men dieselkostnaden för en L28 kan inte bli så många hundralappar. Det är ju lite stop and go på kanalen och du får inte köra mer än 5 knop så det är inte fullvarvskörning. Det är rätt mycket sjöar och där kan ni segla. I kanalavgiften ingår ju dessutom gästhamnsavgifterna i de flesta hamnar längs vägen.

Ta gärna god tid på er. Stanna till och turista i Söderköping, Motala, Vadstena (ingår inte i de fria gästhamnarna), Karlsborg, Sjötorp, Läckö, m.fl. ställen längs vägen.

En tur i norra Vättern som avkoppling med lite vildmarksmässiga naturhamnar som omväxling mot kanalen.

Vänern tål ett antal veckors segling med fina skärgårdar.

Ni kommer att ha att göra hela semestern på en sådan tripp.

 

Var framförallt inte rädda för slussningarna. Med tre personer ombord så är det inga problem att få iland linor och förtöja i slussarna. Det kan kännas lite nervöst i de första slussarna men slussvaktarna i ändarna på kanalen är rätt medvetna om besättningarnas oro och brukar instruera väl. Gå iland och titta på några båtar som slussar före er så ser ni hur det går till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig finns det bara ett alternativ - segla runt Skåne.

 

Ta gott om tid på sträckan från Stockholm till Hanö eller om ni går via Utklippan, Christians Ö, Bornholm

 

Akta er så ni inte stöter på en U-båt i Kalmarsund

 

post-53310-0-39225300-1426544377_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanalturen har sin charm och är garanterat en upplevelse som Lintott skriver!

Å andra sidan är det precis som ni antar en lika intressant men jobbigare väg runt Skåne, för det mesta med mycket segling, ni lär garanterat känna båten väl.

Kolla väderprognosen för den tänkta perioden, kuling från S är ingen hit på Östersjön...

Mitt i högsommaren kan det ibland vara styv stiltje och minst 2 ggr har vi fått gå för motor hela vägen från Bullandö till Malmö, men det kanske hör till ovanligheterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller nog på kanalvägen. Anledningen är vädret som kan stopp kustresan ganska ordentligt. I synnerhet i en nyinköpt båt där man inte vet om allt håller för hård segling. Tvingas man ligga i hamn några dagar så kan kostnaderna dra iväg ganska rejält. Är det ingen vind så blir det många timmars motorgång.

Annars tror jag kostnaderna inte skiljer så mycket mellan kust och kanalvägen.

Bäst är att gå kanalen under "bokningssäsongen", priset är lägre, man går i "konvoj" och slipper oftast väntetider i slussar mm. Vill man dela upp resan så kan man oftast lägga båten på något ställe och fortsätta någon vecka senare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller nog på kanalvägen. Anledningen är vädret som kan stopp kustresan ganska ordentligt. I synnerhet i en nyinköpt båt där man inte vet om allt håller för hård segling. Tvingas man ligga i hamn några dagar så kan kostnaderna dra iväg ganska rejält. Är det ingen vind så blir det många timmars motorgång.

Annars tror jag kostnaderna inte skiljer så mycket mellan kust och kanalvägen.

Bäst är att gå kanalen under "bokningssäsongen", priset är lägre, man går i "konvoj" och slipper oftast väntetider i slussar mm. Vill man dela upp resan så kan man oftast lägga båten på något ställe och fortsätta någon vecka senare.

 

Om man går kanalen måste man veta att motorn fungerar. Hur vet man det på en nyinköpt båt. Hur vet man det över huvud taget. Pajar motorn på något sätt kan man ju bli liggandes länge innan man får ordning på skiten - eller så får man lita på att man får bogserhjälp.

 

Dessutom är ju min syn på kanalfarande att det är fruktansvärt tråkigt och ännu hemskare att gå i konvoj

 

Går man runt, så finns ju möjligheten till till både segling och motorgång.

 

Det finns ju en gammal visa; "I en grönmålad båt"

 

Ut på sjön den vida ska vi glida i en grönmålad båt.

Vi mot varma länder stäven vänder i en grönmålad båt.

Båten får gunga dit vindarna vill,

blåser det inte så ligger vi still."

 

Nu har jag ju aldrig haft nån grönmålad båt och blåser det inte och jag vill flytta mig - då går jag för motor. (men visan är ju gammal och det var kanske inte så vanligt med motorer i segelbåtar då :) ) 

 

Dom gångerna jag ligger garanterat still är när det är riktigt skitväder.

 

Sen är ju vad som är riktigt skitväder högst personligt. 

 

post-53310-0-67830700-1426572529_thumb.jpg

 

Det finns faror i öst, det finns faror i syd.

 

Inte bara i Kalmarsund kan man få syn på otäckheter. Även i Kåsegerga råkade jag ut för otrevligheter vid ett tillfälle. Häxor - eller vad det nu var - som utförde en magisk rit !? bland Ale stenar. Då är det bäst att hålla sig på avstånd.  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vi (två personer, med tre säsongers seglningserfarenhet på västkusten) har köpt en Laurin 28:a i Stockholm som vi tänkte segla hem till Göteborg i sommar. Vi kan dock inte bestämma oss för vilken väg vi vill ta, runt landet eller igenom landet.

 

Som vi ser det så är fördelarna med att åka kanal-vägen säkerhet och ev. mysigare än kusten. Nackdelarna att det blir mycket motorgång och dyrt med slussar och bränsle.

 

Kustvägen har fördelarna att det blir mer segling, inga slussavgifter och ev. en roligare väg. Nackdelarna är vad vi kan se endast säkerheten.

 

Låter detta som rimliga förväntningar? Ni som har faktisk erfarenhet, vad är de reella fördelarna/nackdelarna med de båda vägarna, och vilken rekommenderar ni?

säkerhetsmässigt bör ni inte ha nåt att oroa er för om ni har hyfsad koll på navigeringen. Tre säsonger seglingsmässigt bör räcka gott. Ni e fler personer åxå. Detär ju bara att ta det lugnt och ni kan ju hålla er rätt nära kusten om d känns osäkert ute. Vilket som blir mysigast... vet ej, smaksak, har inte åkt kanalen men det sägs vara trevligt.

Kanalvägen blir ni tvingade till flock-konvoj-beteende och mer eller mindrr fulla gästhamnar. Kustvägen kan ni välja mer.

Hur skulle jag personligen göra.. förmodligen segla runt även om jag varit själv.

Redigerad av Caribic410

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under bokningssäsongen är det absolut inte fullt i några gästhamnar. Konvoj är visserligen flock men man måste inte gå i samma flock hela tiden, det brukar gå bra att stanna till och vänta på nästa flock. Men är man inte så van vid slussning så är konvojen praktisk. Man inrättar en viss ordning som man sen håller i varje sluss. Vissa bitar har man en medföljande slussvakt som åker före och öppnar broar mm. Går motorn sönder så finns det gott om ställen där man kan få den reparerad eller ligga för att själv fixa. Man ser även att antal båtar som får bogsering pga motorproblem, troligen väldigt kostnadseffektivt. En motor kan lika gärna gå sönder på kustvägen framförallt om man måste gå långa sträckor pga brist på vind. 

Går man kustvägen är det nog bra om man har rutin och vet hur båten beter sig i sjön om det blåser upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göta kanal är trevligt…  och man kan segla rätt ordentligt både i Vättern och Vänern.

Norra Vättern har några fina områden i kanten av Tivedenskogarna. Vänern har lite skärgård faktiskt. Du fyller lätt en lång semester med den transporten.

 

Enda stora nackdelen jag kan själv känna är att man höjt kanalavgiften rätt ordentligt… Men är du inställd på att tillbringa 4-5 veckor i kanalen och sjöarna så har du fem dagars gratis förtöjning i varje hamn som tillhör kanalen. Mycket att se också...

 

Å andra sidan är det rätt mycket att se efter kusten med? Jag antar att ni tänker använda semestertid för detta? Då är det sällan det är storm från syd, kan vara fantastiskt väder!

Och seglar ni inte ofta i dessa farvatten så är det en upplevelse med. 

 

Går inte att avgöra vilken väg ni ska ta. Låt mig säga så här… man ska nog gissa att Göta Kanal tar man en gång, sedan kan man grejen liksom? Lite dyrt som sagt… Ostkusten har många vikar där man kan hitta sin egen plats och det finns rätt mycket att se även kulturellt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra svar! Vi har nu bestämt oss för att segla runt. Till stor del avskräckta av

 

"Under bokningssäsongen går du tillsammans med andra båtar i konvoj med en fast färdplan med gemensamma start- och sluttider varje dag." [http://www.gotakanal.se/fritidsbat/artiklar/Gota-kanal-Bokningssasongen-2015/]

 

"Kanalvägen blir ni tvingade till flock-konvoj-beteende och mer eller mindrr fulla gästhamnar" [Caribic410]

 

och lockade av den långa kustvägen med förhoppningsvis mycket segling och lite motorgång.

 

En kortare kanal-färd kommer det någon gång att bli, men senare i livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt ska vara rätt. Det där med flockbeteende/konvoj stämmer inte alls. Jag har gått tre gånger i konvoj och en massa gånger därutöver. Konvoj har varit de absolut bästa och trevligaste sättet att gå. Ofta har vi varit 5-7 båtar, betydligt färre än under högsäsong. Vi har haft trevliga samtal i slussarna som ibland har fortsatt i hamnarna. Slussvaktaren åker bil mellan slussar och broar. Det är ofta en tjej, alltid trevliga och hjälpsamma. När man går in i slussen hjälper de till med tamparna och när alla är klara så börjar de slussa. När jag gått själv har slussvaktaren skött min förtamp. Vid några tillfällen har vi tagit paus  och handlat glass. Osv. 

Det är faktiskt en mycket trevlig form av båtliv, det tycker jag trots att jag normalt aldrig ligger vare sig i gäst eller naturhamnar bland andra båtar.

 

Ni som har gått i konvoj, har ni dåliga erfarenheter?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit mig med båt mellan ost- o västkust ett antal gånger. Om jag minns rätt så är det kanalen 7 gånger o runt Skåne 3 gånger. De gånger jag rundat Skåne så har det varit medurs. Moturs (från Stockholms skärgård till Göteborg) så föredrar jag kanalen.

Påståendet om "skilsmässodiket" beror mest på skepparens oförmåga att hantera båten (som han är rädd om) i slussarna. De drabbade skepparna brukar inte vara lika rädda om sin besättning.... Min fru har varit med på kanalen och vi seglar fortfarande tillsammans , hon börjar t.o.m. prata om att det snart är dags att göra om det.

 

Mina skäl för att välja kanalen vid gång västvart är att med de vanligaste SV-vindarna så blir det mycket motvind runt kusten. Segling ska helst avnjutas i öppna vindar.

 

Angående kolonnkörning i kanalen. Det blir alltid lite av kolonnkörning i kanalen. Även om man går där under normalsäsongen så blir det en grupp som åker från sluss till sluss. Det är enklare så för alla. Fendrarna sitter på rätt sida och behöver inte flyttas mellan styrbord-babord mellan varje sluss. Likadant med slussningslinorna. Sen bildas o upplöses gruppen spontant efterhand som medlemmarna lägger till för lunch, natthamn eller annat. Jag har aldrig sett den typen av kolonnkörning som något problem eller att det varit besvärande. Mellan slussarna så är det ju samma fartbegränsning för samtliga så det blir naturligt att följas åt utan att det känns konstlat.

 

Hamnarna runt Bornholm och Skåne är förvisso trevliga men ni kommer att kunna uppleva samma gemyt genom att segla neråt Danmark något kommande år. Ska ni prova kanalen i framtiden så blir det ju ett långt varv runt Skåne eller framotillbaka i kanalen samma år.

 

Till TS: Tag tillfället nu när ni har en enkelresa inom räckhåll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanalen är trevlig men rätt dyr. Eller väldigt dyr jämfört med andra europeiska kanalsystem. Holländska t.ex.

 

Efter några dagar kan känslan av instängdhet börja infinna sig. Botas normalt genom att segla ut på öppet vatten vilket inte låter sig göra när man ligger i Töreboda.

 

Sen har vi då förhärskande vindriktningen SV. Trevligt för norrgående segelfartyg. Kymigare när färden går åt andra hållet men det går särskilt när man är tänd på segling vilket man kan vara efter tre säsonger.

 

Har ni seglat till havs eller har ni legat innanför de skyddande öarna? Dvs, vet ni att ni tål sjön. Alla ombord bör inte bli sjösjuka samtidigt men det kan botas om ni tar skydd i hamn som det finns gott om.

 

Ha sjösjukepiller med ombord.

 

Lycka till. Hemsegling av båt kan vara en av de oförglömliga seglingarna. Sen om det visar sig bli för mycket strapatser finns ibland räddande händer att kontakta. Ha någon till hands som kan lösa av nån som fått nog tillfälligtvis. Brukar gå bra att bli avlöst av nån som kommer med bil från samma ställe man själv bor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart ska ni ta Göta Kanal!
Att segla sthlm-mem kommer ge er tillräckligt med upplevelser av "havet".
Visst drar båten lite bränsle i kanalen, men farten är begränsad till 5knop så det är försumbart per distansminut. Dessutom kanske ni ändå inte kan segla varje dag längs kusten heller - vädret har ju en förmåga att bjuda på stiltje eller vind från fel håll när man minst vill ha det. Räkna inte med någon skillnad på bränslekontot alltså. Både Vättern, vänern och Roxen går att segla över om ni hellre vill det.

Vad gäller gästhamnar så ingår 30 fria nätter i gästhamnarna längs Göta Kanal.
Slussningen är en barnlek men lite nervöst första gångerna kanske. Har kört 40, 50 och 55 fots motorbåtar genom kanalen och på den storleken räcker det med 3 personer, en 28:a klarar ni galant på 2.

Gryts och Blekinges skärgård är fin, Ale stenar är vackra, Ven är underbart, (har ni tid att stanna och uppleva allt längs vägen?) men Hanöbukten är verkligen inte så kul om det blåser lite, och jag hade hellre valt att få ned båten tryggt och säkert och inte riskera att bli inblåst i någon hamn. Skåne och Halland bjuder inte på någon skyddande skärgård...

 

 

Vi (två personer, med tre säsongers seglningserfarenhet på västkusten) har köpt en Laurin 28:a i Stockholm som vi tänkte segla hem till Göteborg i sommar. Vi kan dock inte bestämma oss för vilken väg vi vill ta, runt landet eller igenom landet.

 

Som vi ser det så är fördelarna med att åka kanal-vägen säkerhet och ev. mysigare än kusten. Nackdelarna att det blir mycket motorgång och dyrt med slussar och bränsle.

 

Kustvägen har fördelarna att det blir mer segling, inga slussavgifter och ev. en roligare väg. Nackdelarna är vad vi kan se endast säkerheten.

 

Låter detta som rimliga förväntningar? Ni som har faktisk erfarenhet, vad är de reella fördelarna/nackdelarna med de båda vägarna, och vilken rekommenderar ni?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej överfulla gästhamnar och "flock-konvoj" har jag aldrig upplevt de gångerna jag kört! (Senast var 2013)
Att ett par båtar slussar samtidigt är både smidigt och bidrar till gemenskap mellan båtarna.

Håller med Lintott - passa på att testa kanalen nu när ni kan köra den åt ett håll utan att behöva tänka på retur-resa.
 

Tack för alla bra svar! Vi har nu bestämt oss för att segla runt. Till stor del avskräckta av

 

"Under bokningssäsongen går du tillsammans med andra båtar i konvoj med en fast färdplan med gemensamma start- och sluttider varje dag." [http://www.gotakanal.se/fritidsbat/artiklar/Gota-kanal-Bokningssasongen-2015/]

 

"Kanalvägen blir ni tvingade till flock-konvoj-beteende och mer eller mindrr fulla gästhamnar" [Caribic410]

 

och lockade av den långa kustvägen med förhoppningsvis mycket segling och lite motorgång.

 

En kortare kanal-färd kommer det någon gång att bli, men senare i livet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med att ta kanalen just denna resa är att ni kan ta hela kanalen utan returresa. Det är en lyx :-).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, njae. Vi brukar resonera så att det är praktiskt att börja och sluta på samma sida.

 

Då semestrarna är korta kommer vi inte hela vägen då utan får vända någonstans på vägen.

 

  /Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt enig där. Allt jobbande och annat sätter en massa käppar i hjulen alltid. 5 månader längre semester skulle sitta som en smäck.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, njae. Vi brukar resonera så att det är praktiskt att börja och sluta på samma sida.

 

Då semestrarna är korta kommer vi inte hela vägen då utan får vända någonstans på vägen.

 

  /Marcus

 

Fast det går att lösa det där, genom att lägga upp båten nånstans och fortsätta nästa år.

 

Mötte ett äldre par i Gävle, som höll på att lägga upp sin snipa för den sommaren. De hade gått i etapper under ett antal år, från Göteborg, runt Skåne och till Haparanda. Nu var de på väg hem och skulle ligga i Gävle för andra vintern. Planen var att gå hem till Göteborg via Göta kanal. Hur många somrar den återstående resan skulle ta var skrivet i stjärnorna.

 

Själv har jag bara lyckats lägga upp båten en vinter och fortsätta nästa vår vid ett tillfälle. Dessvärre berodde det på andra omständigheter än god planering. Har, sen jag träffade paret i Gävle, funderat i de banorna, och än är det inte för sent - men snart.  :blink:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är alla olika. Många här i forumet gillar tydligen kanaler men sådan är inte jag. Jag vill stänga av motorn. Jag vill höra swosh, swosh från stäven. Jag vill ha öppet vatten, fria vidder. Jag vill känna hur båten lutar lite åt sidan och accelererar. Jag vill fiddla med skot och trimtampar för optimalt trim. Jag vill segla!

 

Säkerheten behöver ni inte oroa er för. Ni har ju en L28, sådana brukade folk förr segla jorden runt med. Runt Östersjö-kusten på sommaren blir det aldrig mer än kuling som mest och då kan man ligga i hamn, det finns massor av charmiga hamnar längs vägen. Kryssa i kuling är inte så kul men har ni den i ryggen kan en L28 rida ut den med glans, bara ni inte har för mycket segel. Reva tidigt om ni känner er oroliga.

 

Det enda som i mitt tycke talar för kanalerna är att den förhärskande vinden är syd-västlig. Har ni otur riskerar ni att ha vinden i näsan hela vägen till Falsterbo, mycket kryss eller motorgång. Men sedan blir det smörsegling upp längs västkusten.

 

Hade det varit jag hade jag seglat, men ni måste göra det ni känner för. Vi seglar för att njuta så ni måste göra det ni tror ger er mest njutning. Kanaler ger njutning på ett annat sätt.

 

Ha det skönt. / Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...