Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
LonelyBird

Biltemas AGM-batter

Rekommendera Poster

Produktbladet till Biltemas säger 30% urladdning som max. Varta hävdar upp till 60% om jag inte minns fel... 

Alla gör som dom vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, var hittar du de siffrorna?

Intressant därför att när kollat lite närmare så är Varta till, sannolikhet gränsande visshet, tillverkaren av Biltemas batterier. 

Ska man då dra slutsatsen att Biltema är mycket försiktigare med sina siffror än Varta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast Varta tillverkar massor av olika modeller och om Biltema beställer ett batteri från Varta med sitt eget namn på vet du ju inte vilken modell dom levererat, dom tillverkar också modeller som aldrig säljs under Varta namnet, när jag jobbade på Volvo Lastvagnar levererade Varta batterier och flera av modellerna fanns inte att köpa som Varta batterier så det är mycket möjligt att du letar förgäves efter Varta batteriet som  motsvarar Biltemas.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, var hittar du de siffrorna?

Intressant därför att när kollat lite närmare så är Varta till, sannolikhet gränsande visshet, tillverkaren av Biltemas batterier. 

Ska man då dra slutsatsen att Biltema är mycket försiktigare med sina siffror än Varta?

Jag säger det igen: I produktdatabladet jag fick från Biltemas kundtjänst.

Väldigt knapphändig information, men dom lyckades iaf specificera max 30% urladdning.

Det är ett AGM-batteri optimerat för start, inte för djupurladdning.

 

Jag har köpt Vartas Professional AGM DP för att använda till start/ankarspel + reserv förbrukning samt bog/förbrukning + reserv start, men vill man ha rena förbrukningsbatterier är deras Professional AGM Deep Cycle ännu bättre sett till djupurladdning / cykler. 

 

Att säga att Varta tillverkar batterier är som att säga att Carlsberg brygger öl - sant, men inte hela bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan naturligtvis vara så att Biltema köper en OEM version från Varta. Det som talar för att det är samma är att mått, vikt, CCA mm är exakt detsamma. 

Det finns ingen uppgift att Biltemas AGM skulle vara ett rent startbatteri. Det är precis som Varta AGM DP, ett dual purpuse batteri. 

Vill man ha ett "riktig" djupurladdingsbatteri så Varta Deep Cycle bättre, helt klart. Men priset är ganska mycket högre och har man inte för vana att djupurladda så ger ett "vanligt" AGM bättre ekonomi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I Biltemas spec av batteriet står det att man inte skall ladda ur det mer än 30%.

post-105103-0-07284700-1430950738_thumb.jpg

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det står att det inte är rekommendabelt att ladda ur batteriet till mer än 12,60V vilket ju motsvarar ca 35%. Vilket ju är sant eftersom batteriet håller längre. De flesta tillverkare brukar skriva så. Vad skriver Varta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varta kränger dom som att man kan ladda ur dom ner mot 50 om jag inte minns fel. Läste det någonstans men orkar inte leta upp det nu. Kan varit deras hemsida om jag inte minns fel, eller databladet till just den modellen..

 

Biltemas kanske funkar finfint, jag säger inget emot det, men utifrån vad som går att läsa sig till så verkar det inte så lovande, men det är kanske som du säger så att ett till batteri för samma peng väger upp. Jag försöker minska vikt och fördela om den och vill veta att jag får vad jag köper.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Biltema anger 400 cyklers livslängd vid urladdning till 50% enligt inlägg på sida 1 den här tråden.

 

Varta specar

Lång livslängd: upp till fyra gångar så hög cyklingstålighet jämfört med vanliga våta batterier (upp till 400 cyklar vid 50 % laddningsnivå.

 

 

De verkar vara lika på den punkten.

 

Konstigt att det finns så få batteritester, trots att de borde vara enkla och billiga att utföra.

 

Man ser då och då ett test för startbatterier, men inte många för förbrukar / dual purpouse batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittar man på CCA värdena så är Varta och Biltema identiska. Ändå påstår vissa att Biltema är ett rent startbatteri medan Varta är mycket mer djupurladdning. Det kanske inte samma batteri även om det mesta talar för det. Men värdena är desamma så den korrekta benämning på båda är Dual Purpuse. Två saker skiljer, färgen på toppen och priset. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kör på Biltema om du vill, det kanske fungerar precis lika bra som Vartas batterier i 9 fall av 10, men personligen så är Vartaettiketten värd några hundra kr mer än Biltemas med tanke på B's bristande kvalitet i många situationer och Vartas goodwill.

 

Om jag vore spekulant på en båt och allt jag såg var Biltemas logotyp överallt hade jag snabbt vänt på klacken. Snål ägare - misskött båt. 

Om båten däremot vore full av märkestillbehör så vet man ganska säkert att båten är ägd av en entusiast som hellre betalar en onödig krona för mycket för att försöka ge sin pärla det bästa istället för att spara på varje pinal.

 

Man ser alldeles för ofta rena vrak längs kusten med ägare som inte lyfter sina båtar för vinterförvaring eller polerar det minsta lilla... 

Biltema är ofta en gemensam nämnare för dessa.

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på Biltema om du vill, det kanske fungerar precis lika bra som Vartas batterier i 9 fall av 10, men personligen så är Vartaettiketten värd några hundra kr mer än Biltemas med tanke på B's bristande kvalitet i många situationer och Vartas goodwill.

 

Om jag vore spekulant på en båt och allt jag såg var Biltemas logotyp överallt hade jag snabbt vänt på klacken. Snål ägare - misskött båt. 

Om båten däremot vore full av märkestillbehör så vet man ganska säkert att båten är ägd av en entusiast som hellre betalar en onödig krona för mycket för att försöka ge sin pärla det bästa istället för att spara på varje pinal.

 

Man ser alldeles för ofta rena vrak längs kusten med ägare som inte lyfter sina båtar för vinterförvaring eller polerar det minsta lilla... 

Biltema är ofta en gemensam nämnare för dessa.

Snacka om förutfattade meningar hos denna gubbe! Jag handlar på biltema, har en jättefin båt och är arbetslös. Måste därför titta på varje krona som går till "leksaken". Tycker det är oförskämt att uttala sej som Sjöingenjören.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på Biltema om du vill, det kanske fungerar precis lika bra som Vartas batterier i 9 fall av 10, men personligen så är Vartaettiketten värd några hundra kr mer än Biltemas med tanke på B's bristande kvalitet i många situationer och Vartas goodwill.

 

Om jag vore spekulant på en båt och allt jag såg var Biltemas logotyp överallt hade jag snabbt vänt på klacken. Snål ägare - misskött båt. 

Om båten däremot vore full av märkestillbehör så vet man ganska säkert att båten är ägd av en entusiast som hellre betalar en onödig krona för mycket för att försöka ge sin pärla det bästa istället för att spara på varje pinal.

 

Man ser alldeles för ofta rena vrak längs kusten med ägare som inte lyfter sina båtar för vinterförvaring eller polerar det minsta lilla... 

Biltema är ofta en gemensam nämnare för dessa.

 

Det var det larvigaste inlägg jag läst på länge. Tyder på dåligt självförtroende och du är sannolikt en lättlurad kund av märkesprodukter.

 

Var och en måste få bli salig i sin fason, men också respekterad för sina val, oavsett köp i den billiga såväl som den dyra affären .

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr var billiga saker oftast kinestillverkade piratkopior av usel kvalitet med några få undantag då det Ibland var exakt samma grej.

En fabrik som fått en beställning på 10.000 enheter kunde, när verktygen ändå satt i maskinerna, köra färdigt veckan eller skiftet och producera 2000 enheter extra. De första 10.000 såldes som ex. "Volvo Orginal" medan de 2000 extra blev Biltema eller Mekonomen.

Problemet var att veta när det var det ena eller det andra. Vissa var enklare än andra ex. ett kullager från Volvo som kostade fyra gånger så mycket som ett kullager från SKF. Hur många kullagertillverkare finns det?
Idag tillverkar Kina orginaldelarna enligt kvalitetskraven till de flesta leverantörer och skillnaden är ofta bara marknadsföring.

 

Är Biltemas kopplingsplintar sämre än Skyllermarks? -Jag tror det.
Är Biltemas impellrar sämre än, eller samma som, Volvo? -Jag vet inte.
Är Biltemas AGM-batterier samma som Varta? - I just detta fallet tycks det vara det.

 

Var och en måste få göra sin bedömning av när osäkerheten är större än merkostnaden så det som är intressant är inte vilken bedömning som den enskilde gjort utan på vilka grunder (kunskaper) som denna bedömning gjordes.

Själv har jag stor nytta av de råd som jag läser här, även om jag inte alltid följer dom, och med mer kunskap så hade jag kunnat spara mycket pengar men jag ser det som lärpengar och nästa gång kan jag casha in på min ökade kunskap. Fortsätt att dela med er av er kunskap men försök att inte sätta prestige i det val som just ni gjort. Ju mer kunskap vi/ni sprider bland oss båtägare ju större press kan vi som kunder lägga på leverantörerna att erbjuda bra grejor till rimligt pris!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag jobbade på ett verkstadsföretag som hade många varumärken så tillverkade man delarna till high-end produkterna först och när sedan verktygen blev lite slitna så gjorde man till mellan och lågpris sortimentet. Ibland gjorde man produkter till high-end sidan ett år och väntade sedan något år innan samma funktionalitet infördes på de andra, med de gamla verktygen.

Var produkterna lika?

Troligtvis fick man bättre precision i de första serierna och sedan sämre och sämre.

Spelade det någon roll för konsumenterna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kör på Biltema om du vill, det kanske fungerar precis lika bra som Vartas batterier i 9 fall av 10, men personligen så är Vartaettiketten värd några hundra kr mer än Biltemas med tanke på B's bristande kvalitet i många situationer och Vartas goodwill.

 

Om jag vore spekulant på en båt och allt jag såg var Biltemas logotyp överallt hade jag snabbt vänt på klacken. Snål ägare - misskött båt. 

Om båten däremot vore full av märkestillbehör så vet man ganska säkert att båten är ägd av en entusiast som hellre betalar en onödig krona för mycket för att försöka ge sin pärla det bästa istället för att spara på varje pinal.

 

Man ser alldeles för ofta rena vrak längs kusten med ägare som inte lyfter sina båtar för vinterförvaring eller polerar det minsta lilla... 

Biltema är ofta en gemensam nämnare för dessa.

 

Det var det larvigaste inlägg jag läst på länge. Tyder på dåligt självförtroende och du är sannolikt en lättlurad kund av märkesprodukter.

 

Var och en måste få bli salig i sin fason, men också respekterad för sina val, oavsett köp i den billiga såväl som den dyra affären .

 

 

 

I och med mitt yrke har jag erfarenhet av vad som händer när någon får för sig att spara pengar och byta ut reservdelar mot piratkopior. Det går i nästan samtliga fall åt helvete ganska snabbt eftersom precisionen är sämre, materialkvaliteten är tummad på och delarna inte behöver uppfylla någon som helst kvalitetskontroll då ingen tillverkare behöver stå till svars för kvalitén. 

 

Jag har personligen köpt verktyg på Biltema och är väldigt nöjd - förvånansvärt - dels pga att priset på proffsverktyg inte motiverar priset för hur lite jag använder dom privat. I mitt yrke skulle jag inte köpa något annat än Heycos fastnycklar, Bahcos skiftnycklar eller Hultafors släggor av den enkla anledningen att dom är långt överlägsna alla andra både gällande design men även kvalitet.

 

Angående kopplingsplintar etc - Biltemas duger garanterat fint.

Impeller - skulle aldrig i livet sätta hundra tusen kronor för ett motorbyte på spel för en så simpel sak, original gäller.

Batterier - kan klart tänka mig att testa Biltemas av anledningen att det inte är hela världen om dom slutar funka lite snabbare, men jag väljer de dyrare beprövade märkena för att jag vet vad jag får.

 

Biltema kan inte specificera sina batterier, allt som gäller dessa är gissningar.

Varta och Tudor / Exide med flera döljer inga detaljer - det inger förtroende för produkten i den applikation den är tänkt för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående kopplingsplintar etc - Biltemas duger garanterat fint.

 

Vad grundar du detta på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har för mig att Biltema köper in batterier från Varta, letar dock källa.

 

Roligt att läsa om märkesnördar som betalar mer för samma produkt med ett "märke" på.

Redigerad av auxvoice
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Sjöingenjören "Bahcos skiftnycklar"?

 

Gjorde jag en leverantörsaudit i en verkstad som överhuvudtaget använde detta djävulens verktyg på våra produkter, så skulle de inte leverera åt oss innan de hade tillhandahållit en "godkända verktygslista" hittils har jag sluppit sånna leverantörer, och jag äger inte dyligt verktyg sen den sista efter mopedåldern tjänat ut som lod. (Jag skaffade ekolod)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Sjöingenjören "Bahcos skiftnycklar"?

 

Gjorde jag en leverantörsaudit i en verkstad som överhuvudtaget använde detta djävulens verktyg på våra produkter, så skulle de inte leverera åt oss innan de hade tillhandahållit en "godkända verktygslista" hittils har jag sluppit sånna leverantörer, och jag äger inte dyligt verktyg sen den sista efter mopedåldern tjänat ut som lod. (Jag skaffade ekolod)

 

Då har du aldrig testat en Bahco och jämfört med andra skiftnycklar. De är helt outstanding, i alla fall de jag har testat genom åren.

Redigerad av robert99

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jorå.....

 

Skiftnycklar är helt outstanding jämfört med verktyg.

 

Tigersåg, bräckjärn och skiftycklar är skapta för destruktion oavsett märke.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Off topic: Skiftnycklar funkar bra till att hålla fast när man lossar något med en fast nyckel/hylsa och inte vill betala för dubbla uppsättningar av alla dimensioner. De är också bra att ha till grova dimensioner när man inte kan motivera inköp av bättre verktyg. Funkar oftast utmärkt till rörmokeri också. Själv har jag åtta stycken i storlekar från 00 till 18". De flesta ärvda Bahco.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skiftnyckel är ett ypperligt verktyg för många tillfällen, speciellt hajnyckeln.

Självklart använder man inte en skiftnyckel för att överhala en B&W MC-60 eller en Bergen BVM32, men som kvalitetsmätare på ett verktyg duger den alldeles utmärkt, samt även för att efterdra en lös Ermetokoppling.

 

Gedore, Biltema, TengTools, you name it - ingen av dessa skiftnycklar fungerar till annat än sänke, men köp dig en Bahco och den håller livet ut och gör jobbet bättre än många fastnycklar.

 

Jag syftade allmänt på att när det kommer till verktyg och maskinkomponenter så krävs precision och kvalitetskontroll. I det första fallet för att dom verkligen passar på t.ex muttern, i det andra för att dom faktiskt skall hålla intervaller mellan service som t.ex en impeller skall göra för att garantera säker drift.

Slänger jag in en piratimpeller i vår MOB's Penta förlorar den klassen och fartyget får pålägg vid DNV-inspektion. Allt av den enkla anledning att den inte är kvalitetssäkrad.

 

Om en impeller går sönder rasar motorn, är det då värt att köpa en Biltema för nån hundralapp billigare än original?

 

När det kommer till enklare saker som en kopplingsplint som är ett stycke metall som kan vara rund eller äggformad men ändå fungera lika bra så går det oftast alldeles utmärkt att använda billiga märken i hobbybruk.

 

Om det är en lite mer avancerad komponent som ett batteri eller säg pentrypump, så kan man som sagt visst chansa på en billig tillverkare om man vill, det enda som händer är att man får byta tidigare för att den går sönder.

 

En stor tillverkare är mån om sitt namn och rykte. Ikea och Biltema säljer och tjänar pengar på volym, inte kvalitet. Dom har råd med mängder av felaktiga produkter eftersom folk både förväntar sig sig det och accepterar det då priset är lågt. 

 

Biltemas batterier har ingen fullgod specifikation - därför väljer jag bort dom i detta fallet då jag vill veta vad jag köper. Jag betalar gärna 300 kr för producentens vilja att upplysa mig för vad jag köper - vill ni inte det så får ni göra så, det är er ensak, jag diskuterar Biltemas batterier och huruvida dom är bra eller ej - det har inte Biltema klarat att bekräfta eller dementera utifrån mitt behov och därför väljer jag Varta i detta fallet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Här var det mycket snack, Just Biltemas skiftnycklar vann i tester mot b.la just Bachos nycklar. Var visserligen rätt många år sedan nu men likaväl. B.la var Biltemas bäst i parallellitet och hade även minst spel. Hållfastheten var det heler inget fel på. Jag har ett flertal nu rätt gamla Biltema skiftnycklar (minst 20 år) som fortfarande fungerar kanon och som på en oskadad sexkantskalle fortfarande suger sig fast vilket inte mina Bacho gör (ja jag har verktyg från bägge)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skiftnyckel är ett farligt verktyg, både för användaren och bultarna. Ska man nu ändå ha så är det en Bacho haj, enligt mig i alla fall. Bacho har varit ledande på skiftnycklar pga sina patent. Men idag finns det troligen alternativ som är minst lika bra.

 
Att man inte kan sätta en Biltema-impeller i en motor som ska vara SOLAS godkänd är självklart, även om nu Biltema köper sina impellers från samma ställe som Volvo, vilket lär vara sant. Här handlar det om produkter som ska ha ett godkännande.
 
Går impellern sönder så förstörs inte motorn, i värsta fall får man rensa kylaren.
 
Varta är ett tyskt företag som säljer sina batterier till det svenska bolaget som i sin tur säljer till en handlare. Det blir många led där varje led vill ha en marginal på 30-40%. 
Biltema saknar minst ett av dessa led, därför kan de hålla lägre priser. Skillnaden i pris är exakt 491 kr/batteri. Skulle Biltema leverera ett batteri som det står Varta på och till ett mycket lägre pris skulle övriga handlare explodera och börja sälja något annat märke. 
Metoden att leverera produkter med olika namn/utseende/modellbeteckning osv är mycket vanligt idag i nästan alla branscher.
 
Men när man köper ett batteri så köper man det inte av Varta utan av någon handlare. Denna ska stå för garanti mm. Alternativet är Biltema, där köper man direkt och de ger 4 års garanti. Det man kan undra är om handlaren ens finns kvar om 4 år?
Biltema är ganska stora, runt 8 miljarder i omsättning. De vill inte ha reklamationer eftersom reklamationer är dyrt att hantera. Därför är de mycket måna om sitt rykte. Det är väl få företag som likt Biltema placerar sig bra i så många tester. 
 
Betr. data så har jag inte sett lika utförliga data från Varta som från Biltema.
Redigerad av bhemac
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöingenjören, som kvalitetssäkrar impellern?

 

Tror att märket på impeller som du sätter in ingår i DIN kvalitetsprocess. Vad står där?

Nästan säker på att du inte har tillgång till impellerns kvalitetsprocess. Jag antar att du endast menar tillverkningsprocessen ( kvalitetsprocessen övervakar och styr fler processer ) Men när det gäller tillverkning av verktyg hade du många tänkvärda synpunkter. Och nu är vi lite OT...

 

Enda sättet, förutom tillverkardata, att uttala sig om batterier är att bli batteri-expert och sedan såga sönder batterier plus analysera ingående material... Själv läser jag tester!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöingenjören, ber om ursäkt för att jag lite spontant gick igång på processer... Jobbar med sådant dagligen och det blir ibland en ursäkt eller en delegering åt sidan, typ " vi följer alltid vår kvalitetsprocess" men när jag redan på tredje följdfrågan visar att individen aldrig läst vad som egentligen står där blir det ibland lite sämre stämning? Nog om det.

 

Batterier då? Läste istället länken du pekade på. Ganska bra men lite rudimentär information. Står mycket lite om utjämningsladdning och inget om tex Peukerts konstant som för mig vore intressant jämförelsetal liksom laddningsmottaglighet ( om jag ska välja mellan två batterier eller märken ) Båda dessa tal skall ställas in om jag har en batterimätare - och det har jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är egentligen originalprodukten? Den vars förpackning det står "volvo penta" på eller den det står "jabsco" på? När det är en jabscopumphus på en penta :huh:

 

Det här är alltid en kulig diskussion. Diskussionen är ju väldans hätsk när det t ex. gäller motoroljor! Kanske främst inom bilvärlden? Iaf. Samtliga oljor som idag säljs är certifierade för vissa ändamål. Det är faktiskt sak samma vilket märke det är! Och då menar jag inte mineral/syntet/vilken mix SAEXX-XX det ska vara utan det finns mer finstilta nr på burkarna. Så länge oljan du köper har samma egenskapsnummer som den rekommenderade oljan från tillverkaren har så är det cool- lugnt.

 

Diskussionen är ju också rätt vanligt när det kommer till moddar på bilmotorer. Där förlitar jag mig på detta "motortillverkarens ingenjörer visste nog bäst hur och varför vissa komponenter är och fungerar som de gör".

 

Således skulle jag också göra det med batterier. Batteritillverkarna tillverkar batterierna olika utifrån användningssättet. Startbatterier är konstruerade annorlunda än förbrukningsbatterier och vi får väll lita på att tillverkaren vet vad de gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.... wow

=)

Skulle kunna men drar mej för att spä på....

fast... jo lite.

Känner till en produkt till ett användningsområde som kostar ca 500kr till slutkund i 20kg hink. Specifikt användningsområde under specifika förhållanden till specifik utrustning.

förbrukning på ca en hink/ år/ utrustning.

 

Exakt samma produkt köps in i exakt samma hink från exakt samma tillverkare.

Packas i lite mindre förpackningar och säljs för 462,5kr / 50 gram... (185000kr/ 20kg) visserlgen blir det 400st enheter. Massor av olika användningsområden som kan spara timmar vid varje tillfälle där den används och varje enhet kan räcka i flera år.

 

Vilken är bäst? skulle säga båda i sin situation

Får man vad man betalat för? Faktiskt ja... lite beroende på omfattning av behovet

Vad betalar man för?  funktion, användarbarhet mm.

 

Har fler exempel men nöjer mig med denna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...