Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
LonelyBird

Biltemas AGM-batter

Rekommendera Poster

Dålig regulator är en möjlighet. Har en annan tråd om just denna regulator som aldrig går in i float.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Olleman82:

Dålig regulator är en möjlighet. Har en annan tråd om just denna regulator som aldrig går in i float.

Floatspänningen är nog inget problem. Antingen har du något annat problem eller så har du för mycket laddning med landström. Husbilarnas batterier brukar inte bl så gamla pga mycken landströmsladdning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev bhemac:

Floatspänningen är nog inget problem. Antingen har du något annat problem eller så har du för mycket laddning med landström. Husbilarnas batterier brukar inte bl så gamla pga mycken landströmsladdning.

Att ligga på landström med lagom hög/låg floatspänning är väl inga problem?

Problemen uppstår väl antingen när float aldrig uppnås eller om bulk triggas onödigt många gånger, tex om laddaren tycker det är dags att trycka i en massa i batterierna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev ChristerN:

om bulk triggas onödigt många gånger, tex om laddaren tycker det är dags att trycka i en massa i batterierna?

Vilket ju brukar vara ganska vanligt och förklarar till att husbilarnas batteri ofta bara håller två säsonger.

Sk inteligenta laddare är nog det som förstör flest batterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nöjd med min orginalladdare från 2000 i båten. Efter att ha skruvat av höljet på den visar det sig att man kan ställa alla värden med potentiometrar. Jag ligger nu på 13.6 i Float och bulk 14.6. Tidigare var float 13.3 och bulk 14.7. Laddaren går fint in i Float och lämnar aldrig det läget igen sålänge den är nätansluten. Detta borde väl i princip innebära att den fungerar som ett nätaggregat när den väl uppnått float?

 

Jag har aldrig laddaren i när vi lämnar båten och sedan detta året låter jag inte solcellen vara inkopplad heller även om jag bytt regulator. Jag kan inte se någon annan förklaring än att solcellen under endast en säsong (dvs förra året) skapat detta. Alternativt var batterierna av en sämre batch från början. Det senare verkar ju inte bara "unheard of" när det gäller Biltemas batterier.

 

Vi skulle ju inte diskutera andra batterier men jag tycker ändå att detta är en intressant betraktelse om än inte vetenskaplig: Under slutet på sommaren fick jag tag på ett batteri som egentligen skulle slängas. Det såg väldigt fräscht ut och visade sig ha en spänning på 12.65V med BRA kräm i för det blixtrade ordentligt när jag testade att kortsluta det hela. Laddade det fullt med CTEK laddaren och drog sedan ut 35Ah med samma kylbox som mina testet med Biltema batteriet. (batteriet var på 100Ah) och spänningen efter sedvanlig vila hade sjunkit ca 0.35V. Dvs den relationen mellan uttag och spänningsfall som jag förväntat mig på mina AGM batterier. Detta var alltså ett batteri som någon tänkt slänga och bedömt vara "slut".

 

Efter hemkomst på semestern testade jag att köra batteriet i bott. Efter 60Ah var spänningen nere på under 10V men efter lite vila låg det på 12.2V och erbjöd alltjämt "blixtrar" när man försökte kortsluta det. Kanske inte 100Ah kvar i batteriet men fortfarande fullt godkänt. Kommer köra samma brutaltest på Biltema batterierna när säsongen är slut.

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev bhemac:

Vilket ju brukar vara ganska vanligt och förklarar till att husbilarnas batteri ofta bara håller två säsonger.

Sk inteligenta laddare är nog det som förstör flest batterier.

Sorry för OT, men hur vanligt är det egentligen att moderna "intelligenta" laddare går ner i bulk i onödan? Jag har aldrig råkat ut för detta, varken i nuvarande båt (där jag har mycket Ah!) eller i någon tidigare båt (där jag haft färre Ah). Dock hade jag i en tidigare båt en gammaldags klump till laddare som laddade alldeles för mycket och för länge och där blev batterierna trötta fort - men det är en annan historia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev ChristerN:

men hur vanligt är det egentligen att moderna "intelligenta" laddare går ner i bulk i onödan?

Ganska vanligt att de går upp i bulk när tex kyl mm startar. Det händer framförallt om man inte har tillräckliggt stor batteribank. Kanske har blivit bättre men för några år sedan kört vi med en logger på ett par olika ställen.

När man kör cyklisk drift vilket det är i hamn så bör man ligga på 13,6 - 13,8V enligt tillverkarnas rekomendationer. Larm, nödljus, mobilstationer gör så för att batterierna ska hålla.

Fast nu kör jag LiFePO4 och behöver inte bry mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev bhemac:

 

Fast nu kör jag LiFePO4 och behöver inte bry mig.

 Just det, kan du inte uppdatera din LifePO4 tråd med lite erfarenheter och kanske även lite mer specificering kring vilken utrustning du använt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Olleman82:

 Just det, kan du inte uppdatera din LifePO4 tråd med lite erfarenheter och kanske även lite mer specificering kring vilken utrustning du använt?

Det kommer, tyvärr har jag inte kört så mycket/länge. Slutsatsen så här långt är att det bara fungerar. "No thrills"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just det, det är snarare om 10 år som vi får se om det fungerar på riktigt - iaf om kalkylen ska hålla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Olleman82:

Just det, det är snarare om 10 år som vi får se om det fungerar på riktigt - iaf om kalkylen ska hålla :)

Det oroar mig inte. Batterierna har funnits sen slutet av 90-talet och används idag på ett oändligt antal ställen. Tekniken fungerar. Kanske kan priserna sjunka något men inte mycket, efterfrågn stiger hela tiden.

Många oseriösa försäljare kommer däremot nog att försvinna, typ de som säljer 100Ah för 20tkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Olleman82:

Vi skulle ju inte diskutera andra batterier men jag tycker ändå att detta är en intressant betraktelse om än inte vetenskaplig: Under slutet på sommaren fick jag tag på ett batteri som egentligen skulle slängas. Det såg väldigt fräscht ut och visade sig ha en spänning på 12.65V med BRA kräm i för det blixtrade ordentligt när jag testade att kortsluta det hela.

Ganska vanligt att rätt bra batterier slängs i förtid. Batteriåtervinningslådor är ofta en guldgruva, särskilt på macken vid första köldknäppen på hösten.

 

På båtklubbarna är det väl främst på våren man kan fynda...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...