Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
LonelyBird

Biltemas AGM-batter

Rekommendera Poster

Har nu I snart två år försökt erhålla tillverkarens specifikationer på mina Biltema AGM-batterier, - naturligtvis utan resultat-

Är det någon av er som har vetskap om vilka absoption- och float-spänningar tillverkaren rekommenderar?

Vet någon var och av vem batterierna tillverkas?

Om ej, har någon en god uppfattning om vilka spänningar kan anses trygga?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte lyckats utreda det men detta är en kvalificerad gissning:

Äldre AGM typ de som köptes för >10 år sedan:

Absorption: 14,1V, Float: 13,4V

 

Moderna AGM (Biltemas tillhör troligen denna grupp)

Absorption: 14,6V, Float: 13,7V

 

Detta överensstämmer med vad de stora tillverkarna av laddare säger av det jag hittat.

 

Mina första AGM (90-tal) var ett par Optima. De höll drygt 2 år, vilket kan förklaras av en TWC-regulator som gjorde ett bra jobb med våta batterier men mördade mina AGM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte batterier från Victron… de har manualer till alla batterier där laddnivåer står.

 

Däremot kändes det som om att det var omöjligt att få ut värdet på Peukerts konstant.

Victron hänvisar till tillverkaren men ville inte tala om vem som tillverkade deras batteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte batterier från Victron… de har manualer till alla batterier där laddnivåer står.

 

Däremot kändes det som om att det var omöjligt att få ut värdet på Peukerts konstant.

Victron hänvisar till tillverkaren men ville inte tala om vem som tillverkade deras batteri?

Peukert kan man beräkna om man har kapacitetsuppgifter för olika belastningar.

Tex Trojan T-105 har 225Ah vid 20 timmars uttag och 185Ah i 5 tim. Peukert blir då ca 1,26. Vilket är ganska högt jämfört med ett AGM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också en fråga om Biltema AGM.

 

Jag har till denna säsong gett Biltema en chans och köpt deras 95 Ah AGM som startbatteri. När jag nästa år ska byta min förbrukningsbank kan det bli aktuellt med Biltema igen, om jag är nöjd med det nuvarande.

Allmänt om batterier gäller ju att man ska välja rätt typ beroende på applikation, dvs ett startbatteri för start och så vidare. Men Biltema har ju bara en sorts AGM, duger de alltså till "allt"?

Jag kommer troligtvis att få plats med 4 st 75 Ah, alltså totalt 300 Ah, i min förbrukningsbank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM skiljer sig från vanliga batterier, fungerar både till start o förbrukning.

PS jag har i många år haft startbatterier till förbrukning utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Mailade Biltemas kundtjänst och bad om info om deras AGM-batterier. Fick två pdfer som jag inte kan ladda upp för tillfället pga bandbredden, men det var inte jättemycket matnyttigt. Mest som ett reklamblad.

 

Infon jag fick är ungefär:

 

70Ah - CCA 760

80Ah - CCA 800

95Ah - CCA 850

 

Cykler (taget ur ett linjediagram)

10% urladdning - 2600 stycken

20% urladdning - 1000 stycken

50% urladdning - 400 stycken

 

Självurladdning till 50% vid 20 grader C - 16 månader

 

Laddspäning: 14.4 vid 25 grader

 

Ladd%   100     90       80     70     60       50      40      30     20      10       0

Volt       12,92 12,83 12,74 12,65 12,56 12,47 12,38 12,29 12,20 12,11 12,02

 

Rekommenderar ej urladdning under 12,6 V

 

 

 

 

 

 

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ut som data på typiska startbatterier, inte särskilt bra som förbrukningsbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej precis, men AGM skall väl fungera för bägge delar.

 

Man undrar ju vad som gör Biltemas batterier speciella då allt man läser om AGM generellt pekar på motsatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där ser ut som data på typiska startbatterier, inte särskilt bra som förbrukningsbatteri.

Hur kommer du till slutsatsen att det inte bra som förbrukningsbatteri?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De höga CCA talen tillsammans med inte så hög livslängd vid urladdningar som kan tyckas normala vid cyklisk drift ger att det är optimerat som startbatteri, ett batteri som skall hållas laddat mellan höga strömuttag vid motorstart.

 

Ett AGM batteri skiljer sig inte i någon grundläggande mening från ett vanligt vått batteri, elektrolyten är uppsugen i glasull mellan plattorna, eventuella skillnader i kemin och blyplattornas utformning är inte ett resultat av glasullen utan är ett val tillverkaren gör på samma sätt som man kan göra våta start och förbrukningsbatterier, detta verkar vara ett startbatteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM batteriet har en mycket låg inre resistans och kan därför ge stor ström när det behövs och samtidigt ha goda djupurladdningsegenskaper. Jämfört med ett vått blybatteri så kan AGM leverera mer ström vid låga temperaturer.

CCA står för "Cold Cranking Amperes", AGM får ett högt CCA pga sin goda egenskaper i kyla.

AGM är egentligen inte mycket bättre än våta batterier när det gäller djupurladdningar men AGM har många fördelar och passar bra i båt. Jämfört med ett vått batteri så har AGM en längre livslängd och det är därför man använder dem i reservkraftsanläggningar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas AGM omfattas även av 4 års garanti.
Om man djupcyklar dom så kan de ju lätt förbrukas under den tiden så vad omfattar garantin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag frågade Biltema om deras AGM batterier blev svaret att de klarar 100-150 cykler vid 50% urladdning. De verkar inte som de läser sina egna datablad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser man på Exide så har deras Dual AGM olika egenskaper beroende på Ah. Ett mindre batteri har större CCA än ett större batteri, och även tillgängliga Wh är inte konsekventa med storleken, så visst verkar det som att finns olika mål med olika AGM, dock är det underligt att det i samma modellserie verkar skilja väsentligt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta AGM-batterier är av typen "semi deep cycle" dvs de är tänkta att fungera både som hus och startbatteri. Antagligen tänker Optima att de mindre batterierna kommer att användas som startbatteri och de större som husbatteri. CCA värdet gäller i -18gr så i båt kanske det är mindre viktigt.

När jag bestämde mig för att skaffa AGM gick jag igenom mycket som skrivits om AGM. Bilden tycker jag var väldigt entydig, det finns en övervägande positiv kritik. En viktig egenskap är att man kan djupurladda enstaka gånger utan att allvarligt försämra batteriet. Ett vått batteri skadas betydligt snabbare.

Det mest påtagliga med AGM är att de tar till sig laddning betydlig snabbare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja att det är AGM som gäller är det inget snack om, men det ser ju ut som att det finns AGM och AGM där vissa är bättre än andra... Biltemas ser ju mindre lyckade ut jämfört med Exide / Varta med den info jag lyckats hitta iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltemas ser ju mindre lyckade ut jämfört med Exide / Varta med den info jag lyckats hitta iaf.

Men till halva priset...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför man pris/prestanda så är Biltema svåra att slå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Jämför man pris/prestanda så är Biltema svåra att slå.

 

Jag har genom min stora användning av diverse bränslevärmare på mina bilar genom många år avverkat och "testat" många olika typer och fabrikat av batterier och numera är det Biltema och inget annat. Då fungerar värmaren och bilen går att starta när det är tänkt. Som bonus finns Biltemas generösa garanti om ett batteri är behäftat med fel. Sämst var Optima som dessutom hade (har) usel hållning till sin egen garanti och behandling av kunden :-( (vid två tillfällen till råga på allt)

Jag har kommit fram till att Biltemas minsta AGM passar perfekt under durken på min Coronet 24, egentligen passar även dom större/längre men det blir trixigare att vinkla ner batterierna under durkens tvärslåer då. Tar jag det mindre är det bara att lyfte i dom mellan två tvärslåer och sen skjuta dom akterut så att det blir två rader gånger tre = sex.

Lämnar en massa utrymme i motorrummet för varmvattenberedare, ankarspel mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja ett Biltema 95Ah går på 1799 kr och ett Varta kostar 300 kr mer. Ingen större skillnad..

Varta Start-Stop Plus AGM kostar 2290 kr om det är den du tänker på? 95A@12V, CCA 850. Ganska lika värden jämfört med Biltema. Även måtten är nästan identiska ..... Varta kostar knappt 500 kr mer, vad får man för de pengarna?

 

Eller menar du VARTA LAD85, 85A12V för 2690 kr? Den har säkert bättre djupurladdningsegenskaper jfr Biltema men priset är 891 kr högre eller ca 50% högre. Tror det blir svårt att hitta ekonomi i det.

 

Jag har tre Biltema batterier, 285Ah för 5400 kr. Tre st Varta Lad85  ger 265Ah 8070 kr. För samma pengar skulle jag få 4,5 Biltema batterier och 420Ah. Nej, jag håller mig till Biltema ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet inte vart du letat men dessa två är väl deras främsta kandidater att sitta i en normal fritidsbåt.

DP AGM ligger på 2200 kr.

 

http://www.varta-automotive.se/sv-se/products/leisure/professional-dual-purpose-agm/

http://www.varta-automotive.se/sv-se/products/leisure/professional-deep-cycle-agm/

Redigerad av Sjoingenjoren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vart du letat men dessa två är väl deras främsta kandidater att sitta i en normal fritidsbåt.

DP AGM ligger på 2200 kr.

 

http://www.varta-automotive.se/sv-se/products/leisure/professional-dual-purpose-agm/

http://www.varta-automotive.se/sv-se/products/leisure/professional-deep-cycle-agm/

 

Jag fick nog fel namn, ska vara VARTA® Professional Dual Purpose AGM, pris 2290:-

Alldeles otroligt likt Biltemas batteri som kostar 500 kr mindre ....

Samma kapacitet, samma mått, samma vikt, samma CCA. Hm.

 

Tre Varta eller fyra Biltema? det är frågan, månne ädlare att lida och fördraga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror du bhemac att man kan utgå från att Biltemas AGM är i alla avseende lika som VARTA® Professional Dual Purpose AGM?. Tycker mig kunna läsa mellan dina rader att du misstänker att tillverkaren är den samma.

Kan jag alltså, enligt din mening med mina Biltema 95 Ah X 4 utgå från följande:

Begränsning av cellernas kontinuerliga laddspänning till 2,3 V.

Laddström med IU-kurva till AGM: I = 25 % av nominell kapacitet, Umax = 14,8 V.

Ladda för att undvika syraskiktning behövs inte vid AGM.

 

Sterlings  Alternator to Battery Charger (130 A) ger ju om den är satt på AGM 2 (European standard)

en Boost på 14.6 V mot Vartas rekommendation 14.8 och en Float på 13.7 mot V:s rekommendation 13.8.

Skall jag nöja mig med dessa värden, som ju enligt ovan skulle vara rätt försiktiga?

 

Sedan en annan fråga. Sterling säger "The unit’s intelligent software automatically calculates the optimum charge cycle and absorption time". Har du någon info om hur den gör det och vad det betyder i praktiken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar man Vartas batterier, sätter på en annan, gul, topp så blir de väldigt lika varandra. Jämför mått, vikt, kapacitet mm. Det är nog ganska troligt att Varta levererar till Biltema. Det finns ju ganska många andra produkter där man kan spåra originaltillverkaren. Inte så konstigt, Biltema är en bra kund som gör stora inköp, inga krångliga grossister/återförsäljare.

--

Jag TROR Sterling har valt en lite försiktig linje, för de flesta kommer det ändå att bli en avsevärd förbättring med Sterling-grejen.

 

Om man har en processor som styr laddningen kan man ganska enkelt bygga in lite intelligens, komma ihåg tidigare laddningscyckler osv. Detta gör en del seriösa tillverkare. 

Som jag upplever Sterling så är man ganska passionerade över detta med laddning och lägger mycket krut på att göra bra produkter. Läser man på utländska forum så får Sterling väldigt bra kritik och de som har behövt har fått bra hjälp.

Mejla och fråga! De svarar troligen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på den bristfälliga information Biltema kunde erbjuda gällande batterierna så vet man i stort sett ingenting om prestandan förutom att man inte skall ladda ur dom mer än 30%...

 

Fem hundra är växelpengar, så varför chansa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kommer du fram till att man inte ska ladda ur Biltemas AGM till mer än 30%?

Både Biltema och Varta anger 400 cykler vid urladdning till 50%.

Tre Varta kostar lika mycket som fyra Biltema.

Ta ut 140 Ah ur tre Varta motsvarar 50%. Tar man ut lika mycket ur Biltema så har man tagit ut 37%. Gissa vilka som håller längst?

Dessutom har Biltema 4 års garanti.

Spelar inte priset någon roll så kan man satsa på riktiga djupcykelbatterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...