Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
saltpeter

Rengöra Dieseltank

Rekommendera Poster

Har lyckats lossa min bränsletank som har bakterier och slem i sig. Har tömt tanken. Nu skall jag rengöra. 

 

- Det är begränsat med utrymme, får inte upp tanken ur akterstuven. Det finns ingen inspektionslucka i tanken. Man kan heller inte se mycket pga skvalpskott nära påfyllningshålet.

 

Tänkte göra enligt följande: Köra i cirka 3 liter avfettning, skaka runt, låta stå, skaka om och sedan försöka hälla ut det hela genom att vända tanken upp och ner. Därefter skölja några ggr med ren diesel. 

 

Vad tror Ni om detta ni som har erfarenhet av bakterier ? Räcker detta för att få ut sörjan ?

 

Bör jag använda något annat medel ? 

 

Finns det något smart sätt att se in i tanken utan att behöva göra inspektionslucka i den ? 

 

Tanken är inte rengjord på många år, troligen aldrig.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt bästa råd är att du köper en lucka och installerar den men jag förstår ditt problem, har själv svårt att få ur min tank. Jag rengjorde den genom att använda en oljesug men då kunde jag se ner i tanken. Problemet är väl om du inte får ur all avfettning men å andra sidan borde några cl avfettning vara en piss i havet när du tankar fullt.

 

Jag rengjorde iaf så gott det gick och har inte fått några igensatta filter än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär nog funka som du tänker göra. Algerna, som jag tog ur tanken förra våren, verkar inte direkt växa fast utan guppar fritt omkring som en slajm.

Häll ut vad som går att  hälla ut. dieseln i sig fungerar ju utmärkt som "avfettningsmedel" så om du ska behöva ha nåt annat att göra rent med vet jag inte, kanske att du får loss marginellt med sånt som dieseln inte löser. Sköljer du en eller ett par gånger med diesel efter avfettningen så lär du inte ha mätbara mängder kvar. 

 

PS. i min båt hade tidigare ägare betalt båthantverkare för att installera manluckor och göra rent. När jag öppnade så var det fullt med alger och borr och gängspånor, ett par stuksvetsade pinnskruv till den ena luckan satt inte... hursomhelst, geggen satt inte fast det gick fint att suga upp med oljesug, torkade rent med trasor, dammsög alla spånor, torkade med trasa med lite diesel på. Tittade ner efter säsongen..... ser ut som nytt fortfarande. DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lyckats lossa min bränsletank som har bakterier och slem i sig. Har tömt tanken. Nu skall jag rengöra. 

 

- Det är begränsat med utrymme, får inte upp tanken ur akterstuven. Det finns ingen inspektionslucka i tanken. Man kan heller inte se mycket pga skvalpskott nära påfyllningshålet.

 

Tänkte göra enligt följande: Köra i cirka 3 liter avfettning, skaka runt, låta stå, skaka om och sedan försöka hälla ut det hela genom att vända tanken upp och ner. Därefter skölja några ggr med ren diesel. 

 

Vad tror Ni om detta ni som har erfarenhet av bakterier ? Räcker detta för att få ut sörjan ?

 

Bör jag använda något annat medel ? 

 

Finns det något smart sätt att se in i tanken utan att behöva göra inspektionslucka i den ? 

 

Tanken är inte rengjord på många år, troligen aldrig.  

 

Ett tips är att torka ur med fotogen. Löser skiten lite bättre än diesel och är inte skadligt att få i en dieselmotor i mindre mängder vilket många av de nya miljövänliga avfettningsmedlen kan vara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns den något mindre arbetsamt sätt? T.ex. döda bakterierna med gift och sedan filtrera?

 

Jag har själv problem i åtminstone en av två tankar. Jag har iochförsig en lucka men skvalpskotten gör att det är svårt att komma åt överallt. (Och jag vill helst inte demontera tanken.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade förvisso hålet till tankgivaren att se ner igenom när jag rengjorde min tank. Jag tog hem den och körde med högtryckstvätten som jag fick in genom givarhålet (vinklat underspolningsmunstycke). Skakade ur allt vatten och sen fick den torka några veckor inomhus.

(Det fanns inga skvalpskott i den tanken - den var bara på 40 liter och rätt fyrkantig)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vattentätt endoskåp verkar användbart. Man kankse kan plasta / tejpa fast det under båten för att få järnkoll när man ska lägga till i grunda naturhamnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vattentätt endoskåp verkar användbart. Man kankse kan plasta / tejpa fast det under båten för att få järnkoll när man ska lägga till i grunda naturhamnar?

De är användbara men optiken är "närsynt" så man ser inget på lite håll.

Den är däremot verkar trevlig: http://www.ebay.com/itm/CCTV-Underwater-24-LEDs-CCD-Video-Camera-Water-Resist-Fishing-/151435095037?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item23423c2bfd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

jag har haft samma problem en annan båt och lösningen var att tillverka en ny plåttank. Det var ett hästjobb men gick att smälta ihop med en vanlig mig-svets. Hade tre skvalpskott och en stor inspektionslucka och det tillverkades av 2 mm rostfri/syrafast plåt. Dyrt material men garanterat värt varenda krona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Kryssarklubbens västkustkrets i Göteborg har inspektionskameror till utlåning/uthyrning, plus en del andra instrument.

 

http://www.vastkustkretsen.se/Teknik/Instrument

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips. 

 

Har kört igenom tanken med fotogen nu, har fått ut en massa svart slem...

 

Funderar dock på att ta det sista kvarvarande slemmet med lacknafta, eftersom jag tror det löser upp de små klumparna. sedan förstås skölja ur med diesel...

 

Vad tror ni ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fotogen lacknafta är likartade produkter. Skulle tro att dieseln fungerar lika bra som nåt annat att suga upp geggan med. Själv tar jag upp så mycket av geggan jag kan med några liter diesel, filtrerar bort geggan och häller tillbaka den renade dieseln.

 

Bästa resultat tror jag en kraftig rotation med en kraftig pump vore. Suga upp och spola ner i fickorna i tanken. Geggan lägger sig i botten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, helt rätt, lacknafta var ingen skillnad mot diesel. Kör med pump och filter nu och det verkar funka bra. Mycket jobb att få ut det sista klägget bara. Tur att det finns billiga engångsfilter ( 20 sek ) på biltema. 

 

En fråga :unsure: : Kan man köra med Karburatorsprit i diesel för att få ut eventuellt vatten ? Tänker mig att det borde minska framtida tillväxt. Har för mig att jag gjorde det i början men har glömt att göra det på senare år. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, helt rätt, lacknafta var ingen skillnad mot diesel. Kör med pump och filter nu och det verkar funka bra. Mycket jobb att få ut det sista klägget bara. Tur att det finns billiga engångsfilter ( 20 sek ) på biltema. 

 

En fråga :unsure: : Kan man köra med Karburatorsprit i diesel för att få ut eventuellt vatten ? Tänker mig att det borde minska framtida tillväxt. Har för mig att jag gjorde det i början men har glömt att göra det på senare år. 

Se framförallt till att tanka diesel utan RME inblandning dvs. tanka på sjömack. Problemet med alger verkar bara förekomma i samband med RME (raps) och kondensvatten.

/Claes

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fotogen och lacknafta är liknande diedel. Skulle tro att dieseln fungerar lika bra som nåt annat att suga upp geggan med. Själv tar jag upp så mycket av geggan jag kan med några liter diesel, filtrerar bort geggan och häller tillbaka den renade dieseln.

 

Bästa resultat tror jag en kraftig rotation med en kraftig pump vore. Suga upp och spola ner i fickorna i tanken. Geggan lägger sig i botten. På vår tank sitter ett rör ner till botten. Det är på djupaste stället i den vformade tanken. Tyvärr räcker det inte att bara suga upp i röret då geggan ligger utspridd efter hela tanken. Modellen är väl att suga när innehållet virvlar runt. Det sker ju i havssjö men kan ju också vara en slang med tryck som pumpar ner rengjord diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK nu tror jag att jag är klar. Gjorde en variant på ovanstående, dvs jag tillverkade en visp: en lång pinne med buntband som spretade ut längst ner. stoppade ner i tankhålet. Med borrmaskin lät jag denna vispa runt i dieseln innan jag sög upp och filtrerade den. 

 

Vänd oxå tanken uppochner och tömde genom luftningshålet för att vara säker på att få ut allt vatten. 

 

Många sköljningar blev det tillslut. 

 

Intressant att se hur dieseln lägger sig som ett lock över vattnet - det gör det svårt för vattnet att någonsin torka om man väl har fått det i tanken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte upplevt några problem ännu oron finns där...

 

Marinan talar sig väldigt varm för att använda Fuel Set, se www.lesab.eu

Jag är misstänksam mot alla s k undermedel, även i detta fall. Någon som hört eller erfarit något om Fuel Set?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte upplevt några problem ännu oron finns där...

 

Marinan talar sig väldigt varm för att använda Fuel Set, se www.lesab.eu

Jag är misstänksam mot alla s k undermedel, även i detta fall. Någon som hört eller erfarit något om Fuel Set?

 

Det är nog en ganska välgrundad misstänksamhet. Dessa medel kan kanske om man har tur förebygga problem. Men om man redan har bakterier i tanken så kan ju effekten bli motsatt när bakterierna dör och sätter igen filtren. Ingen kan ju bevisa om medlen verkligen är verkningsfulla heller.

Säkraste sättet (och det jobbigaste) är att öppna manluckan ibland och verkligen kolla sin tank och vid behov göra rent. Dessutom att byta filter och tömma vattenavskiljare och bara tanka blankdiesel från en bra mack. Det är ju skitiga och tråkiga jobb så det finns ju en stor marknad för lätta lösningar...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte mycket soppa kvar i tanken just nu, och har tänkt att tömma helt för att rengöra. Här ovan har det ju använts lacknafta/fotogen... Min fråga är till er kunniga om det lämpar sig bra att använda T-Röd? 

 

Jag hade tänkt att öppna inspektionsluckan, ta en långborste och tvätta insidan (ja, när tanken är tom alltså...) med trasor indränkta i rödsprit, och sedan låta det torka av sig självt - Och undrar alltså om detta är en lämplig metod?

 

Vad tror ni om rödsprit?

 

Ser fram mot svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det du vill tvätta bort?

Om det är vanlig "städnoja" så funkar etanol (ex.vis T-röd) lika bra som något annat brännbart.
Fördelen är att det inte gör något om der blir lite kvar i tanken.

Diesel funkar säkert också, men det kan kanske vara bra med en alkohol för att få bort sådant som inte dieseln får bort och dessutom får du bort ev. rester av vatten. Vatten blandar sig med etanol.

Tänk på att slangar och andra gummidetaljer troligen inte gillar etanol.

 

Tillägg: Tänk på att etanol är betydligt mer lättantändligt än diesel.

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det du vill tvätta bort?

 

Om det är vanlig "städnoja" så funkar etanol (ex.vis T-röd) lika bra som något annat brännbart.

Fördelen är att det inte gör något om der blir lite kvar i tanken.

 

Diesel funkar säkert också, men det kan kanske vara bra med en alkohol för att få bort sådant som inte dieseln får bort och dessutom får du bort ev. rester av vatten. Vatten blandar sig med etanol.

 

Tänk på att slangar och andra gummidetaljer troligen inte gillar etanol.

 

Tillägg: Tänk på att etanol är betydligt mer lättantändligt än diesel.

Mackey

 

Nä, städnoja är det inte... Har en färglös gegga i botten på tanken samt en del svarta klumpar som flyter omkring, och det är ju ett tecken på att det är tid att tömma och göra rent - Och då tänkte jag på rödsprit efter tömningen... Men är det bättre att använda sig av lacknafta eller fotogen så gör jag naturligtvis det...

 

Fler synpunkter emottages...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är försiktig med gummidetaljer och eld tror jag etanol=T-röd är bättre än lacknafta eller fotogen eftersom de två senare är väldigt lika diesel. Du kan lika gärna tvätta med diesel som med lacknafta eller fotogen tror jag.

 

Ska du använda mycket sprit är det billigare att köpa E85 på macken.

 

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger alltid geggan om man har gegga på botten av tanken ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger alltid geggan om man har gegga på botten av tanken ?

 

I min tank hade jag " gegga " både i botten och på sidorna i tanken , dessutom när jag rörde runt med en pinne i tanken så var det massor av små små partiklar som simmade runt . Jag tömde tanken helt ( 180 l ) och dumpade dieseln efter rengöring fyllde jag ny blankdiesel . Får se till hösten hur det ser ut .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om du är försiktig med gummidetaljer och eld tror jag etanol=T-röd är bättre än lacknafta eller fotogen eftersom de två senare är väldigt lika diesel. Du kan lika gärna tvätta med diesel som med lacknafta eller fotogen tror jag.

 

Ska du använda mycket sprit är det billigare att köpa E85 på macken.

 

Mackey

 

Topp, då kör jag på lacknafta

 

Tackar för svar  :)  :)

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...