Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jaspe

Byter ni dieselfilter varje år?

Rekommendera Poster

Undrar hur ofta ni byter dieselfilter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta filter brukar jag nog byta. Behovet av byta just dieselfiltret kanske inte e så viktig. Tänker att det som åker igenom kan förbrännas å så länge det flödar bra så. . Fast jag byter... hellre det än behöva mecka m sånt under färd.

finns ju många fina fungerande tillsatser som faktiskt gör och håller motor, spridare, pump mm. Rent..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är mest orolig för om filtret blir igensatt av tillväxter (alger).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter filter beroende på hur långt jag kört och hur tillståndet ser ut i tanken. Jag kollar eventuell tillväxt och suger ut vatten och bakterietillväxt varje vår. Det sistnämnda har inte behövts under många år eftersom jag underhållsbehandlar med Grotamar. Någon minimal vattenskvätt blir det däremot ibland. Min båt drar 1,5 l/nm, men mer diesel än så passerar genom filtret pga returflödet. 

Vad har detta resulterat i för mig? Jo, jag planerar att byta filter i vår, trots att det inte finns några som helst tecken på igensättning Hängslor och livrem!!. Sedan sist har jag förbrukat ca 1500 l diesel.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte båten för två år sedan och då var filtren nya. Har ingen tillväxt eller vatten i tanken. Men det är kanske dags att byta nu. Har kanske förbrukat 600 liter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt ett filter framför motorns filter, ett SEPAR.

Tycker nog det fångar upp både lite vatten och lite partiklar...

Och så byter jag filtrena varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt ett filter framför motorns filter, ett SEPAR.

Tycker nog det fångar upp både lite vatten och lite partiklar...

Och så byter jag filtrena varje år.

Vet inte om jag förstår dig rätt. I min båt finns dels ett förfilter/grovfilter, dels ett finfilter/motorfilter. Är dit SEPAR ytterligare ett filter framför de båda jag nämnt?

I vilket fall så är det filter jag tänker byta i år efter ca 1500 l dieiselförbrukning förfilttret. Finfiltret byter jag ännu mer sällan, kanske efter dubbla genomflödet.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter alla filter varje år.  Relativ begränsad kostnad för att garantera trasselfritt.

 

Men då är jag ute ett antal dagar per somma roch det blir lätt 150-200 motortimmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, SeaManiac!

När rapporter kom för några år sedan om bakterietillväxt i dieselbränslet satte jag dit ett filter till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom flesta filter brukar jag nog byta. Behovet av byta just dieselfiltret kanske inte e så viktig. Tänker att det som åker igenom kan förbrännas å så länge det flödar bra så. . Fast jag byter... hellre det än behöva mecka m sånt under färd.

finns ju många fina fungerande tillsatser som faktiskt gör och håller motor, spridare, pump mm. Rent..

Om smutspartiklar åker igenom filtret av någon anledning så finns det risk att spridare/insprutare blir skadade vilket inte är så lyckat.  Nu tror jag inte att filtren släpper igenom några partiklar utan det sätts väl snarare igen så att maskinen kan få för lite bränsle om det täpps igen. Det har jag råkat ut för i bilen när jag fått dålig diesel.

 

Bilen kan man ju alltid stanna längs vägkanten så där har nog hänt att jag slarvat med byte, men båten känns ju tryggt att ha fräscha grejer så man inte får stopp i någon jobbig situation. Men ett extra filter i båten att slänga dit vid akuta problem kan ju kännas som en extra trygghet....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byter finfiltret en gång per år. Vattenavskiljarfiltret byter jag minst 2 ggr/ år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den helt omvända filosofin - byter sällan.

Tankar bara diesel utan RME.

Använder alltid tratt med vattenavskiljande filter när jag tankar.

Kollar regelbundet glaskoppen på förfiltret så det inte finns vatten där. Tömmer gärna ut lite diesel ur bottenskruven för att se att det är ren diesel i filtret.

Efter 1-2 tim motorgång så kör jag fullvarv några minuter. Främst för att "bränna rent i cylindrarna" men även för att få koll på att bränslesystemet kan mata diesel för fullvarv.

Om det skulle bli trögt i bränslefilterna så märks det på att motorn inte orkar hålla fullvarv.

Jag lever efter filosofin att ett filter renar bättre o bättre ju mer igensatt det blir tills det är helt igenproppat. Jag räknar med att upptäcka om filterna börjar bli för igensatta genom att köra fullvarvsprovet.

Jag byter inte bränslefilter varje år. (men oljebyte och oljefiltret är jag petnoga med....)

Finfiltret kan nog gå 10 år mellan bytena. Det har alltid sett rent ut när jag bytt.

Och jag har extrafilter och verktyg med ombord för att hantera om min filosofi inte skulle fungera men har aldrig behövt "göra nödservice" på bränslesystemet.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Dom flesta filter brukar jag nog byta. Behovet av byta just dieselfiltret kanske inte e så viktig. Tänker att det som åker igenom kan förbrännas å så länge det flödar bra så. . Fast jag byter... hellre det än behöva mecka m sånt under färd.

finns ju många fina fungerande tillsatser som faktiskt gör och häller motor, spridare, pump mm. Rent..

Om smutspartiklar åker igenom filtret av någon anledning så finns det risk att spridare/insprutare blir skadade vilket inte är så lyckat. Nu tror jag inte att filtren släpper igenom några partiklar utan det sätts väl snarare igen så att maskinen kan få för lite bränsle om det täpps igen. Det har jag råkat ut för i bilen när jag fått dålig diesel.

 

Bilen kan man ju alltid stanna längs vägkanten så där har nog hänt att jag slarvat med byte, men båten känns ju tryggt att ha fräscha grejer så man inte får stopp i någon jobbig situation. Men ett extra filter i båten att slänga dit vid akuta problem kan ju kännas som en extra trygghet....

 

 

nu menar jag ju givetvis fungerande filter. Det handlar bara om hur noga man mäter.... men det är klart att tilltäckligt små partiklar åker igenom. Dom som e för stora fastnar och ger till slut upphov till stopp. Om för stora åker igenom så e ju filtret trasigt och borde aldrig blivit monterat. Men för bekvämlighetens skull, även om risken e liten att behöva meka med filter, så gör jag åxå det när jag ändå byter oljefilter mm. I det läget handlar det ju inte ens om minuter extra tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har den helt omvända filosofin - byter sällan.

Tankar bara diesel utan RME.

Använder alltid tratt med vattenavskiljande filter när jag tankar.

Kollar regelbundet glaskoppen på förfiltret så det inte finns vatten där. Tömmer gärna ut lite diesel ur bottenskruven för att se att det är ren diesel i filtret.

Efter 1-2 tim motorgång så kör jag fullvarv några minuter. Främst för att "bränna rent i cylindrarna" men även för att få koll på att bränslesystemet kan mata diesel för fullvarv.

Om det skulle bli trögt i bränslefilterna så märks det på att motorn inte orkar hålla fullvarv.

Jag lever efter filosofin att ett filter renar bättre o bättre ju mer igensatt det blir tills det är helt igenproppat. Jag räknar med att upptäcka om filterna börjar bli för igensatta genom att köra fullvarvsprovet.

Jag byter inte bränslefilter varje år. (men oljebyte och oljefiltret är jag petnoga med....)

Finfiltret kan nog gå 10 år mellan bytena. Det har alltid sett rent ut när jag bytt.

Och jag har extrafilter och verktyg med ombord för att hantera om min filosofi inte skulle fungera men har aldrig behövt "göra nödservice" på bränslesystemet.

såklart logisk slutsats om filtret e helt. Då samlas ju en massa sediment som filtrerar bort partiklar innan dom når själva filterytan..... mekandet och onödigt bytande i sig kan ju kanske bära med sig större risker än tvärt om... ska nog börja praktisera det. Olja mm. Där det uppkommer en massa andra ämnen och skit än partiklar.. slarvar jag inte med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite off-topic kanske men jag har haft problem med en smutsig tank och bränslestopp. Så efter jag tillverkat ny tank (se andra tråden) så monterade jag en vanlig bälgpump som man har till utombordarna, före filtret. På så vis kunde jag alltid trycka fram bränsle även om det fanns en liten handpump på motorn. Hade även två filter som jag kunde växla mellan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha tankat diesel på ett ställe där jag troligtvis fått bottensatsen, fick jag motorstopp i ett mycket prekärt läge. Som tur är min båt seglingsbar och jag kunde ta mig ur det svåra läget genom att segla.

 

Har börjat montera dubbla parallella vattenavskiljande filter som matas av två separata dykledningar från tanken. och som jag enkelt kan växla mellan.

 

Det som stoppade flödet totalt var att den 90 graders böj som finns direkt efter tanken hade korkats igen totalt.

 

Jag gjorde ren tanken ett år. Då fanns det inte mer skit i den än jag kunde torka upp med en trasa. Sen bytte jag motor året därpå och bytte plats på tanken och motorn. I samband med det gjorde jag vissa förändringar på tanken. Innan jag la på manluckan såg jag till att tanken var absolut ren invändigt.

 

Det var året efter motorbytet jag fick stopp pga skitig diesel. Har dessutom bestämt mig för att aldrig tanka diesel på ett annat ställe än där jag brukar, utan att filtrera dieseln i en speciell tratt när jag tankar. 

 

Har nog bytt filter i bränslesystemet på mina motorer mera sällan, under de 40 åren jag haft inombords dieselmotorer. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...