Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mauritx

Solskydd/Bimini top till Segelbåt någon som har provat/installerat?

Rekommendera Poster

Förra sommar var det ganska många soliga dagar  så det var rätt så jobbit att vara ute i sittbrunnen under längre perioder.

 

Hade tänkt skaffat en sittbrunstält  men det verkar va rätt så dyra så kanske fungerar med en biminitop att ha som paraply i alla fall.

 

Har någon installerat en som ? var vart köper man?  Hur mycket tror ni det går på en sittbrunställt till en 30 fotare segelbåt?? Hemsidan? tips..?

 

Tack på förhand. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jula har en lågprismodell med aluminiumrör och tunnare parasollduk. Finns i två storlekar. Jag har den större till min 26 fotare. Går att anpassa rören.

 

http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/battillbehor/kapell-och-overdrag/batkapell-650422/

 

På min andra båt tänker jag sy ett sittbrunnstält själv. Ett tunneltält med två ihopfällbara glasfiberstänger från ett kupoltält.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur överrepresenterade seglare är när det gäller malignt melanom mm är det framförallt ett bra skydd för seglaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jula har en lågprismodell med aluminiumrör och tunnare parasollduk. Finns i två storlekar. Jag har den större till min 26 fotare. Går att anpassa rören.

 

http://www.jula.se/catalog/fritid/bat-och-marin/battillbehor/kapell-och-overdrag/batkapell-650422/

Har du en bild? Hur är kvaliteten på den?  Känns det billig eller är det rätt så bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen bild monterat på min båt. Kvalitén duger till det priset. När duken är slut efter några år mallar man av den och syr med riktig kapellduk istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på hur överrepresenterade seglare är när det gäller malignt melanom mm är det framförallt ett bra skydd för seglaren.

 

Regn också. det är inte så trevligt att behöva sitta inne i ruffen på grund av regnskurar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cooolt att Jula tagit fram en sån produkt,  har tänkt bygga någonting i sprayhood, tält, bimini- världen till min båt...  har väl mest saknat något över sittbrunnen på hösten när det blir dagg.

 

Kostnad... vet inte vad en Bimini kostar men som jämförelse, lät jag sy upp sitbrunnstält, som var, är helt fantastiskt bra, till min Scampi som jag hade en sommar. Det var Rouyal MArin i Västervik. Vi seglade ner, dom kom och provade, dom hade fått mått och bilder innan, på plats och monterade allt inklusiver röställning mm.. komplett. 16000kr

 

Nu har jag inte den "paniken" att jag måste ha... så det blir nog nån slags, göra själv proj. HAr båtgrannar, som har Bimini på sin 50 fots jeanneau.... Dom skaffade material och sydde sittbrunnstält och sparyhood. Som ett stort vardagsrum till den stora båten. MAterialet gick på ca 8000kr. Dom bor i båten så tältet har varit uppe tre vintrar nu. Funkar klockrent. Så till en 30 fotare, material inkl rör mm. är väl ungefär samma peng som Julas variant men då är det top kvalisort.

Good luck ska bli kul att följa,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här hade jag tänkt mig mitt tält. Ett enkelt att sätta upp och en kostnad under 2000:- men ändå med fönster och dragkedjor. Två glasfiberstänger som kan fällas ihop och rullas med tältduken till ett litet paket.

 

Lånar en länk till LasseL:s hemsida för att visa hur jag har tänkt mig.

 

http://lasselundell.se/talt.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här hade jag tänkt mig mitt tält. Ett enkelt att sätta upp och en kostnad under 2000:- men ändå med fönster och dragkedjor. Två glasfiberstänger som kan fällas ihop och rullas med tältduken till ett litet paket.

 

Lånar en länk till LasseL:s hemsida för att visa hur jag har tänkt mig.

 

http://lasselundell.se/talt.html

 

Smutt..

=)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar på en liten Albin 57:a som ändå får nästan dubbelt utrymme och framförallt kan man flytta ut packning under natten. Eller laga mat ute regnskyddat.post-95643-0-33564200-1426445524_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Påhittiga grabbar, pseudonym och LasseL !

Min båt levererades med "supestuga" mycket enkelt som hängs i akterstaget och bom men det går inte att segla med.

Under segel ger ofta ofta mina solpaneler lite skugga åt "husse" - de sitter på en "piskställning" i aktern. Går att bygga ut  med en billig press och två rör surrade i mantåget. Andra ändan fästs i "piskstälningen". Ska ev gör an fällbar ställning med alu rör och knutar som kan fallas bak mot "piskstälningen". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min variant av "soltak/regnskydd" är en del av ett sittbrunnskapell.

Sidorna är avtagbara med blixtlås, allt mycket användbart, fälls ner bakom sittbrunnssargen när det inte används. vid segling har jag ett kapell som täcker kapellet. se bilden här bredvid

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 3/15/2015 at 7:20 PM, bhemac said:

Med tanke på hur överrepresenterade seglare är när det gäller malignt melanom mm är det framförallt ett bra skydd för seglaren.

Källa på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, detta var en gammal tråd. Skulle inte förvåna mig alls om det är så att seglare är överrepresenterade när det gäller hudcancer.

 

Jag har funderat en del på om jag skulle kunna fixa något solskydd till min Soling. Men det är ett projekt som ligger så långt fram i tiden att jag nog hinner skaffa en annan båt tills dess...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2020-07-23 vid 21:50 skrev Dava:

Oj, detta var en gammal tråd. Skulle inte förvåna mig alls om det är så att seglare är överrepresenterade när det gäller hudcancer.

 

Jag har funderat en del på om jag skulle kunna fixa något solskydd till min Soling. Men det är ett projekt som ligger så långt fram i tiden att jag nog hinner skaffa en annan båt tills dess...

En Soling är säkert extra cancerogen!

Byt snabbt till en Albin Cumulus.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Mackey:

En Soling är säkert extra cancerogen!

Byt snabbt till en Albin Cumulus.

 

En Cumulus vore säkert bättre, men jag seglar mest när det blåser och regnar, då skyddar vattnet mot UVstrålningen.

 

Annars skulle man styrt med trådar som på Yrvinds Vega

 

https://www.yrvind.com/wp-content/uploads/2017/12/image17.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...