Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
smirre10

teakgolv på fly

Rekommendera Poster

Hej

Jag undrar om ni har några förslag på vad jag ska behandla golvet med på flyan som ser bedrövligt ut.

Det är väldigt utsatt då det inte finns något kapell över just den delen.

Innan låg det nån sots lack på.

Hyfsat jobbigt å slipa så man vill ha det ordentligt gjort så att det håller ett antal år.post-79007-0-82930100-1426144174_thumb.jpgpost-79007-0-58052100-1426144449_thumb.jpg

Vad har ni för förslag ?

 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipa bort det och lämna teaken obehandlad och låt den åldras med värdighet. Det finns ingen mirakelbehandling som gör att du inte behöver underhålla teaken varje år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast jag tycker ju det är snyggare med det rödaktiga än med silvergrå som det blir, men självklart är det lättare att låta det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat med olja på grabbräcken och religngslist då jag renoverat en Ansö.

Ädelträolja som stryckes i massa lager, so fort det börja torka så har jag lagt ett lager till tror det blev 6-7 stryckningar innan överskott torkades av sedan la jag en härdande olja ovanpå i 4-5 lager. 

Ser ut som lackat men skall enl uppgift andas innefrån men inte släppa in fukt. 

mina grabbräcken har jag skvt av med att dragit träskivor mm under bygget, blev repor ner till trärent och slipades med ett 80 papper bara i revan innan jag la lite olja  ett par gånger innan härdande oljan lades ovanpå, syns knappt att man bättrat om man inte letar fel.

Finns flera fabrikat men har kört biltema ädelolja sedan olja B ovanpå. 

Owatrol har samma system.

vet inte om det är lämpligt på däcksytor då jag tror det kan bli halt vid regn.

 

Kan vara värt att prova på en liten yta eller bara köra då det är enkelt att slipa av härdande oljan o då är ju trät under väloljat.

härdande oljan bygger lager mkt fint o blir riktigt snyggt 

 

Kanske ett alternativt eller vad tror ni andra. :rolleyes:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag undrar om ni har några förslag på vad jag ska behandla golvet med på flyan som ser bedrövligt ut.

Det är väldigt utsatt då det inte finns något kapell över just den delen.

Innan låg det nån sots lack på.

Hyfsat jobbigt å slipa så man vill ha det ordentligt gjort så att det håller ett antal år.attachicon.gifIMG_0526 (1).JPGattachicon.gifIMG_0525.JPG

Vad har ni för förslag ?

 

Tacksam för svar.

jag använde benarolja till min förra båt,ingen blekning av solen höll bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina sittbrunnsbänkar var lackad teak. Det blev glashalt med lite vatten på. Därför slipades de rena och oljades med kinaolja. Det håller de bruna och snygga, de är inte hala. Men man får skura med såpa några gånger per år och olja dem någon gång på sommaren. Med tanke på att de är ute året runt så tycker jag det är bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Jag undrar om ni har några förslag på vad jag ska behandla golvet med på flyan som ser bedrövligt ut.

Det är väldigt utsatt då det inte finns något kapell över just den delen.

Innan låg det nån sots lack på.

Hyfsat jobbigt å slipa så man vill ha det ordentligt gjort så att det håller ett antal år.attachicon.gifIMG_0526 (1).JPGattachicon.gifIMG_0525.JPG

Vad har ni för förslag ?

 

Tacksam för svar.

Jag kan varmt rekommendera Golden Teak  om du vill återställa Teaken till dess naturliga färg och ha den så hela sommaren.  

 

Slipa  bort allt gammalt så du får fram Teaken

Första gången rengör du med GoldenTeak Claener  steg 2) Golden Teak Brightner och sista lagret med Golden Teak Sealer, din flya kommer att vara snygg hela sommaren Nästa år lägger du på ett tunt lager med Sealer.   www.gibstenproduction.se 

 

Den här metoden använder båtvarv på Orust.

Redigerad av Gibban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...