Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Geisewall

Tips byte av bälgar (mercruiser, bravo 3)

Rekommendera Poster

Hejsan!

Funderar på att byta bälgar på min båt då jag inte har en aning om när det gjordes senast (köpte båten förra hösten). Jag har varit inne på "drev.se" och ser att det finns massa specialverktyg för att göra detta.

Bälgmonteringsverktyg, Hing Pin-verktyg, bälgmonteringsstång, monteringsverktyg stödlager....

 

Är det någon här som bytt bälgar UTAN alla dessa verktyg? Går det att göra utan dessa? Gissar att Hing pin-verktyget behövs, men de andra?

 

Mercruiser 7,4 MPI från -99, med Bravo 3 drev.

 

Mvh

Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver specialverktygen, det är bökigt nog ändå att byta bälgar, men verktygen brukar gå att hyra där man köper delarna. http://www.drevman.se/html/hyresverktyg.html

Har du svets svarv och gott om tid kan du tillverka dem själv.

 

Om bälgarna är mjuka och hela och utan några sprickor behöver de knappast bytas. När de börjar bli dåliga så uppträder små sprickor i ytan och ytan känns hård och torr. Det brukar bli riktigt mycket sprickor innan det börjar gå hål på dem.

 

Om det inte finns något skrap eller glapp i stödlagret när du roterar det med handen så är det troligen också helt ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver specialverktygen, det är bökigt nog ändå att byta bälgar, men verktygen brukar gå att hyra där man köper delarna. http://www.drevman.se/html/hyresverktyg.html

Har du svets svarv och gott om tid kan du tillverka dem själv.

 

Om bälgarna är mjuka och hela och utan några sprickor behöver de knappast bytas. När de börjar bli dåliga så uppträder små sprickor i ytan och ytan känns hård och torr. Det brukar bli riktigt mycket sprickor innan det börjar gå hål på dem.

 

Om det inte finns något skrap eller glapp i stödlagret när du roterar det med handen så är det troligen också helt ok.

Ok tack! Blir nog att hyra i så fall (om jag nu verkligen byter). Bälgarna är mjuka utan tendens till sprickor. Anledningen till att jag eventuellt ville byta är att så många här verkar tycka att man skall göra det vartannat år....Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekommenderat bytesintervall 3 till 5 år säger min lokala pentaverkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser dåliga bälgar ut. Bälgen till växelwiren hade börjat läcka en aning men båten flöt fortfarande.

post-104983-0-98941800-1426181828_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bytte bälgar, växelvire, stödlager i höstas. Verktyg kommer att hjälpa dig mycket. Går utan men det kommer att ta 3 gånger så lång tid. Stödlagret fick vi borra bort då det satt ordentligt. Här behövs verkligen rätt verktyg. Kolla om du har ett öppet eller slutet stödlager. Ett slutet håller längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...