Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

Rekommendera Poster

 

Har mött några Kaskeloter i långseglarsammanhang, tror inte den är så dum men kölformen kan för en frimicklare kanske kännas lite provocerande? Det är kosmiskt solida båtar.

 

Nu hittade jag inga bilder på just Kaskelottens fenköl, men varför skulle den va provocerande just för en frimicklare!?

 

 

Jag hittade en bild.

 

Det andra var ett utslag av min ibland riktigt svårbegripliga flerbottnade ironiska humor. Blir nog meningslöst att förklara det hela, särskilt i skrift på ett forum. Händer ofta att jag skriver fortare än jag tänker.

post-96037-0-04429200-1426492376.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Har mött några Kaskeloter i långseglarsammanhang, tror inte den är så dum men kölformen kan för en frimicklare kanske kännas lite provocerande? Det är kosmiskt solida båtar.

 

Nu hittade jag inga bilder på just Kaskelottens fenköl, men varför skulle den va provocerande just för en frimicklare!?

 

 

Jag hittade en bild.

 

Det andra var ett utslag av min ibland riktigt svårbegripliga flerbottnade ironiska humor. Blir nog meningslöst att förklara det hela, särskilt i skrift på ett forum. Händer ofta att jag skriver fortare än jag tänker.

 

 

Det var ju bra att du har en sån humor. Visste inte att fenkölen på Kaskelotten lutade så mycket bakåt.

 

Mötte ett norskt par i en Späckhuggare i Kalvös Hamn - väst Havstensund - för ett par år sen. Det var 18;e året i rad de besökte Kalvön.

 

post-53310-0-24823800-1426493898_thumb.jpg

 

Känner för övrigt några "friicklare" som har fenkölade båtar fast mera traditionella som Maxi 77 och liknande.

 

Det är nog mera såna som jag och Smoegen som fastnat tankemässigt i långkölade kostrar som blir provocerade av en sån köl. Vi älskar ju båda den Bohuslänska graniten. ;) 

 

Fast jag har väl bättrat mig lite. Den båten som jag har idag, har kosterskrov och en lång fenköl med rodret på skädda. Det var faktiskt kompisen Smoegen som tipsade om att den båten var till salu. Han har mycket på sitt samvete den pôjken.  :huh:

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det var ju bra att du har en sån humor. Visste inte att fenkölen på Kaskelotten lutade så mycket bakåt.

 

Mötte ett norskt par i en Späckhuggare i Kalvös Hamn - väst Havstensund - för ett par år sen. Det var 18;e året i rad de besökte Kalvön.

 

attachicon.gifaaaaaIMG_0587.jpg

 

Känner för övrigt några "friicklare" som har fenkölade båtar fast mera traditionella som Maxi 77 och liknande.

 

Det är nog mera såna som jag och Smoegen som fastnat tankemässigt i långkölade kostrar som blir provocerade av en sån köl. Vi älskar ju båda den Bohuslänska graniten. ;)

 

Fast jag har väl bättrat mig lite. Den båten som jag har idag, har kosterskrov och en lång fenköl med rodret på skädda. Det var faktiskt kompisen Smoegen som tipsade om att den båten var till salu. Han har mycket på sitt samvete den pôjken.  :huh:

 

 

Jag har läst att Peter Bruun var totalt uppslukad och fascinerad av valar, och att han tog begreppet fen-köl väldigt bokstavligt och alltså försökte efterlikna en valfena när han designade båten. Vet inte om de andra båtarna från hans ritbord också har provocerande kölar, tror någon är långkölad? Undrar dock om inte den kraftiga vinkeln på Kaskelotens köl gör den något mer förlåtande när man kelar med graniten jämfört med rakare spjut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet inte vilket som är värst.

Att damma på med en mer lodrätt köl och det tar "bratt" stopp, eller gå på med en mera lutande köl och glida långt upp på land. Det är klart att är kölinfästningen inte stark på en fenkölad båt så kan det ju bli omfattande, nästan oreparerbara skador.

L32;an är ju ganska extrem i det fallet. Skrovet är ju en cirkelbåge i profil och det sitter en lång järnköl i denna cirkelbåge.

post-53310-0-13531300-1426505769_thumb.jpg

Gick en gång från Gävle med min L32;a - på bilden ovan. Det fanns inte en vindkåre, så jag gick med motor.Vid Eggegrund la jag till i en av kryssarklubbens bojar, rodde iland och tog en promenad på denna fantastiska ö. Det var förresten första gången jag såg Havstorn - fast det visste jag inte då.

När jag var nöjd med mitt besök på Eggegrund gick jag vidare med tanken att lägga mig för natten i nån av kryssarklubbens bojar vid Björns fyrplats. När jag kom dit tyckte jag det var lika bra att fortsätta till Öregrund.

Det blev midnatt innan jag kom fram. Hade en vit sektor i ryggen (Djursten!?) skulle få två gröna ensefyrar som ledde in i Öregrunds hamn. Den ena dök upp och jag väntade tålmodigt på den andra. Det är ju så med prickar och fyrar att man vill ju se dem med en gång, men det brukar ju dröja ett tag, så dyker de upp.

Jag fick aldrig se den övre av de gröna ensefyrarna. I stället dök det upp ett litet skär rakt i fören. Girade kraftigt åt styrbord och undgick att köra upp på grundet i ca 8 knop. Gick in i hamnen och la till. Gick upp och tittade efter den andra ensefyren - den var släckt.

Mina döttrar är matematiker. Jag frågade den äldsta, som bor i Stockholmstrakten, när jag träffade henne ett par dar senare om hon kunde räkna ut hur långt upp jag kommit på skäret. Båten vägde 6,5 ton. Farten var ca 8 knop och botten är en cirkelbåge. Skäret var ganska flat.

Hon hade ingen lust, utan tyckte att det hade varit bättre att jag testa direkt när jag ändå var på plats.

Såna är dom barna. :huh:  Själv vill dom ha hjälp av mig varje gång jag visar mig. :wacko:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det var ju bra att du har en sån humor. Visste inte att fenkölen på Kaskelotten lutade så mycket bakåt.

 

Mötte ett norskt par i en Späckhuggare i Kalvös Hamn - väst Havstensund - för ett par år sen. Det var 18;e året i rad de besökte Kalvön.

 

attachicon.gifaaaaaIMG_0587.jpg

 

Känner för övrigt några "friicklare" som har fenkölade båtar fast mera traditionella som Maxi 77 och liknande.

 

Det är nog mera såna som jag och Smoegen som fastnat tankemässigt i långkölade kostrar som blir provocerade av en sån köl. Vi älskar ju båda den Bohuslänska graniten. ;)

 

Fast jag har väl bättrat mig lite. Den båten som jag har idag, har kosterskrov och en lång fenköl med rodret på skädda. Det var faktiskt kompisen Smoegen som tipsade om att den båten var till salu. Han har mycket på sitt samvete den pôjken.  :huh:

 

 

Jag har läst att Peter Bruun var totalt uppslukad och fascinerad av valar, och att han tog begreppet fen-köl väldigt bokstavligt och alltså försökte efterlikna en valfena när han designade båten. Vet inte om de andra båtarna från hans ritbord också har provocerande kölar, tror någon är långkölad? Undrar dock om inte den kraftiga vinkeln på Kaskelotens köl gör den något mer förlåtande när man kelar med graniten jämfört med rakare spjut.

 

 

Ni skriver så fantastiska storries gamla sjöbjörnar. Dessvärre hinner jag nog inte bli en "riktig" gammal sjöräv själv... så desto bättre att man läsa...

"Kela med graniten" den va bra... köla med varandra  =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet inte vilket som är värst.

 

Att damma på med en mer lodrätt köl och det tar "bratt" stopp, eller gå på med en mera lutande köl och glida långt upp på land. Det är klart att är kölinfästningen inte stark på en fenkölad båt så kan det ju bli omfattande, nästan oreparerbara skador.

 

L32;an är ju ganska extrem i det fallet. Skrovet är ju en cirkelbåge i profil och det sitter en lång järnköl i denna cirkelbåge.

 

attachicon.gifvårutrustning 03 klar.JPG

 

Gick en gång från Gävle med min L32;a - på bilden ovan. Det fanns inte en vindkåre, så jag gick med motor.Vid Eggegrund la jag till i en av kryssarklubbens bojar, rodde iland och tog en promenad på denna fantastiska ö. Det var förresten första gången jag såg Havstorn - fast det visste jag inte då.

 

När jag var nöjd med mitt besök på Eggegrund gick jag vidare med tanken att lägga mig för natten i nån av kryssarklubbens bojar vid Björns fyrplats. När jag kom dit tyckte jag det var lika bra att fortsätta till Öregrund.

 

Det blev midnatt innan jag kom fram. Hade en vit sektor i ryggen (Djursten!?) skulle få två gröna ensefyrar som ledde in i Öregrunds hamn. Den ena dök upp och jag väntade tålmodigt på den andra. Det är ju så med prickar och fyrar att man vill ju se dem med en gång, men det brukar ju dröja ett tag, så dyker de upp.

 

Jag fick aldrig se den övre av de gröna ensefyrarna. I stället dök det upp ett litet skär rakt i fören. Girade kraftigt åt styrbord och undgick att köra upp på grundet i ca 8 knop. Gick in i hamnen och la till. Gick upp och tittade efter den andra ensefyren - den var släckt.

 

Mina döttrar är matematiker. Jag frågade den äldsta, som bor i Stockholmstrakten, när jag träffade henne ett par dar senare om hon kunde räkna ut hur långt upp jag kommit på skäret. Båten vägde 6,5 ton. Farten var ca 8 knop och botten är en cirkelbåge. Skäret var ganska flat.

 

Hon hade ingen lust, utan tyckte att det hade varit bättre att jag testa direkt när jag ändå var på plats.

 

Såna är dom barna. :huh:  Själv vill dom ha hjälp av mig varje gång jag visar mig. :wacko:

 

Den ena situationen är nog inte den andra lik, men utan att ha funderat alltför djupt på det inbillar jag mig att påfrestningen på kölinfästningen blir större om man går "bratt" på som du säger med en lodrät fenköl jämfört med en vinklad. Men det kan vara inbillning.

 

Däremot är jag lite chockad, sist jag var i Öregrund var det 7 knop som gällde utanför hamnen - men du ligger alltså och dammar på helt ohejdat i 8 knop??? ;)

Redigerad av ArneRadar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Däremot är jag lite chockad, sist jag var i Öregrund var det 7 knop som gällde utanför hamnen - men du ligger alltså och dammar på helt ohejdat i 8 knop??? ;)

 

 

 

Åh katten -har jag gjort bort mig nu igen!?  :ph34r:

 

Kollade i sjökortet och 7 knop stämmer ju. Var det så även 2002!?

 

Jo förresten - det var det nog. Mitt digitala sjökort i den här datorn är från 2002. Fy på sig Andersson.  :angry:

 

Varje gång jag varit i Öregrund har det varit nån form av jippo. B)

 

Roslagsloppet tex,

 

Kör de i max 7 knop alla förarna eller finns det nån som i smyg dra på i 8 knop som jag. :wacko:

 

http://roslagsloppet.com/category/roslagsloppet/karta/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elakartade rykte säger att TS inte köpte en L32;a utan en sån här.

 

post-53310-0-04755400-1427372573.jpg

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror bestämt att jag med stor sannolikhet kan bekräfta detta rykte... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror bestämt att jag med stor sannolikhet kan bekräfta detta rykte... =)

 

Det är farligt med rykte - ännu farligare att ryckta.

 

Det senare är ett hästjobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool, den seglar åttor kring L-32:an.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror jag blir nöjd med denna skutan.... visserligen har L32 ett högre lystal men frågan är om inte Lord Helmsman kan vara lite vassare i alla fall? Och jag jagar ju inte heller tiondelar.. Lorden uppfyller det jag anser jag vill ha ut av en båt. . =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När får vi se den i Kungshamnen!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När får vi se den i Kungshamnen!?

Har tagit semester andra halvan av maj månad, då seglar jag hem... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu är ju risken obefintlig i år, att du skall råka ut för samma elände som när jag seglade hem min Storfidra från Stockholm 2005.

 

Hade tagit tre veckor ledigt och kom hem  till Springet på Söndag. Blev ganska irriterad på mig själv att jag inte hade någon koll. Det var 6 juni på efterföljande måndag och jag var ledig. Hade kunnat sträcka ut seglatsen ytterligare en dag.

 

Du vet Stefan - här räkna vi inte tiondelar och att komma snabbt fram. Här räknar vi bara att kunna sträcka ut seglatsen så länge som det över huvud taget är möjligt. :P

 

Ser fram emot att få både besiktiga och provsegla.  ;)

 

Nu skall jag åka till ett konstigt ställe som kallas Smögen. Möjligtvis träffar jag en kille där med initialerna TA. Dvs samma som mina. :huh:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja kommer jag inte hem på ca två veckor så går tåg och buss högt i vind... och nog tror jag man får sig en plats i hamn en vecka under försäsongen. .. man får prata snällt med hamnkapten och segla vidare nästa helg... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja kommer jag inte hem på ca två veckor så går tåg och buss högt i vind... och nog tror jag man får sig en plats i hamn en vecka under försäsongen. .. man får prata snällt med hamnkapten och segla vidare nästa helg... =)

 

När jag seglade hem min storfidar från Stockholm under samma tid på året 2005, tog jag det ganska lugnt och hade flera liggdagar, och lyckades sträcka ut färden till tre veckor. Ca 650 distansminuter.

 

Du har väl ca 450 distansminuter att segla så det borde väl gå på 14 dagar. Fast det beror ju lite på väder och vind och hur mycket du "såsar". Men det sitsa är väl nåt man strävar efter när man är på främmande platser med båten.

 

Annars får du val be ett par vana kosterseglare från Smögen och dess omnejd att möta upp i nån lämplig hamn och byta din Lord Helsman mot en skraltig Golf. Hoppas att du har bokstavskombinationer nog i ditt körkort, så du klara att köra hem denna "mangefika" plåtlåda.  ;)

 

Månadsskiftet/veckoslutet i Maj/Juni är ganska lugnt efter en mer än fulltecknad Maj för egen del.  :wacko:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, även om Lorden är lite för lång och bred för att jag skall kunna bruka åror så ämnar jag dock ändå att ta det med ro, och kanske jag ber om lite längre ledigt? Oavsett så ser jag fram emot att segla i vatten som jag bara sett ifrån båt en gång tidigare. .. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du har helt rätt. Är man långt bort med båten, på ställen man inte kommer varje år skall man ta vara på de möjligheterna och ta sig gott om tid. 

 
När du väl löper ut från Kåseberga, som väl i stort sett ett naturligt uppehåll på vägen, så är det bara att stå på. Sträckan Kåseberga Falsterbokanalen har ju nästan inget att erbjuda. Det finns ju visserligen några alternativa hamnar på sydkusten om du har allt för mycket segeltid kvar på dan när du kommer till Kåseberga.
 
Falsterbokanalen har ju en bro som öppnar varje jämn timme 06.00 till 22.00 för utom kl 08.00 och kl 17.00.
 
Hade en båt för mig i kanalen. Den hade gått som bara sjutton framför mig. Jag tog det betydligt lugnare. Såg när han passerade den öppna bron kl. 16.00. När jag kom fram hade bron stängd och jag fick reda på att den inte öppnades för kl. 18.00. Det fanns då - 2005 - inget bra ställe att förtöja på söder om bron och jag låg sämre än dåligt i två timmar i väntan på nästa broöppning.
 
I norra änden på kanalen finns det en gästhamn.  Där finns allt man behöver, dvs en brygga att förtöja i. Det är väl med dig som det är med mig - nåt annat behövs inte - för du har väl inte stroppat till dig sen du var en rar lite scout.
 
Ven skulle ju kunna va ett ställe att besöka - några dar. Hyra cykel och cykla runt på ön. Fast nu har du ju kommit in i farvatten som inte är allt för långt bort från Smögen.  http://www.alltomven.se/
 
På Ven finns i alla fall tre hamnar.  
Bäckevik i sydost
Norreborg i nordost - har  jag själv aldrig varit i, men en arbetskompis på elverket.
Kyrkbacken i nordväst
 
Flicka från Backafall, briggen "Tre bröder"
kryssar ikväll i karibiska sjön,
medan en landvind från kusten i söder
stryker som sunnan där hemma kring ön.
Luften är kryddad av tusende salvor
men jag ger bort dem varendaste en
mot att få vandra bland Backafalls malvor
allt medan månen går vakt över Ven.
 
Lite längre mot norr på Svenska sidan ligger Råå, med en stor småbåtshamn. Om du inte har gjort av med alla pengarna eller nåt gått sönder som du absolut måste ersätta, så har Hjertmans en butik alldeles vid kajkanten.
 
Ett par distansminuter längre norrut ligger Helsingborg. Gästhamnen ligger norr om inloppet till stora färjehamnen. Där har jag både lämnat och hämtat besättning några gånger. De kom eller skulle med tåget och Järnvägsstationen låg på gångavstånd - åtminstonne för 10 år sen - och det gör den nog fortfarande. Den ligger strax söder om stora hamnen.
 
Nästa hamnalternativ skulle kunna vara Torekov. Gå för all del inte iland på Hallands Väderö - det finns risk att du blir kvar där nån vecka och det har du inte tid med. Men troligtvis tar du långa dagsetapper
 
Jag brukar sträcka direkt på Glommen. Några hatar Glommen. Varför förstår jag inte. Glommen har allt man behöver - dvs en brygga att förtöja vid, och på den tiden man hade isbox så gick det att få is på isverket. Nästan lika bra som i "Gravarne".
 
Glommen ligger ju långt ut till skillnad från Falkenberg. Som tur är blommar inte Martornen förrän i Juli, så den behöver du inte bry dig om att leta efter vid fyren Morups tånge. Martornen är ju även känd under namnet Kostertisteln.  http://sv.wikipedia.org/wiki/Martorn
 
När du lägger ut från Glommen så är du ju nästan hemma.
 
Gå bara inte iland på Malön - då kan det gå dig lika illa som för mig och du förlorar en hel seglingsdag. Emoji_1F620.png
 
Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste erkänna att den här tråden tilltalar mej väldigt, en härlig blandning av intressanta fakta och goda råd... =) När ett forum funkar så här då trivs jag =) Även om jag just nu mest har min nya båt och dess utrustning i tankarna så ser jag fram emot att snart kunna börja att planera hemseglingen. ..

 

måste bara ta mej tid och hämta sjökort så jag kan bekanta mej med Östersjöns farvatten innan jag skall besöka dessa i egen hög person...

 

Lyckligt lottad som jag är så har jag goda vänner som innehar både sjökort och kunskaper som jag behöver ta del av inför min segling. . =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en ketchriggad Laurinkoster på slutet av 70-talet och den hade lång överbyggnad. Som jag kommer ihåg det så kallade man alla med lång överbyggnad för L31 och att alla L31'or var hemmabyggen. I vilket fall som helst så var vår L31:a ett hemma bygge och ett gediget sådant. Vi var 3 killar som seglade till Västindien t o r och vi var vädigt nöjda med både bygget och båten. Nja kanske var inte 100% nöjda på kryssen, men på andra vindar så seglade hon väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu finns det ju faktiskt en Laurinkoster som heter L31. Det är en mindre variant av L32

 

http://www.laurinkoster.dk/Laurin_31/laurin_31.html

 

Sen har ju L32;an förekommit i en del olika utförande och många var nog inredda av hemmapulare med varierande kvalitet och utförande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sett några L31 i trä, var det inte så att 31 från början var en träbåt medans L32 från börja ritades av den gode Arvid som en plastbåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har sett några L31 i trä, var det inte så att 31 från början var en träbåt medans L32 från börja ritades av den gode Arvid som en plastbåt?

 

Det är möjligt att det är så.

 

Det står en liten plotter på en ställning med liggunderlag under, på mitt skrivbord. I plottern sitter digitalt sjökort från Oskarshamn till Smögen. Ja Egentligen hela Östersjön, Bottenhavet, Bottenviken och Finska viken. Hela Svenska västkusten och Norska Sörlandet. Det kortet är från April i fjol. Har försök att ta del av den uppdatering som jag trodde man skulle få gratis i ett år, men lyckades inte med det.

 

På ett Sd-kort i en liten plastask bredvid finns sjökort över Tyskland (ner till hHolländska gränsen), Danmark (även västkusten), Svenska Västkusten och Norska Sörlandet. Det kortet har några år på nacken (3-4) 

 

Vi hade ställningen, men med en större plotter, på vår seglats mellan Västervik och Härnösand. Surrade vi fast plotter mycket noga på sittbrunnsbänken första dagen. Sen kom vi på att den stod bra pga liggunderlaget, bara vi ställde den på sittbrunnsbänken. Vi hade inte direkt nåt pen´t väder under andra halvan av färden, men plottern stod stadigt.

 

post-53310-0-39439800-1428744968_thumb.jpg

 

Plockade också hem de tycka sjökorten över Danmark - från Bornholm och upp i Öresund i dag när jag var nere och såg till båten. Resten pappersjökort av sträckan Oskarshamn till Göteborg ligger på vinden. Jag får väl plocka ner dem och rätta dem till dags datum med hjälp av min läsplatta som jag har uppdaterade kort på.

 

Pappersjökort över Bohuskusten har du väl själv - å andra sidan så hittar du väl ändå. Skulle så inte vara fallet får du ringa när du närmar dig Göteborg, så får vi komma ner ett gäng och lotsa dig. ;)  :P  :rolleyes:

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter toppen, skall installera min plotter imorgon, tror jag har kort hela sträckan i den, men papperskort är i min värld nödvändigt så de lånar jag hemskt gärna... å gissa om jag är sugen på att sjösätta nu... men har lite jobb kvar, idag blev de mest planerande å funderande, men fick i fyra 80ah till förbrukning, å solcell på 50 watt... å kompressorkyl är med på plats.

 

Det skall nog bli båt utav detta projektet vad det lider... =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad blev det för plotter?

 

Hur får vi över pappersjökorten? Kommer du vägen om och hämtar dom?

 

Nästa helg är jag inte hemma, men jag kan ju lämna den nån stans.

 

Nej jag tror inte alls du är sugen på att sjösätta. Du brukar ju aldrig va speciellt het på gröten.  :P

 

Jag känner däremot en som är fruktansvärt sugen på att få se din nya båt, så du får skynda dig att sjösätta och göra en snabb resa hem.

 

Det är bra att ha kyl. När jag seglade hem min storfidra, under ungefär samma tidsperiod, var sista stället jag kunde byta kylklampar Nynäshamn. Dessutom var isoleringen i kylboxen obefintlig i överkant.

 

Man måste ju ha mjölk i kaffet, eller har du blivit vuxen och lyckats vänja dig av med det. Där du tillbringar mestadelen av din tid är det väl inte så lätt att få tag på mjölk - eller!?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, mjölk i kaffet är inget jag nyttjar, och nog är flytande margarin en strålande uppfinning men när det kommer till brödskivan så föredrar jag att applicera matfettet med en flat enepinne framför att hälla det ur kartongen... därav kylskåpet...

 

rörande korten så löser vi nog detta, nästkommande helg är jag i Norge , men jag kommer nog inom å tar en kopp kaffe ( utan mjölk) när jag är på väg till Oskarshamn, blir några helger där, ännu återstår en del jobb innan sjösättning. .. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, mjölk i kaffet är inget jag nyttjar, och nog är flytande margarin en strålande uppfinning men när det kommer till brödskivan så föredrar jag att applicera matfettet med en flat enepinne framför att hälla det ur kartongen... därav kylskåpet...

 

rörande korten så löser vi nog detta, nästkommande helg är jag i Norge , men jag kommer nog inom å tar en kopp kaffe ( utan mjölk) när jag är på väg till Oskarshamn, blir några helger där, ännu återstår en del jobb innan sjösättning. .. =)

Oskarshamn var väl där "Stevemedselcon" kom ifrån om jag inte minns helt fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer nog, jar dock inte sett någon Selco på marinan, men klarar mig ganska bra utan hans sällskap. .. =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar få ordning på pappersjökorten. Det blir två buntar i plastfickor med båtsportkort.

 

Oskarshamn till Falsterbokanalen plus ett översiktskort för Östersjön.

 

Falsterbokanalen till Kyrkesund plus ett överiktskort för Öresund, Kattegatt och Skagerak.

 

Bohuskorten var mina  gamla och jag ville åt plastfickorna så de korten som fanns fick sitta kvar, Finns även kort från Grebbestad och norrut.Fast du går väl knappast korr om Grindholmen på denna turen.  Vill minas att de korten i den absoluta närområdet var så sönderlästa och påverkade av saltvatten att de inte höll ihop.

 

För att jag skall byta kort vill det nog till att de gamla är helt skrot.  :mellow:

 

Bra att du inte kommer på 14 dagar. Då hinner jag rätta det mesta till dags dato. Du vet vi pensionärer behöver ha nått roligt att greja med.

 

Nu måste jag gå ut och fixa lite med altanen och en ställning till mitt förråd av "bra att ha"-virke under altanen.  :( Livet består av en väldigt massa måsten och alldeles för lite segling.

 

Fast på Onsdag åker vi till Hållö. Kanske inte lika pen´t väder som förra onsdagen. Men kaffe (med eller utan mjölk) blir det kl.09.30

 

post-53310-0-45825800-1428942328_thumb.jpg

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...