Jump to content
Tuesday 18 February 2025
Dontthink

Båten går på nosen i högfart och plan svårigheter.

Recommended Posts

Hej.

 

Jag har en liten sportbåt med en 25HK evirude -78. båtvikt. 50-´70KG beroende på tanken. (se bifogad bild)

 

Jag är ingen händigsnubbe någonstans så skall försöka förklara med mitt kärringspråk.

Mina problem är vad som följer.

 

Man kan ställa in motor hur den skall ligga vinklad i vattnet. När jag sätter den på pigg 2 som jag förstått av andra är "standard" så orkar båten knappt plana med 2 personer.

 

Och när jag flyttar till piggen längst in pigg 1. så planar den med 2 personer. (kanske inte så snabbt som jag vill) men sen vid fullt drag så trycker den ner nosen så att vatten skvätter upp.

 

Enligt mig så bör ju inte denna motor ha någon som helst problem med att få iväg båten i vilken vinkel den än står i.

 

Finns det något som kan vara pajj på motor? när jag väl planar går ju motor toppen fint. (tycker jag)

 

Någon som förstår mitt kärringsnack och har en idee vad det kan vara?

 

Tackar för hjälpen

 

post-105405-0-77504400-1425972445_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du rätt rigglängd på motorn ?? Låter lite att du har en lång rigg till en båt som skall ha kort rigg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad onödigt att jämställa ohändighet och dåliga kunskaper med kärringspråk, har vi inte kommit längre än så.  Jag blir faktiskt förbannad på sånt här, hoppas du inte får några svar.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vad onödigt att jämställa ohändighet och dåliga kunskaper med kärringspråk, har vi inte kommit längre än så.  Jag blir faktiskt förbannad på sånt här, hoppas du inte får några svar.

 

 

Ditt inlägg, Terrafobica, är ju helt onödigt, bättre hålla tyst ibland.

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du rätt rigglängd på motorn ?? Låter lite att du har en lång rigg till en båt som skall ha kort rigg.

 

Det är en kortriggad motor. H

ar desutom byggt på akterspegeln så att (skeddan?) är 1-2 cm under skrovet.

 

Pratade med en mekantiker förra året engående detta. Han nämnde något att det finns en del på motor som öppnar spjället lite extra vid pådrag för att ge motorn en extra knuff. att den delen kan rosta fast ibland och därav får inte motorn den extra knuffen i starten.

 

Är detta något som känns igen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Båten ser väldigt kort ut och blir nog rätt framtung med 2 pers ombord, sen så tror jag båten överplanar i den farten du kommer upp i med en 25 hk motor, svårt att säga vad som skulle hjälpa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej har en betydligt större båt 420 som jag haft en 25 hk på den planar lätt med familjen 2 vuxna 2 barn. Båt vikt 135kg toppfart 27knop med motorn max uttrimmad pinnen i yttersta hålet. Att det skvätter tyder ofta på att man trimmat in för mycket.

Stora plattan ovan propellern (antiventilationsplattan) ska vara lite ovanför botten. Börja med ca 2 cm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Under botten är gubbinställning ;-)

Vågade inte skriva kärring :-)

Hissa så mycket du kan tills propellern börjar släppa/ventilera trimma då in något eller sänk motorn någon cm. Håll koll att du har kylvatten bara.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej har en betydligt större båt 420 som jag haft en 25 hk på den planar lätt med familjen 2 vuxna 2 barn. Båt vikt 135kg toppfart 27knop med motorn max uttrimmad pinnen i yttersta hålet. Att det skvätter tyder ofta på att man trimmat in för mycket.

Stora plattan ovan propellern (antiventilationsplattan) ska vara lite ovanför botten. Börja med ca 2 cm

kollade lite närmre och plattan ligger längst med skrovet. går inte att höjja motor mer då jag redan byggt på akterspegeln.

 

när du skriver att du har pinnen i yttersta hållet, menar du då att du har motorn typ halv upptiltad så att den trycker ner aktern?

 

Varför jag har motorn inställd på innersta piggen är ju för att båten har jätte svårt att plana när man har den i pigg 2. kan de ha me att göra att båten är så lätt att den inte finns någon  direkt tyngd i fören?

Edited by Dontthink

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker det låter konstigt, borde plana lätt med 2 personer.

Men jag skulle försöka få upp motorn mera., min motor blev inte så mycket upptilltad, beror ju på hur akterspegeln ser ut samt hur mycket motorn går att justera. Du kanske skulle montera trimplan, tror fasta skulle funka bara som en förlängning av botten. med tanke på att båtens så kort. Och/Eller skaffa en motorhiss går att bygga med lite vinkeljärn, då får du motorn högre samt längre bak. Har själv köpt en begagnad.

post-74692-0-67508500-1426089327_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker det låter konstigt, borde plana lätt med 2 personer.

Men jag skulle försöka få upp motorn mera., min motor blev inte så mycket upptilltad, beror ju på hur akterspegeln ser ut samt hur mycket motorn går att justera. Du kanske skulle montera trimplan, tror fasta skulle funka bara som en förlängning av botten. med tanke på att båtens så kort. Och/Eller skaffa en motorhiss går att bygga med lite vinkeljärn, då får du motorn högre samt längre bak. Har själv köpt en begagnad.

Har funderat på trimplan. Biltemas tänkte jag dom är billiga och verkar funka.

Men fasta trimplan? om jag nu skulle sätta på fasta hur skall jag montera dom ? längst med skrovet eller ovan?

 

Motorhissen tror jag inte på riktigt då det blir ännu mera tyngd i aktern,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sätt på bärplan fram så kan du tvinga upp nosen i hög fart

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sätt på bärplan fram så kan du tvinga upp nosen i hög fart

Vart får man tag i sånna för en billig peng. och hur skall jag montera de på båten?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte, kanske går att montera med fast vinkel, fast det var mer menat som ett skämt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

 

Du beskriver att båten går på nosen i full fart viket tyder på att du måste tilta ut motorn. Med p/t så trimmar man som regel in motorn för att plana och sedan ut när man passerat planingströskeln för att få båten att gå lätt och fint vilket du inte kan göra så du måste hitta en kompromiss i din riggvinkel.

 

Hur ser botten ut längst bak, är den rak eller buktar den in. Om den buktar in så har du förklaringen där till att båten överplanar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

 

Du beskriver att båten går på nosen i full fart viket tyder på att du måste tilta ut motorn. Med p/t så trimmar man som regel in motorn för att plana och sedan ut när man passerat planingströskeln för att få båten att gå lätt och fint vilket du inte kan göra så du måste hitta en kompromiss i din riggvinkel.

 

Hur ser botten ut längst bak, är den rak eller buktar den in. Om den buktar in så har du förklaringen där till att båten överplanar.

Jag tänkte testa att ställa ut motorn på pigg 3-4 och sen sparka upp tanken i fören se om de hjälper med planingen. Eftersom all vikt är ju i aktern.

 

Hittade en bild på båtens skrov. kanske inte den bästa vinkel men.

post-105405-0-99007500-1426160792_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herrejösses vilken tvålkopp! Jag har faktiskt inte sett en negativ bottenvinkel förr !

 

Den kommer aldrig att gå bra i sjön, förstår att föregående ägare sålde den!

Edited by Axelvevaxel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag tror det kan bli lite fart, den är ju nästan som en katamaran.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Herrejösses vilken tvålkopp! Jag har faktiskt inte sett en negativ bottenvinkel förr !

 

Den kommer aldrig att gå bra i sjön, förstår att föregående ägare sålde den!

Har du aldrig hört talas om en sjösläde?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

 

Jag har tidigare i livet haft en likadan båt "Delfin" med en 9.9 hk motor.

Precis som din så var den svår att få upp i plan så man fick oftast ställa sig upp och luta sig framåt.

Motorn ska stå i rakt läge, dvs kavitationsplattan ska vara i samma vinkel som skrovet.

(på vissa båtar kan man vinkla ut ett steg).

Svaret på ditt problem är simpelt!

Montera helt enkelt 2 fasta trimplan så är problemet löst.

Du kan antingen köpa färdiga eller bocka till 2 st rostfria plåtar och montera.

 

Mvh// Magnus

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Dontthink!

Har du fått ordning på ditt problem än?
Jag har för många år sedan haft en likadan båt, ingick i ett köp av en större båt.
Då satt det en Yamaha 9,9 hk på den. Då var den bra trött...
Fick fatt på en i princip fabriksny Mercury 25 hk som jag satte på.
En enorm skillnad. Satt man själv i den så poppade den upp ur vattnet, 
hela båten lyfte. Riktigt rolig leksak o väldigt stabil med tanke på storleken, 
det gick att stå på relingen utan problem.
Båten i sig är ju känslig för hur motorn är monterad o inställd pga att den år så kort.
Jag vill minnas att jag hade motorn inställd på svag tilt ut. Däremot var det oerhört 
viktigt att bensintanken var framtill. Om all vikt hamnade bak hade motorn o göra... 
Två vuxna personer fungerade perfekt, gick som ett spjut. Hade ingen knopmätare, 
men åkte bredvid en annan båt som hade det, 30 knop var det då tills man gasade på o 
lämnade den andra bakom sig... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...