Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Kronvik

Välja ny propeller. Hjälp!

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag blev förvånad då jag tog bort propellern jag varit på grund med i höstas. Den var mycket mindre än jag hade fått för mig, diametern är bara 13,8" (radien från centrum till en propellerbladsspets 17,5 cm).

Inga märkningar går att läsa på propellern, mätte upp stigningen till ca 13,5"

Propellernavet är ca 99 mm långt utanpå propellern, den maskinbearberade delen inne i propellern är ca 78 mm lång, varav största delen är splines.

 

Båten gör ca 11 knop vid 1800-4000 rpm, ungefär 13 knop vid fullgas och ca 4500-5000 rpm (minns inte toppvarven)

Motorn är en AQ130 Volvo B20 från 74, drevet är ett gammalt VP 280.

 

Har jag långt eller kort nav? Kan någon ge tips för val av ny propeller.

Redigerad av Kronvik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte en aning, men som propeller betraktat anser jag Pirahna vara ett utmärkt alternativ, lite slip och man köper inte bort sig då man kan byta blad.

 

Jag har en sån och är riktigt nöjd.

 

Kolla här så kanske du hittar vad du behöver: http://piranha.com/prop-finder/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två propellrar till, aldrig provade på båten. Båda är märkta med 15"x17", propellerbladen är olika form och storlek. Mätta värden på dem är:

14,2"x15,6"

13,4"x16,9"

Eftersom båda är märkta med samma diameter och stigning, verkar det nog som om propellrar av olika märken kan ge rätt olika prestanda.

Jag är rätt säker på att jag vill ha en aluminiumpropeller, Piranhapropellrarna är inte riktigt övertygande.

Finns det någon som har/har haft en stor och tung, långsam (< 15 kn) båt med VP B20 motor som kan föreslå propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...