Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Almo

Bästa 27 - 29 fots motorbåten?

Rekommendera Poster

Frågan har säkert ställts otaliga gånger men nu vill jag ha den senaste informationen från 2015: Vilken är den bästa båtmodellen i 27-29 fots storlek som har singelmontage, separat dinett, helst midcabin med egen dörr, bra layout i sittbrunnen med soffor mittemot varandra bak? Dessutom vill jag ha targabåge med kapellet snyggt integrerat i bågen och eventuellt möjlighet att trolla fram en solbädd även om just det är överkurs.

 

Har kollat runt mycket och hittat dessa egenskaper hos många båtar men inte än hittat en båt som har alla egenskaper på samma gång, är det omöjligt att hitta? (om man bara vill lägga max 300 000 i köpesumma vill säga :)

 

Tacksam för alla spekulationer, tips, drömmar som kan delas med sig av. Nämnde jag att den helst ska vara snygg också hehe.

 

Vi har kollat runt och noterat följande:

 

Bavaria Sport: Uppfyller det mesta men kör med dinett fram av någon anledning = bädda upp och ned varje natt för de som inte sover i midcabin

Sea Ray: Hade targabåge men slutade med det under hela den period som motsvarar vår budget, dvs 1989 - 2005 någon gång....

Fairline: Vägrar singelmontage

Wellcraft 26/28: Konstig lösning med soffor diagonalt mittemot varann bak i sittbrunnen, är det för att inte båten ska luta när alla sitter runt bordet??

Doral: För svår att hitta i sverige

Bayliner: Har några modeller som uppfyller allt, men det är ju bayliner?? (ska man förlåta allt de gjort innan 2000?)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Personligen tycker jag att Nimbus 28DC är en kanonbåt, singelmontage, midkabin rymlig toa som man får plats i med stängd dörr och en mycket rymlig och praktisk sittbrunn.modeller runt -90 är att föredra.

Priset ligger väl lite högre än angivna 300000kr ca 450000kr för ett välskött ex men väl värt pengarna

Redigerad av Ivan65
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan har säkert ställts otaliga gånger men nu vill jag ha den senaste informationen från 2015: Vilken är den bästa båtmodellen i 27-29 fots storlek som har singelmontage, separat dinett, helst midcabin med egen dörr, bra layout i sittbrunnen med soffor mittemot varandra bak? Dessutom vill jag ha targabåge med kapellet snyggt integrerat i bågen och eventuellt möjlighet att trolla fram en solbädd även om just det är överkurs.

 

Har kollat runt mycket och hittat dessa egenskaper hos många båtar men inte än hittat en båt som har alla egenskaper på samma gång, är det omöjligt att hitta? (om man bara vill lägga max 300 000 i köpesumma vill säga :)

 

Tacksam för alla spekulationer, tips, drömmar som kan delas med sig av. Nämnde jag att den helst ska vara snygg också hehe.

 

Vi har kollat runt och noterat följande:

 

Bavaria Sport: Uppfyller det mesta men kör med dinett fram av någon anledning = bädda upp och ned varje natt för de som inte sover i midcabin

Sea Ray: Hade targabåge men slutade med det under hela den period som motsvarar vår budget, dvs 1989 - 2005 någon gång....

Fairline: Vägrar singelmontage

Wellcraft 26/28: Konstig lösning med soffor diagonalt mittemot varann bak i sittbrunnen, är det för att inte båten ska luta när alla sitter runt bordet??

Doral: För svår att hitta i sverige

Bayliner: Har några modeller som uppfyller allt, men det är ju bayliner?? (ska man förlåta allt de gjort innan 2000?)

Själv köpte jag en sea ray 270-98 i höstas,har inte hunnit prova den än än men verkar perfekt för mig,sambo och 2 barn.

 

Visserligen ingen targabåge,det hade jag med planer på att nästa båt skulle ha,men går du upp till 29" så har du targan tror jag och dom finns med singel eller dubbla maskiner,själv har jag dubbla och ser ingen nackdel med det mer än servicemässigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag att Nimbus 28DC är en kanonbåt, singelmontage, midkabin rymlig toa som man får plats i med stängd dörr och en mycket rymlig och praktisk sittbrunn.modeller runt -90 är att föredra.

Priset ligger väl lite högre än angivna 300000kr ca 450000kr för ett välskött ex men väl värt pengarna

 

Det är ju helt klart en jättebra båt med några mindre nackdelar som relativt litet kök och ingen genomgång till badbryggan. Den är ju designad på 80-talet och det märks både på gott och ont, men faktum kvarstår att den kostade runt 400 000 på 80-talet, hur länge kommer priserna ligga över det 30 år senare? För ett stort antal svenska segelbåtsmärken har ju priserna "normaliserats" under senare år, frågan är när det ska hända för Niimbus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv köpte jag en sea ray 270-98 i höstas,har inte hunnit prova den än än men verkar perfekt för mig,sambo och 2 barn.

 

Visserligen ingen targabåge,det hade jag med planer på att nästa båt skulle ha,men går du upp till 29" så har du targan tror jag och dom finns med singel eller dubbla maskiner,själv har jag dubbla och ser ingen nackdel med det mer än servicemässigt

Jag tror definitivt Sea Ray är närmast till hands att upfylla de önskemål jag listade. De är ju tyvärr en aning plastiga och lurviga inuti, har man tur hittar man någon som har fått teak-golv ditsatta. Och sötvattenkylning. Bavarian känns som en Sea Ray med plasten utbytt mot trä i inredningen och såklart lite modernare linjer. Tyvärr hamnar den ju lite högre i pris än budgeten men å andra sidan ligger 80-tals Nimbusen på samma prisnivå om man jämför med att köpa en Bavaria i Tyskland...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Själv köpte jag en sea ray 270-98 i höstas,har inte hunnit prova den än än men verkar perfekt för mig,sambo och 2 barn.

 

Visserligen ingen targabåge,det hade jag med planer på att nästa båt skulle ha,men går du upp till 29" så har du targan tror jag och dom finns med singel eller dubbla maskiner,själv har jag dubbla och ser ingen nackdel med det mer än servicemässigt

Jag tror definitivt Sea Ray är närmast till hands att upfylla de önskemål jag listade. De är ju tyvärr en aning plastiga och lurviga inuti, har man tur hittar man någon som har fått teak-golv ditsatta. Och sötvattenkylning. Bavarian känns som en Sea Ray med plasten utbytt mot trä i inredningen och såklart lite modernare linjer. Tyvärr hamnar den ju lite högre i pris än budgeten men å andra sidan ligger 80-tals Nimbusen på samma prisnivå om man jämför med att köpa en Bavaria i Tyskland...

Du har rätt, 29an har targa även på 90-talsmodellerna! Och dessutom är den vänd åt "rätt" håll om man ska vara petig. Och i princip allt annat jag listade (förutom dörr till midcabin).

 

Tack för tipset!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner 2855 eller 3055

Uppfyller Många av dina krav du får mycket båt för dina pengar. Har själv en 3055 från 94 haft den i snart fem år jätte nöjd

med dubbelmontage.

Mvh Torgny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är visst dörr ut till den förlängda badbryggan på 270 å 290..

Jag har det och ite sett någon utan det heller för den delen,men det kanske saknas på dom äldre modellerna!

 

Jag tror ivf att jag kommer att bli helnöjd med min och skulle det bli så att du skaffar en så tror jag du med blir det.Bara det blir någon sommar så man får chans att testa den lite mera. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är visst dörr ut till den förlängda badbryggan på 270 å 290..

Jag har det och ite sett någon utan det heller för den delen,men det kanske saknas på dom äldre modellerna!

 

Jag tror ivf att jag kommer att bli helnöjd med min och skulle det bli så att du skaffar en så tror jag du med blir det.Bara det blir någon sommar så man får chans att testa den lite mera. :)

 

Japp, det var Nimbus jag svarade på i inlägget innan som saknar genomgång till badbryggan. Sea Ray har såklart det och har väl nästan haft det i alla tider då Amerikanarna tar för vana att lägga häcken mot bryggan för att bekvämt gå i land via badbryggan. 

 

Jag tror helt klart att du kommer bli helnöjd med din Sea Ray, innerst inne hoppas man ju att en större båt även gör att familjen kan njuta av de mindre bra sommardagarna då man har lite utrymme inne i båten att vistas på också.

 

För det priset i annonsen är det nog omöjligt att hitta något bättre än Sea Ray, lägger man på lite mer kan man fantisera om Nimbus, Fairline Targa eller Bavaria Sport... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marex 290 Sun Cruiser uppfyller precis det Du vill ha. Finns från tidigt 90-tal och har en kanonkvalitet. Den finns fortfarande idag med i princip samma lösningar men lite mordernare. Heter idag 300 och har då lite större badbrygga. Du kan inte hitta en 90-talare som är bättre. Hade en i flera år och vär helnöjd.

//T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla:

Draco 2700

Joda 270 / 290

Fjord 775 & 900 dolphin

Marex 290 som redan nämnts.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är visst dörr ut till den förlängda badbryggan på 270 å 290..

Jag har det och ite sett någon utan det heller för den delen,men det kanske saknas på dom äldre modellerna!

 

Jag tror ivf att jag kommer att bli helnöjd med min och skulle det bli så att du skaffar en så tror jag du med blir det.Bara det blir någon sommar så man får chans att testa den lite mera. :)

Japp, det var Nimbus jag svarade på i inlägget innan som saknar genomgång till badbryggan. Sea Ray har såklart det och har väl nästan haft det i alla tider då Amerikanarna tar för vana att lägga häcken mot bryggan för att bekvämt gå i land via badbryggan.

 

Jag tror helt klart att du kommer bli helnöjd med din Sea Ray, innerst inne hoppas man ju att en större båt även gör att familjen kan njuta av de mindre bra sommardagarna då man har lite utrymme inne i båten att vistas på också.

 

För det priset i annonsen är det nog omöjligt att hitta något bättre än Sea Ray, lägger man på lite mer kan man fantisera om Nimbus, Fairline Targa eller Bavaria Sport...

om man inte bryr sig om bränslekostnader så håller jag med att searay verkar vara en bra båt men oftast dubbla bensinare drar en hel del bränsle, som jämförelse drar en Nimbus 28 dc med 1xTamd41 1,5-1,6 l/nm det gör driften billigare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Det är visst dörr ut till den förlängda badbryggan på 270 å 290..

Jag har det och ite sett någon utan det heller för den delen,men det kanske saknas på dom äldre modellerna!

 

Jag tror ivf att jag kommer att bli helnöjd med min och skulle det bli så att du skaffar en så tror jag du med blir det.Bara det blir någon sommar så man får chans att testa den lite mera. :)

Japp, det var Nimbus jag svarade på i inlägget innan som saknar genomgång till badbryggan. Sea Ray har såklart det och har väl nästan haft det i alla tider då Amerikanarna tar för vana att lägga häcken mot bryggan för att bekvämt gå i land via badbryggan.

 

Jag tror helt klart att du kommer bli helnöjd med din Sea Ray, innerst inne hoppas man ju att en större båt även gör att familjen kan njuta av de mindre bra sommardagarna då man har lite utrymme inne i båten att vistas på också.

 

För det priset i annonsen är det nog omöjligt att hitta något bättre än Sea Ray, lägger man på lite mer kan man fantisera om Nimbus, Fairline Targa eller Bavaria Sport...

om man inte bryr sig om bränslekostnader så håller jag med att searay verkar vara en bra båt men oftast dubbla bensinare drar en hel del bränsle, som jämförelse drar en Nimbus 28 dc med 1xTamd41 1,5-1,6 l/nm det gör driften billigare!

 

 

 

Ok, intressant! Vilket körfall, som medel över säsongen?

 

Vår nuvarande båt mätte jag upp till exakt 1.6 liter /nm på en hel säsong, då har vi enkel V8 och en 7.6 m båt på ca 2 ton. Vår motor har dock förgasare, med modernare insprutningsmotor går förbrukningen ned, men då verkar det ju inte vara någon större skillnad mot dieselmotor. 

 

Vi kollar ju som sagt på enkelmontage och bränsleförbrukning är nog det som kommer sist på priolistan men det är såklart intressant också. I min egen mening så är det nog omöjligt att räkna hem några besparingar på att köpa dyrare dieselmotorer om man inte är på sjön i professionellt syfte. (eller råkar ha tillgång till diesel på något vis)

 

Redigerad av Almo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

som medel med mycket snabba transportsträckor(ca75%) sen är ju Nimbusen ca9x3 m och väger ca3 ton, så det är en rätt mkt större båt, och Tamd41an är känd för slitstyrka och driftsäkerhet

 

 

 

Det är visst dörr ut till den förlängda badbryggan på 270 å 290..

Jag har det och ite sett någon utan det heller för den delen,men det kanske saknas på dom äldre modellerna!

 

Jag tror ivf att jag kommer att bli helnöjd med min och skulle det bli så att du skaffar en så tror jag du med blir det.Bara det blir någon sommar så man får chans att testa den lite mera. :)

Japp, det var Nimbus jag svarade på i inlägget innan som saknar genomgång till badbryggan. Sea Ray har såklart det och har väl nästan haft det i alla tider då Amerikanarna tar för vana att lägga häcken mot bryggan för att bekvämt gå i land via badbryggan.

 

Jag tror helt klart att du kommer bli helnöjd med din Sea Ray, innerst inne hoppas man ju att en större båt även gör att familjen kan njuta av de mindre bra sommardagarna då man har lite utrymme inne i båten att vistas på också.

 

För det priset i annonsen är det nog omöjligt att hitta något bättre än Sea Ray, lägger man på lite mer kan man fantisera om Nimbus, Fairline Targa eller Bavaria Sport...

om man inte bryr sig om bränslekostnader så håller jag med att searay verkar vara en bra båt men oftast dubbla bensinare drar en hel del bränsle, som jämförelse drar en Nimbus 28 dc med 1xTamd41 1,5-1,6 l/nm det gör driften billigare!

 

Ok, intressant! Vilket körfall, som medel över säsongen?

Vår nuvarande båt mätte jag upp till exakt 1.6 liter /nm på en hel säsong, då har vi enkel V8 och en 7.6 m båt på ca 2 ton. Vår motor har dock förgasare, med modernare insprutningsmotor går förbrukningen ned, men då verkar det ju inte vara någon större skillnad mot dieselmotor.

Vi kollar ju som sagt på enkelmontage och bränsleförbrukning är nog det som kommer sist på priolistan men det är såklart intressant också. I min egen mening så är det nog omöjligt att räkna hem några besparingar på att köpa dyrare dieselmotorer om man inte är på sjön i professionellt syfte. (eller råkar ha tillgång till diesel på något vis)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Nimbus 28 DC är med i diskussionen så har jag en del bränslerelaterat att tillföra. Hade tidigare en 5,7 liters v8 på ca 260 hkr i min Nimbus. Den ville ha ca 2,5 l/nm. Båten väger drygt 3 ton. Bytte denna maskin mot en Kad 43 på ca 230 hkr.  Bränsleförbruknigen blev då ca 1,5 l/nm och har ungefär samma prestanda. Däremot så är 41:an lite klen iom. bränslet har förändrats till det  sämre. Får nog räkna med en förbrukning på 41:an på ca 2 l/nm. Sen får varje båtspekulant avgöra till vilken fördel bensin eller dieselmotor har.

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Nimbus 28 DC är med i diskussionen så har jag en del bränslerelaterat att tillföra. Hade tidigare en 5,7 liters v8 på ca 260 hkr i min Nimbus. Den ville ha ca 2,5 l/nm. Båten väger drygt 3 ton. Bytte denna maskin mot en Kad 43 på ca 230 hkr. Bränsleförbruknigen blev då ca 1,5 l/nm och har ungefär samma prestanda. Däremot så är 41:an lite klen iom. bränslet har förändrats till det sämre. Får nog räkna med en förbrukning på 41:an på ca 2 l/nm. Sen får varje båtspekulant avgöra till vilken fördel bensin eller dieselmotor har.

/Moltas.

har mätt upp och den ligger på ca 1,6 l/nm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en båtkollega med likadan båt med 41:a. Den båten ville ha knappa två liter med det "nya" bränslet. Sen beror det naturligtvis en del på hur mycket prylar man har i båten och hur pass fyllda tankarna är. Är botten på båten lite skrovlig påverkar det också förbrukningen. Så visst, förutsättningarna är kanske lite olika. Men båten är jäkligt trevlig!

/Moltas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en båtkollega med likadan båt med 41:a. Den båten ville ha knappa två liter med det "nya" bränslet. Sen beror det naturligtvis en del på hur mycket prylar man har i båten och hur pass fyllda tankarna är. Är botten på båten lite skrovlig påverkar det också förbrukningen. Så visst, förutsättningarna är kanske lite olika. Men båten är jäkligt trevlig!

/Moltas.

Redigerad av moltas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Blocket-annonser har en tendens att försvinna, vilket gör såna här diskussioner svåra att följa i efterhand, tog jag mig friheten att länka till blockify istället för till blocket. Det gör att annonserna aldrig försvinner utan att en kopia tas av hur de såg ut just då.

 

Borde vara en bra grej för alla att använda... tycker jag...

 

Sea Ray 330:

http://blockify.se/ostergotland/Sea_Ray_330_Express_Cruiser__94_58770576.htm?ca=6&w=3

 

Sea Ray 290:

http://blockify.se/alvsborg/Sea_Ray_290_Sundancer__96_59133338.htm?ca=6&w=3

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom Blocket-annonser har en tendens att försvinna, vilket gör såna här diskussioner svåra att följa i efterhand, tog jag mig friheten att länka till blockify istället för till blocket. Det gör att annonserna aldrig försvinner utan att en kopia tas av hur de såg ut just då.

 

Borde vara en bra grej för alla att använda... tycker jag...

 

Sea Ray 330:

http://blockify.se/ostergotland/Sea_Ray_330_Express_Cruiser__94_58770576.htm?ca=6&w=3

 

Sea Ray 290:

http://blockify.se/alvsborg/Sea_Ray_290_Sundancer__96_59133338.htm?ca=6&w=3

Mycket smart funktion!

 

Överraskande att det görs 33 fots Sea Ray utan midcabin, visste jag inte.

 

Förbrukning har diskuterats flitigt i olika forum här, men har det någon större betydelse i den stora konkursen som ett båtägande består av? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Express cruiser saknar midcabin så den går nog bort

2x alphadrev på denna storleken av båt är inte bara fel utan även hemsk att manövrera

 

Är inte detta samma modell?

http://www.boatvideoshop.com/1994-sea-ray-33-sundancer.html

 

Denna verkar iaf vara utrustad med midcabin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Wellcraft 2600 Martinique från 2003 som jag tror uppfyller det mesta av dina önskemål...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Express cruiser saknar midcabin så den går nog bort

2x alphadrev på denna storleken av båt är inte bara fel utan även hemsk att manövrera

 

Är inte detta samma modell?

http://www.boatvideoshop.com/1994-sea-ray-33-sundancer.html

 

Denna verkar iaf vara utrustad med midcabin...

 

 

Sundancer och Expresscruiser 330 ser likadana ut på utsidan men skiljer både i sittbrunn och ruff. Bla avsaknaden av midcabin i Expresscruisern mm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan har säkert ställts otaliga gånger men nu vill jag ha den senaste informationen från 2015: Vilken är den bästa båtmodellen i 27-29 fots storlek som har singelmontage, separat dinett, helst midcabin med egen dörr, bra layout i sittbrunnen med soffor mittemot varandra bak? Dessutom vill jag ha targabåge med kapellet snyggt integrerat i bågen och eventuellt möjlighet att trolla fram en solbädd även om just det är överkurs.

 

Har kollat runt mycket och hittat dessa egenskaper hos många båtar men inte än hittat en båt som har alla egenskaper på samma gång, är det omöjligt att hitta? (om man bara vill lägga max 300 000 i köpesumma vill säga :)

 

Tacksam för alla spekulationer, tips, drömmar som kan delas med sig av. Nämnde jag att den helst ska vara snygg också hehe.

 

Vi har kollat runt och noterat följande:

 

Bavaria Sport: Uppfyller det mesta men kör med dinett fram av någon anledning = bädda upp och ned varje natt för de som inte sover i midcabin

Sea Ray: Hade targabåge men slutade med det under hela den period som motsvarar vår budget, dvs 1989 - 2005 någon gång....

Fairline: Vägrar singelmontage

Wellcraft 26/28: Konstig lösning med soffor diagonalt mittemot varann bak i sittbrunnen, är det för att inte båten ska luta när alla sitter runt bordet??

Doral: För svår att hitta i sverige

Bayliner: Har några modeller som uppfyller allt, men det är ju bayliner?? (ska man förlåta allt de gjort innan 2000?)

Bayliner 2955 är ingen dålig båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...