Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
EndZone

Hur förtöjer man en Terhi 440?

Rekommendera Poster

Så var det återigen dags att outa sig som en riktig landkrabba! Jag sitter och funderar på att köpa en ny Terhi 440 att använda som fiskebåt under sommaren. Har båtplats klar och egentligen är det bara själva båten som saknas. Jag satt just och funderade på hur man bäst förtöjer en liten båt som denna, tittade på lite bilder på båten och inser att det som standard inte verkar finnas någon punkt att förtöja båten i? Är det korrekt att sådant inte är standard, eller är det bara ännu en idiotfråga jag ställer i det här forumet?  :D

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag känner mycket väl till den båten och Terhis båtar, jag säljer dem inte så min info kommer som privatperson( det är inget reklaminlägg.) Enligt den info som jag har fått har Terhi valt att leverera sina roddbåtar utan knapar av det skälet att skarndäcket skall vara rent från artiklar som fiskenätet fastnar i vid i och upptagning av nät. Förtöjning sker i stålbyglar som sitter på utsidan om akterspegeln och i stävöglan i fören. Det är lite bökigt att komma åt, smidigare hade varit med knapar på skarndäck. Vissa Terhi modeller tror jag har förstärkning-träplatta på avsedd plats för montering av knapar med träskruv-maila Terhi fabriken och kolla.

I övrigt är det en väldigt trevlig liten båt som går bra att ro, bra finih som är lätt att hålla ren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar! Ja det känns som en passande båt för mig som inte direkt är den mest sjövane, men som tröttnat på att alltid stå och fiska från land. Tycker att just 440 verkar vara en väldigt trevlig båt. 

 

Hoppas du kan svara på en fråga till:

Jag kan köpa en ny Terhi 440 med en Mercury 6 hk samt 30-kärra för 41000:- hos en handlare. Låter det som en okej affär, eller för dyrt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för svar! Ja det känns som en passande båt för mig som inte direkt är den mest sjövane, men som tröttnat på att alltid stå och fiska från land. Tycker att just 440 verkar vara en väldigt trevlig båt. 

 

Hoppas du kan svara på en fråga till:

Jag kan köpa en ny Terhi 440 med en Mercury 6 hk samt 30-kärra för 41000:- hos en handlare. Låter det som en okej affär, eller för dyrt?

 

Hej där! Jag tycker det är vansinningt att betala dessa pengar för en sådan liten båt man enbart ska ha att fiska ifrån då det finns bra beg båtar till en bråkdel av det priset.

 

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det verkar vara ett rimligt pris när jag gör ett snabbt överslag-har inte exakt pris på respektive produkt.Begär offert från flera handlare och skiljer det bara om någon tusenlapp skulle jag väga in närhet till handlare för framtida service och support samt sist men inte minst magkänsla och förtroende för handlaren.

Jag tycker att det är rimliga pengar för en bra båt och motor och 30 kärra. Jag skulle definitivt inte spara pengar på att köpa en begagnad motor i den storleken. Ny kostar en Mercury 6hk ca 14000kr, beg minst hälften och strular den är man fort uppe i rep.kostnad lika med ny.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Stort tack för svar! Ja det känns som en passande båt för mig som inte direkt är den mest sjövane, men som tröttnat på att alltid stå och fiska från land. Tycker att just 440 verkar vara en väldigt trevlig båt. 

 

Hoppas du kan svara på en fråga till:

Jag kan köpa en ny Terhi 440 med en Mercury 6 hk samt 30-kärra för 41000:- hos en handlare. Låter det som en okej affär, eller för dyrt?

 

Hej där! Jag tycker det är vansinningt att betala dessa pengar för en sådan liten båt man enbart ska ha att fiska ifrån då det finns bra beg båtar till en bråkdel av det priset.

 

 

Mvh

 

Vill man börja sin karriär med en ny motor och ett släp till båten så kanske det finns mindre urval att leta bland. Tycker inte det är mödan värt att leta begagnat om han hittat den båt han vill ha....

En begagnad motor som inte funkar till belåtenhet äter snabbt upp de pengar man sparat på ett begagnat ekipage..... Och alla är inte jättesugna på att skruva, laga och renovera själva......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

 

Stort tack för svar! Ja det känns som en passande båt för mig som inte direkt är den mest sjövane, men som tröttnat på att alltid stå och fiska från land. Tycker att just 440 verkar vara en väldigt trevlig båt. 

 

Hoppas du kan svara på en fråga till:

Jag kan köpa en ny Terhi 440 med en Mercury 6 hk samt 30-kärra för 41000:- hos en handlare. Låter det som en okej affär, eller för dyrt?

 

Hej där! Jag tycker det är vansinningt att betala dessa pengar för en sådan liten båt man enbart ska ha att fiska ifrån då det finns bra beg båtar till en bråkdel av det priset.

 

 

Mvh

 

Vill man börja sin karriär med en ny motor och ett släp till båten så kanske det finns mindre urval att leta bland. Tycker inte det är mödan värt att leta begagnat om han hittat den båt han vill ha....

En begagnad motor som inte funkar till belåtenhet äter snabbt upp de pengar man sparat på ett begagnat ekipage..... Och alla är inte jättesugna på att skruva, laga och renovera själva......

 

 

 

 

En beg båt utan motor är inte speciellt svårt att hitta idag, och vill man ha en ny motor så kan man väl köpa det till en beg 4,5m båt och spara en MASSA pengar? Men visst har man för gott om pengar så kan man ju alltid slå till och köpa en Theri om man tycker det är värt det :)

 

Redigerad av Mattejao

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Stort tack för svar! Ja det känns som en passande båt för mig som inte direkt är den mest sjövane, men som tröttnat på att alltid stå och fiska från land. Tycker att just 440 verkar vara en väldigt trevlig båt. 

 

Hoppas du kan svara på en fråga till:

Jag kan köpa en ny Terhi 440 med en Mercury 6 hk samt 30-kärra för 41000:- hos en handlare. Låter det som en okej affär, eller för dyrt?

 

Hej där! Jag tycker det är vansinningt att betala dessa pengar för en sådan liten båt man enbart ska ha att fiska ifrån då det finns bra beg båtar till en bråkdel av det priset.

 

 

Mvh

 

Vill man börja sin karriär med en ny motor och ett släp till båten så kanske det finns mindre urval att leta bland. Tycker inte det är mödan värt att leta begagnat om han hittat den båt han vill ha....

En begagnad motor som inte funkar till belåtenhet äter snabbt upp de pengar man sparat på ett begagnat ekipage..... Och alla är inte jättesugna på att skruva, laga och renovera själva......

 

 

 

 

En beg båt utan motor är inte speciellt svårt att hitta idag, och vill man ha en ny motor så kan man väl köpa det till en beg 4,5m båt och spara en MASSA pengar? Men visst har man för gott om pengar så kan man ju alltid slå till och köpa en Theri om man tycker det är värt det :)

 

 

Vill man ha en viss båt och tycker att det är värt pengarna så ska man väl slå till på den.  Jag håller med om att det säkert går att spara pengar på att köpa en begagnad båt, men då kanske man inte får den båt man kommer att trivas med.

Ska man bara åka på korta bad och grillutflykter spelar det kanske ingen roll....det kan man göra med i stort sett vilket skrov som helst. Men vi som fiskar tenderar att  tillbringa timme efter timme och kanske hela dagar upp till 12 timmar och mer ändå i båten  och då vill man att det funkar som man tänkt sig.

Vi beställde en båt byggd efter våra idéer och det tycker vi att vi sparade pengar på eftersom vi slipper byta ut den ena standard båten efter den andra för att vi inte är nöjda......

 

Vill du ha en ny Theri och tycker priset är rimligt är det bara att slå till........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jo, att hitta rätt begagnad båt har upptagit större delen av min fritid de senaste månaderna, det kan lugnt nämnas. Men jag hittar helt enkelt inte rätt. 

 

Har nu vissa funderingar på en Terhi 440 med 30-kärra och en elmotor till. Blir ju något billigare och mina fiskeplatser ligger inte allt för långt ifrån hemmahamnen. Kanske vore något. Ska ställa frågan kring 440 och elmotor i en annan tråd såvida inte någon av er har en uppfattning här förstås. Tänker mig i så fall en Minn Kota 50 för att få lite fart. Kan det funka okej tro? Vill ju även att den ska kunna transportera mig i någorlunda bra fart, inte på något vis snabbt men det vore ju trevligt att åtminstone känna att det rör sig framåt :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2015-03-09 vid 09:55 skrev EndZone:

Tack för alla svar! Jo, att hitta rätt begagnad båt har upptagit större delen av min fritid de senaste månaderna, det kan lugnt nämnas. Men jag hittar helt enkelt inte rätt. 

 

Har nu vissa funderingar på en Terhi 440 med 30-kärra och en elmotor till. Blir ju något billigare och mina fiskeplatser ligger inte allt för långt ifrån hemmahamnen. Kanske vore något. Ska ställa frågan kring 440 och elmotor i en annan tråd såvida inte någon av er har en uppfattning här förstås. Tänker mig i så fall en Minn Kota 50 för att få lite fart. Kan det funka okej tro? Vill ju även att den ska kunna transportera mig i någorlunda bra fart, inte på något vis snabbt men det vore ju trevligt att åtminstone känna att det rör sig framåt :)

 

 

Är du nöjd med båten?


Är du nöjd med kraften i elmotorn eller är båten för tung?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...