Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
jdemner

Volvo Penta 550 startar inte

Rekommendera Poster

Hej!

 

Köpte en Archimedes Volvo Penta 55 hk billigt utan att veta speciellt mycket om den och vore därför tacksam för lite hjälp!

 

Startmotorn går runt och motorn tar in soppa. Jag har testat tändstiften och alla tänder. När jag får igång startmotorn har jag provat att choka och ändrat läge för gas- och växelreglage. Men motorn startar inte och jag vet inte vad som är nästa steg att prova?

 

Vad tycker ni är nästa steg i felsökningen? 

Går det att hitta sprängskisser på motorn någonstans?

 

Tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej!

 

Köpte en Archimedes Volvo Penta 55 hk billigt utan att veta speciellt mycket om den och vore därför tacksam för lite hjälp!

 

Startmotorn går runt och motorn tar in soppa. Jag har testat tändstiften och alla tänder. När jag får igång startmotorn har jag provat att choka och ändrat läge för gas- och växelreglage. Men motorn startar inte och jag vet inte vad som är nästa steg att prova?

 

Vad tycker ni är nästa steg i felsökningen? 

Går det att hitta sprängskisser på motorn någonstans?

 

Tack på förhand! 

Jag har sprängskisser på VP 550.

Tänder den inte alls?

Kolla om stiften är blöta efter du försökt starta. Kolla så choken verkligen slår till, för det är väl elchoke.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

 

Köpte en Archimedes Volvo Penta 55 hk billigt utan att veta speciellt mycket om den och vore därför tacksam för lite hjälp!

 

Startmotorn går runt och motorn tar in soppa. Jag har testat tändstiften och alla tänder. När jag får igång startmotorn har jag provat att choka och ändrat läge för gas- och växelreglage. Men motorn startar inte och jag vet inte vad som är nästa steg att prova?

 

Vad tycker ni är nästa steg i felsökningen? 

Går det att hitta sprängskisser på motorn någonstans?

 

Tack på förhand! 

Jag har sprängskisser på VP 550.

Tänder den inte alls?

Kolla om stiften är blöta efter du försökt starta. Kolla så choken verkligen slår till, för det är väl elchoke.

 

Tack för snabbt svar!

Tändstiften får som sagt gnista men i övrigt tänder inte motorn. 

Ett av stiften har varit blött vid några tillfällen. Choken har jag även manövrerat manuellt eftersom att det ju är elchoke som du säger- men ingen skillnad. Vet inte riktigt vad jag ska göra som nästa steg.

 

Om du har möjlighet att dela med dig av sprängskisserna på något sätt vore det väldigt snällt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej!

 

Köpte en Archimedes Volvo Penta 55 hk billigt utan att veta speciellt mycket om den och vore därför tacksam för lite hjälp!

 

Startmotorn går runt och motorn tar in soppa. Jag har testat tändstiften och alla tänder. När jag får igång startmotorn har jag provat att choka och ändrat läge för gas- och växelreglage. Men motorn startar inte och jag vet inte vad som är nästa steg att prova?

 

Vad tycker ni är nästa steg i felsökningen? 

Går det att hitta sprängskisser på motorn någonstans?

 

Tack på förhand! 

Jag har sprängskisser på VP 550.

Tänder den inte alls?

Kolla om stiften är blöta efter du försökt starta. Kolla så choken verkligen slår till, för det är väl elchoke.

 

Tack för snabbt svar!

Tändstiften får som sagt gnista men i övrigt tänder inte motorn. 

Ett av stiften har varit blött vid några tillfällen. Choken har jag även manövrerat manuellt eftersom att det ju är elchoke som du säger- men ingen skillnad. Vet inte riktigt vad jag ska göra som nästa steg.

 

Om du har möjlighet att dela med dig av sprängskisserna på något sätt vore det väldigt snällt!

 

Om du skickar din mail (via maringuiden) så kan jag maila dig den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testat startgas?

Ja jag har även testat startgas, utan något resultat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmm... har du kollat att tändstiftens gnistor får energi nog?
[Vid sakta startvevning genereras ju inte mycket elektricitet, jämför gärna med en gammaldags cykeldynamo som gav svagt lyse i uppförsbackarna. Vad gäller tändstift så kan de gnistra då de hänger utanför cylindern men ändå strejka inuti! (Vana mekaniker kan nog bedöma energin av gnistans utseende o färgtemperatur, kanske även i viss mån av smättljudet, men men.)
För oss övriga så underlättar det klassiska trixet med förlängt gnistgap, blir om inte annat enklare att beskriva testresultatet i text med bara "millimeter gnista" (Vid riktigt stora gnistgap kan gnistan slumpmässigt utebli emellanåt, så i text-beskrivning kan man kanske med fördel ange X millimeter med tillägg som t.ex. "9 ggr av 10".)]

Liten allmän varning angående sådana tester, är ju alltid högspänning i tändstift! Tänk efter före.
[Obs att man aldrig bör använda testgap över typ 8 mm, åtminstone inte utan att kolla i verkstadshandbok. Detta för att långa testgap riskerar överslag på fel ställen, typ som i sentida dyra CDI:er som otroligt(?) nog sägs kunna paja. Och håll inte i grejorna i handen vid sådana här test utan rigga testgap i förväg - gäller särskilt om du råkar ha pacemaker - man riskerar obehagliga strömstötar typ kostängsel annars. Moderna tändsystem kan prestera betydligt kraftigare. Sagt alltså bara som allmän varning, men detta är knappast aktuellt för din gamla "kostängsel-variant" Penta 550 vid sakta vevade startvarvtal (alltså inte vid höga varvtal - minns cykeldynamon).]

Givet allt detta så frågar jag dig... klarar din svänghjulsmagnet att generera typ 5 mm långa gnistor eller bättre då du startvevar? Bättre eller sämre, försök kolla??!
(Skulle själv nog testat maxgnistan med en enkel skruv i tändhatten på gammalt moppe-manér, alternativt med ett gammalt uttjänt tändstift vars sidoelektrod bockats ut enligt DENNA filmsnutt, vars filmstart förhoppningsvis sker 1.41 minuter in i min länkade version).

För om inte ens startgas hjälper och även gnistenergin verkar okej, så måste - i mina ögon - felet ligga i bristande kompression! Och det beskedet skulle ju vara högintressant inför fortsatt felsökning.
[så både startgas-testet (jäkligt lättantändlig gas, så även orealistiskt små orkeslösa gnistor kan i vissa fall lyckas antända om än inte här) och maxgnisttestet beskrivet ovan kan komplettera varandra. Bägge dessa tester är relativt enkla att utföra, och i jäkliga fall som ditt är bägge klart befogade vad jag begriper.]
Hoppas du blev nåt klokare av detta långa inlägg!? :-)

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Hej!

 

Köpte en Archimedes Volvo Penta 55 hk billigt utan att veta speciellt mycket om den och vore därför tacksam för lite hjälp!

 

Startmotorn går runt och motorn tar in soppa. Jag har testat tändstiften och alla tänder. När jag får igång startmotorn har jag provat att choka och ändrat läge för gas- och växelreglage. Men motorn startar inte och jag vet inte vad som är nästa steg att prova?

 

Vad tycker ni är nästa steg i felsökningen? 

Går det att hitta sprängskisser på motorn någonstans?

 

Tack på förhand! 

Jag har sprängskisser på VP 550.

Tänder den inte alls?

Kolla om stiften är blöta efter du försökt starta. Kolla så choken verkligen slår till, för det är väl elchoke.

 

Tack för snabbt svar!

Tändstiften får som sagt gnista men i övrigt tänder inte motorn. 

Ett av stiften har varit blött vid några tillfällen. Choken har jag även manövrerat manuellt eftersom att det ju är elchoke som du säger- men ingen skillnad. Vet inte riktigt vad jag ska göra som nästa steg.

 

Om du har möjlighet att dela med dig av sprängskisserna på något sätt vore det väldigt snällt!

 

Om du skickar din mail (via maringuiden) så kan jag maila dig den.

 

Har skickat dig ett meddelande med min mailadress!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm... har du kollat att tändstiftens gnistor får energi nog?

[Vid sakta startvevning genereras ju inte mycket elektricitet, jämför gärna med en gammaldags cykeldynamo som gav svagt lyse i uppförsbackarna. Vad gäller tändstift så kan de gnistra då de hänger utanför cylindern men ändå strejka inuti! (Vana mekaniker kan nog bedöma energin av gnistans utseende o färgtemperatur, kanske även i viss mån av smättljudet, men men.)

För oss övriga så underlättar det klassiska trixet med förlängt gnistgap, blir om inte annat enklare att beskriva testresultatet i text med bara "millimeter gnista" (Vid riktigt stora gnistgap kan gnistan slumpmässigt utebli emellanåt, så i text-beskrivning kan man kanske med fördel ange X millimeter med tillägg som t.ex. "9 ggr av 10".)]

Liten allmän varning angående sådana tester, är ju alltid högspänning i tändstift! Tänk efter före.

[Obs att man aldrig bör använda testgap över typ 8 mm, åtminstone inte utan att kolla i verkstadshandbok. Detta för att långa testgap riskerar överslag på fel ställen, typ som i sentida dyra CDI:er som otroligt(?) nog sägs kunna paja. Och håll inte i grejorna i handen vid sådana här test utan rigga testgap i förväg - gäller särskilt om du råkar ha pacemaker - man riskerar obehagliga strömstötar typ kostängsel annars. Moderna tändsystem kan prestera betydligt kraftigare. Sagt alltså bara som allmän varning, men detta är knappast aktuellt för din gamla "kostängsel-variant" Penta 550 vid sakta vevade startvarvtal (alltså inte vid höga varvtal - minns cykeldynamon).]

 

Givet allt detta så frågar jag dig... klarar din svänghjulsmagnet att generera typ 5 mm långa gnistor eller bättre då du startvevar? Bättre eller sämre, försök kolla??!

(Skulle själv nog testat maxgnistan med en enkel skruv i tändhatten på gammalt moppe-manér, alternativt med ett gammalt uttjänt tändstift vars sidoelektrod bockats ut enligt DENNA filmsnutt, vars filmstart förhoppningsvis sker 1.41 minuter in i min länkade version).

 

För om inte ens startgas hjälper och även gnistenergin verkar okej, så måste - i mina ögon - felet ligga i bristande kompression! Och det beskedet skulle ju vara högintressant inför fortsatt felsökning.

[så både startgas-testet (jäkligt lättantändlig gas, så även orealistiskt små orkeslösa gnistor kan i vissa fall lyckas antända om än inte här) och maxgnisttestet beskrivet ovan kan komplettera varandra. Bägge dessa tester är relativt enkla att utföra, och i jäkliga fall som ditt är bägge klart befogade vad jag begriper.]

Hoppas du blev nåt klokare av detta långa inlägg!? :-)

Tack för ingående och bra svar! Det låter väldigt rimligt att det skulle vara problem med bristande kompression.

Har nu testat gnistan. Jag körde skruvmejsel i startmotorn och skruv i tändhatten. Tycker du att jag bör pröva att startveva också? 

På alla stift får jag gnistor som är mac ca. 7 mm långa! Detta borde väl båda gott, men får ändå inte igång motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet o testa komp så gör de vart finns du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jo, 7 millimeters gnistor verkar ju bra. Om du hade samma (eller lägre) vevhastighet under testet som vid normala startförsök så borde den starta.

I alla fall om förtändnings-inställningen är korrekt och tändstiften inte är kass.
Har inga fabriksvärden men kolven bör vara i topp (eller ha max nån halvmillimeter kvar innan toppläget nås) då det gnistrar.

[Kan nog vara litet knepigt att kolla förtändningen för tändspolarna sitter under svänghjulet? Krävs  avdragare för att lossa det. Normalt mäter man när brytarspetsarna öppnar med nån batteridriven lampa eller ohm-meter men alltihop sitter nog under svänghjulet. Enklare vore kanske att låna ett stroboskop som känner av magnetfältet runt tändkabeln.
Finns tyvärr bara en nedladdbar manual för Archimedes/Penta 140 (en 12-hästare), slänger med en länk i alla fall. Kanske är tändsystemet snarlikt?]


Ett kompressionstest vore som sagt intressant.
Edit tillägg: Vad har du elektrodavstånd på tändstiften, 12-hästarn har bara 0,5 mm?

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet o testa komp så gör de vart finns du?

Motorn finns i Södertälje! Hur eller var gör jag det på enklaste sätt? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast så köper du en kompressionstestare på biltema för 199 kr. nr: 151314

Jag har inte testat den själv, så jag vet inte om den är bra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, 7 millimeters gnistor verkar ju bra. Om du hade samma (eller lägre) vevhastighet under testet som vid normala startförsök så borde den starta.

 

I alla fall om förtändnings-inställningen är korrekt och tändstiften inte är kass.

Har inga fabriksvärden men kolven bör vara i topp (eller ha max nån halvmillimeter kvar innan toppläget nås) då det gnistrar.

[Kan nog vara litet knepigt att kolla förtändningen för tändspolarna sitter under svänghjulet? Krävs  avdragare för att lossa det. Normalt mäter man när brytarspetsarna öppnar med nån batteridriven lampa eller ohm-meter men alltihop sitter nog under svänghjulet. Enklare vore kanske att låna ett stroboskop som känner av magnetfältet runt tändkabeln.

Finns tyvärr bara en nedladdbar manual för Archimedes/Penta 140 (en 12-hästare), slänger med en länk i alla fall. Kanske är tändsystemet snarlikt?]

 

Ett kompressionstest vore som sagt intressant.

Edit tillägg: Vad har du elektrodavstånd på tändstiften, 12-hästarn har bara 0,5 mm?

Tack för bra svar! Tändstiften har elektronavstånd 0,6-0,65 mm och ska vara helt nya!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast så köper du en kompressionstestare på biltema för 199 kr. nr: 151314

Jag har inte testat den själv, så jag vet inte om den är bra...

det blir nästa steg att kolla, tack! Jag skriver när jag kollat detta!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast så köper du en kompressionstestare på biltema för 199 kr. nr: 151314

Jag har inte testat den själv, så jag vet inte om den är bra...

Jag har testat den. Köpte en när jag skulle köpa min VP550 för att se om den verkade frisk. Den funkade bra. Nu ska man väl helst testa på varmkörd motor för att få riktigt rättvisande resultat, men man får en indikation om någon cylinder avviker eller om kompressionen ligger extremt lågt på alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att tändningen står rätt? Kan du tex ha kastat om tändkablarna så att den står 180 grader fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte fått tag på en kompressionstestare så jag testade ett annat test: startgas i förgasarna. Detta gav inget resultat, men jag la då märke till en annan sak. Till den tredje förgasaren saknas den vajer som går från choken, vilken borde betyda att förgasarna inte får ett jämnt tryck? Jag får åtgärda detta och se om det blir någon skillnad.

 

Måste fortfarande testa kompressionen men förgasarna behöver uppenbarligen lite service också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att tändningen står rätt? Kan du tex ha kastat om tändkablarna så att den står 180 grader fel?

Det har jag faktiskt ingen aning om. Hur ser jag detta? Förlåt för rookiefrågor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en tvåcylindrig maskin borde det väl vara lättast att bara byta plats på tändkablarna och testa igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en tvåcylindrig maskin borde det väl vara lättast att bara byta plats på tändkablarna och testa igen?

Det är tre cylindrar på min motor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är kablarna olika långa? det kanske går att köra någon rimlighetsbedömning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är kablarna olika långa? det kanske går att köra någon rimlighetsbedömning...

Kablarna är lika långa och hela tändsatserna sitter på rad, alltså i höjd med tändstiften. Min bedömning är att allt sitter rätt, då allt är enkelt att se och går direkt till tändstiften.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då var nog det felväg att gå om det inte har blivit fel i någon fördelardosa innan tändspolarna?

Jag ställer mig lite tvekande till kompressionsfel då den inte startar ens på startgas, känns mer som tändproblem tycker jag då även dålig kompression borde ge lite antydan till start på startgas. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Är kablarna olika långa? det kanske går att köra någon rimlighetsbedömning...

Kablarna är lika långa och hela tändsatserna sitter på rad, alltså i höjd med tändstiften. Min bedömning är att allt sitter rätt, då allt är enkelt att se och går direkt till tändstiften.

 

Den har väl en tändspole för varje cylinder, så möjligheten finns ju att det är felkopplat före tändspolarna.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror som gusvo085 att tändläget är heltokigt på nåt vänster, blir ju inte minsta puff ens med startgas.
Skulle tagit loss svänghjulet med avdragare, sitter väl brytare vars spetsar bör filas jämna.
Finns inga värden så hade jag justerat till 0,4 mm vid full brytaröppning.

Stroboskop är som sagt en annan möjlighet, finns det ingen gradskala som i exempelbilden så kan man själv kolla när respektive kolv är i toppläge och rita/tejpa markörer. Blir ljusblixtar när du vevar runt så markörerna syns tydligt trots rörelsen. Markerar du för alla kolvarna får du stenkoll på att gnistan verkligen sker när den ska. Alltså när kolven 0,5 till 0 mm före toppläget på uppväg, men drar du på fullgas bör tändplattan vrida sig och flytta tändläget till nånstans 3,5 mm före toppläge/ övre dödpunkt. (Enligt manualen för 12-hästarn, motsvarar kanske bortåt 30 svänghjulsgrader eller så.)
post-86835-0-31320400-1426853948_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På slutet, några år innan nedläggningen 1979, tillverkades VP/Archimedes 700, Dessa 70 hk motorer baserades på en av König konstruerad och tillverkad 3-cyl, 900 cc motor (power head) med gjutjärnsblock. Samma motor såldes också nedtrimmad till 55 hk. Jag tror att alla dessa hade CDI-tändning från SEM med triggspolar.

 

Jag tror att dessa motorer till skillnad från andra 55 och 60 hk har avgasutsläpp genom propellern.

 

Gissningsvis är TS motor en av dessa.

 

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@Guestson: Aha, i så fall finns väl ingen anledning att ta loss svänghjulet. Inga brytare att fila&justera, inte heller någon mekanisk strömfördelare vars kolkontakter slits.
Men likväl verkar väl den totala frånvaron av minsta puff med startgas peka mot tändfel?
(Vild idé; kanske totalpunka vevhusets täthet, för man märker väl kompression på om det inte känns jobbigare att veva runt med- respektive utan tändstift, men märker kanske inte om vevhuset är helt öppet? Vevhusets täthet i tvåtaktare har ju fundamental betydelse till skillnad mot fyrtaktare??)
Ps. OT men jag skrev tidigare "Blir ljusblixtar när du vevar runt så markörerna syns tydligt trots rörelsen". Tittar noga på min exempelbild och inser att den faktiskt är tagen i farten med snurrande motor och i stroboskopljus. (Kolla hur startkransens svänghjulskuggar bara är synliga där strob-pickans blixtljus riktats, alltså mot den fasta markören. Övriga kuggar puts väck. Blir som sagt tydlig bild trots rörelsen/rotationen, t.o.m. såpass tydlig att jag lurades att tro att fotot var taget med stillastående motor. Bra illustration över strob-ljusets magi, eller hur. :-)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej,

Bifogat ser du sidorna i verkstadshandboken som rör felsökning och inställning av tändning på VP550 och VP700 motorerna.

Hoppas det kan vara till nån hjälp. :)

post-60083-0-65120500-1426860019_thumb.jpg

post-60083-0-57102300-1426860025_thumb.jpg

post-60083-0-31379600-1426860041_thumb.jpg

post-60083-0-41943600-1426860050_thumb.jpg

post-60083-0-54724200-1426860058_thumb.jpg

post-60083-0-51793700-1426860061_thumb.jpg

post-60083-0-17210700-1426860070_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej! Då din motor har tre förgasare, så kan det inte vara en nertrimmad 700, som guestsson säger. Då dessa endast hade 2 förgasare. Din VP/AP 550 har säkert brytare. på VP/AP 600 blev det sedan brytarlöst. 600 släpper även ut avgaserna genom propellern. Det gör inte 550. Det är för övrigt helt som det ska att det saknas choke-vajer på en av förgasarna. Som du ser på staget som drar i vajrarna, så finns det bara fäste för att choka 2 förgasare. Det första jag hade gjort i ditt fall hade varit att ta bort svänghjulet, och kolla så inte krysskilen gått sönder, och gjort att den tänder helt fel. Ett annat vanligt fel på dessa motorer är att de tar in vatten i skarven mellan rigg och motorblock. Man brukar få lyfta bort motor, och byta packningen där. Jag har en snubbe du kan ringa till om du behöver delar osv. Han är även en mästare på dessa motorer, och väldigt hjälpsam. Hoppas det löser sig!

Redigerad av FGotesson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...