Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Amanda31

Gasolugn

Rekommendera Poster

Har en hyggligt ny gasolspis med ugn som fungerar utmärkt. Bortsett från att ugnen inte går i gång.  Verkar inte som gasolen drar igång i ugnen. Tips på felsökningstrategi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inte en tändsäkringsknapp som ska hållas inne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, men jag tror jag har koll på den. Kan vara gnistan som inte funkar. Får väl kolla med vanlig tändning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har inte elektronisk tändare. Det trodde jag inte heller jag hade tills jag bytte batteri ...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT: Tricket kring att laga mat i en gasugn är att köra full värme i en halvtimme, sedan vrida ner till rätt temp och ställa in maten n

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Piezo-tändarna (om du har sådan) har begränsad livslängd och funkar inte i alla luftfuktighetesförhållanden. Om du testar att tända på enkelt sätt med tändare eller stickor så märker du om du har gas fram. Slocknar lågan när du släpper tändsäkringsknapp/vred så är det termoelementet som böjts ur läge eller är slut. Termoelementet är kännarkroppen till tändsäkringen. Den sticker upp som en liten metallpinne bredvid brännarhuven. Om lågan skulle blåsa ut så skall den se till att gastillförseln stryps. Rätt vanligt att det blir problem med termoelementen efter ett tag. Har man råkat böja det ur läge blir det inte tillräckligt varmt för att se till att gastillförseln hålls öppen. Termoelementet skall peka rakt upp bredvid brännaren.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Piezo-tändarna (om du har sådan) har begränsad livslängd och funkar inte i alla luftfuktighetesförhållanden. Om du testar att tända på enkelt sätt med tändare eller stickor så märker du om du har gas fram. Slocknar lågan när du släpper tändsäkringsknapp/vred så är det termoelementet som böjts ur läge eller är slut. Termoelementet är kännarkroppen till tändsäkringen. Den sticker upp som en liten metallpinne bredvid brännarhuven. Om lågan skulle blåsa ut så skall den se till att gastillförseln stryps. Rätt vanligt att det blir problem med termoelementen efter ett tag. Har man råkat böja det ur läge blir det inte tillräckligt varmt för att se till att gastillförseln hålls öppen. Termoelementet skall peka rakt upp bredvid brännaren.

Bra. Ska testa detta. Höll på att köpa helt ny spis för ett par dagar sedan, men kan jag få denna att funka sparar man ju flera tusen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas på det bästa då. Skall kanske förtydliga att termoelement går att byta om de är slut. Inte så dyrt. Hos Fogas kan man köpa till de flesta modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del funkar att starta med lucka stängd, som vår förra den vi har nu startar bara om luckan är helt öppen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det rätt gas/munstycke? Jag har tidigare haft importerad båt med annan standard än svensk:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det rätt gas/munstycke? Jag har tidigare haft importerad båt med annan standard än svensk:)

Båda spisbrännarna funkar utmärkt. Så det är nog rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...