Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
strober

65L kyl under 6000kr: Isotherm eller Waeco?

Rekommendera Poster

Jag tänkte köpa ett nytt kylskåp och det är 65L storlek som gäller. Har satt maxpris/budget till 6000 kr, och just nu får man åtminstone dessa två modeller för under den prisgränsen tack vare mässpriser som gäller några veckor till.

 

Så vilken av dessa två är egentligen bäst?  ISOTHERM  CRUISE 65L  eller  WAECO COOLMATIC CR65?

 

Gillar design på Waeco bättre men det viktiga är ju hur de presterar, kvaliten och hur lite ström de drar! Någon med egen erfarenhet eller tips?

 

 

 
ISOTHERM  CRUISE 65L

Specifikationer:

 

-Typ 1655G: Std. grå dörr 
- Volym (liter): 65 
-Mått HxBxD (mm): 530x450x500
-Vikt (kg): 18 
-Strömförbrukning (Amp) Medel/Max (12 V): 0,7/2,7 
-Danfoss Kompressor Typ: BD35F 
-Frys -6° C (liter): 4 

 

 

 

 

 
WAECO COOLMATIC CR65

Specifikationer:
Waeco CR 65 har ett separat isolerat frysfack samt tilltalande Cool Blue-belysning. Dörren som är omhängbar (höger/vänster) öppnas enkelt med fingertopparna tackvare magnetförslutningen.

 

Storage volume ca 64 liter, inkl. 7,2 liter köldfack

Anslutningsspänning 12/24 volt DC
Genomsnittlig strömförbrukning ca 45 watt
Strömförbrukning 1,6 Ah/h vid +25 °C Omgivningstemperatur,
1,9 Ah/h vid +32 °C Omgivningstemperatur,
båda vid +5 °C innertemperatur inuti boxen
Isolering PU-skumning
System Helhermetisk kompressor med integrerad styrelektronik, underspänningsskydd / elektronisk säkring, automatiskt polvändningsskydd, mekaniskt steglöst inställningsbar termostat, kondensvattenutlopp via slanganslutning eller kärl, 4 Monteringspunkter för att fästa inifrån

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har box.. med lucka upptill drar dom mindre. Då kommer inte värmen in... eller kylan... som egentligen inte är något mer än relativt.. rinner inte ut.

annars är dom kompressormatade relativt lika. Förbr avgörs av hur många w den ger.

Jag köpte för några år sen drygt 40 boxar från kina.

alla har fungerat klockrent både som kylboxar som frysar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Waeco har väl också en Danfoss BD35F? Då är det bara det "yttre" som skiljer.

 

Betr att box drar mindre än skåp så är det en sanning med modifikation. Det som rinner ut ur skåpet är den kalla luften. Är skåpet välfyllt så blir det ganska lite, säg 20 liter vilket motsvarar ca 20g luft som måste kylas. Jämför det med att sätta in en Cola med en massa på 350g.

 

I boxen rinner ingen kyla ut men man får ofta plocka ut en massa grejor för att hitta/komma åt, grejor som får stå framme i värmen en stund.

 

I praktiken om man sköter sig blir skillnaden i elförbrukning ganska liten. Börjar kylen bli tom ställer man i ett par flaskor vatten, i synnerhet om man har gott om ström pga motorgång.

 

Vissa båtar har en kyl som är en kombination av box och skåp. Det man ofta plockar med (ölen?) tar man genom boxluckan, men annat genom skåpsdörren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 80-liters Waecoskåp, och är väldigt nöjd. - 18C, i frysfacket, så man kan ha glass med sig ut på sjön!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett Waeco CR50 skåp som jag monterade nytt 2013. Är mycket nöjd med funktion, strömförbrukning och utseende. Gillar designen där inga delar sticker ut.

Monterade den i en "flushram" så ingen del av skåpet sticker ut vilket är jäkligt snyggt.

Skåpet kommer snabbt ner i temp och är väldigt tyst under drift. Har huvudet 50 cm från skåpet på natten och det är inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 80-liters Waecoskåp, och är väldigt nöjd. - 18C, i frysfacket, så man kan ha glass med sig ut på sjön!

Jag fick tag på ett lätt begagnat 80 liters på blocket förra sommaren. Är helt i rostfritt utom dörrens insida, är helnöjd med 2700:- för ett Waeco som är ett par år gammalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...