Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
laxfiskaren1234

startmotor klickar!

Rekommendera Poster

Hej! Jag har köpt en 60Hp Mercury -87,Nu är det så att den klickar när jag försöker starta den! (bara ibland) kan det vara startmotorn eller solenoiden?.

Jag skickar bild på motorn! kan ni visa var solenoiden sitter? är EJ säker på var den sitter!!.Jag testade strömmen på startmotorn (12,7v),och på solenoiden (12,7v),som jag tror att det är den! Tacksam för svar!!

 

MVH Tommy

post-106443-0-82841700-1425666862_thumb.jpgpost-106443-0-26234500-1425666830_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Basic startmotorfakta.

När du vrider på nyckeln så går det lite ström i en tunnare kabel till startreläet. Det sitter i närheten av startmotorn, där sitter den gula kabeln på din bild.

 

Startreläet klarar de höga (typ 100-150 A) strömmar som behövs för startmotorn. Det är därför det går grova kablar från batteriet till startreläet och startmotorn.

 

Det lilla kugghjulet på startmotorn ska hoppa fram och ta tag i kuggkransen på svänghjulet och dra runt motorn. En fjäder drar tillbaka kugghjulet när det inte längre behövs.

 

Det kan "klicka" av flera orsaker när man ska starta:

1) Klick i startreläet men bara svagt ryck i startmotorn. Inget snurr, inget hoppande kugghjul.

       -> inte tillräckligt med ström.  Oxid i kabelskarvar (grova kablarna) på vägen från batteriet, kabelbrott, eller helt enkelt tomt batteri

 

2) Klick i startrelä och startmotor snurrar högt och ljudligt men det lilla kugghjulet hoppar inte fram.

      -> kugghjulet har fastnat, gör rent och kolla att det glider lätt.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Basic startmotorfakta.

När du vrider på nyckeln så går det lite ström i en tunnare kabel till startreläet. Det sitter i närheten av startmotorn, där sitter den gula kabeln på din bild.

 

Startreläet klarar de höga (typ 100-150 A) strömmar som behövs för startmotorn. Det är därför det går grova kablar från batteriet till startreläet och startmotorn.

 

Det lilla kugghjulet på startmotorn ska hoppa fram och ta tag i kuggkransen på svänghjulet och dra runt motorn. En fjäder drar tillbaka kugghjulet när det inte längre behövs.

 

Det kan "klicka" av flera orsaker när man ska starta:

1) Klick i startreläet men bara svagt ryck i startmotorn. Inget snurr, inget hoppande kugghjul.

       -> inte tillräckligt med ström.  Oxid i kabelskarvar (grova kablarna) på vägen från batteriet, kabelbrott, eller helt enkelt tomt batteri

 

2) Klick i startrelä och startmotor snurrar högt och ljudligt men det lilla kugghjulet hoppar inte fram.

      -> kugghjulet har fastnat, gör rent och kolla att det glider lätt.

 

Tack Anders! var jag rätt ute med solenoiden? var det den med gula kabeln?

kan det vara startnycklen?. När jag ändå har dig på tråden,vet du vad detta är för en båt? post-106443-0-76981600-1425672793_thumb.jpg

jag förstår om du inte kan! för det är väll ett hemma bygge!?! 5m lång, berd: 1.90 på mitten (ca) . Tack för ditt snabba svar!!

MVH Tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När kolen blir dåliga brukar det klicka. Prova knacka på startmotorn med en liten slägga samtidigt som du vrider på nyckeln.

Du ska vrida o släppa nyckeln upprepade gånger samtidigt som du knackar frekvent,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma som du på min Yamaha en gång. Laddade på batteriet och så var den saken ur världen. Det var nog solenoiden som hade kärvat fast under vintern.

Efter det så sprayar jag konserveringsolja på solenoiden varje höst.

 

På din motor ser det lite grått ut på solenoiden, vilket kan tyda på att den kärvar även på din motor. Solenoiden är den mellan startmotorn och kuggkransen på din bild nr 1.

Test att knacka lite försiktigt med en träklubba på muttern överst på den.

 

(Var en gång i Thailand och var på utfärd med en sån där snabb utflyktsbåt. Motorn, en gammal Yamaha, vägrade starta efter ett stopp i en fin vik. Killen tog lugnt fram en stor hammare och slog ett hårt slag på sidan av solenoiden och sen startade motorn lätt. Jag skulle nog inte våga slå så hårt som han gjorde men han visste nog hur mycket den tålde.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gissa på kolen, som tidigare skrivts. Eller på dåligt batteri som också nämnts ovanför. Även om ett dåligt batteri är laddat, kan det ge för lite kräm vid en start. Jag har varit med om båda delarna under åren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det väl bendix-skruv på drevet och inte en fjäder som sköter själva frånskjutet från kugghjulet även på en båtmotor?

lite off tråd.. men undrar ändå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det väl bendix-skruv på drevet och inte en fjäder som sköter själva frånskjutet från kugghjulet även på en båtmotor?

lite off tråd.. men undrar ändå?

 

Verkar i TS fall vara antingen en Delco Remy- eller möjligen Bosch startmotor enligt vänsteruppslaget i DENNA manual för åren 1965-1989 & 40-115 hästar. Bägge dessa varianter har bendix-drev. (Tror att bendix är absolut vanligast för utbordare, rent av allenarådande, men är långt ifrån säker?)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi på petimeternivå.  men det är kul!  :-)

Kort beskrivning av Bendix här:

https://en.wikipedia.org/wiki/Bendix_drive

Fast Bendix innnehåller en fjäder! Som vrids upp när precis startmotorn börjar snurra och det lilla hjulet står still.  När motorn går fortare än startmotorn drar fjädern tillbaka det lilla hjulet.

 

Men tydligen har moderna startmotorer en solenoid som trycker ut hjulet innan startmotorn börjar snurra. En mekanism som kan kärva när den blir lite äldre.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det mer är storleken på motorn än moderniteten av densamma som avgör om startmotorn supportas av en solenoid eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar på mig professorshatten:

 

På en startmotor av bendix-typ, kan man kanske mest korrekt tala om startrelä. Det är oftast moterat en bit från startmotorn. Kan vara på t.ex innerskärmen på en bil (vanligt på äldre Fordar). Då startmotorn börjar snurra, gängas kuggdrevet av sin tröghet fram till startkransen och börjar dra runt motorn så den startar. En liten fjäder sköter om returen.

 

På en startmotor av solenoid-typ skjuter solenoiden fram drevet till startkransen, samtidigt som den ger ström till startmotorn, och fungerar därmed som relä på samma gång. Baktill i solenoiden finns en returfjäder.

 

Inom bilkretsar brukar startmotordrevet ofta felaktigt kallas bendix även på startmotorer av solenoid-typ, vilket gör att begreppet kan misstolkas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter Kronviks uttömmande utredning, vilken jag inte finner orsak att bestrida (känner vederbörande :-) )  så kan jag ge ett enkelt tips på hur man utesluter fel i startreläet. Metoden är en aning kaotisk och kräver en säker hand styrd av en lugn hjärna: Man sätter helt enkelt ett rejält metallföremål (skiftnyckel) mellan kabelskorna på de stora kablarna på startreläet. Då förbikopplas de eventuellt dåliga kontakterna i startreläet och startmotorn river till med full kraft. Gör den inte det står felet att söka i själva startmotorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Slå aldrig på dessa startmotorer då de innehåller permanetmagneter som spricker sönder eller lossar.  Brukar även stå do not strike på dem.  Bra strömming på starten som ändå inte funkar är lika med kolfel, sitter väl 4 kol i dessa och räcker att en av dem inte kontaktar ordentligt så blir starten slö och bara klickar, kolla även anslutningarna till kolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slå aldrig på dessa startmotorer då de innehåller permanetmagneter som spricker sönder eller lossar.  Brukar även stå do not strike på dem.  Bra strömming på starten som ändå inte funkar är lika med kolfel, sitter väl 4 kol i dessa och räcker att en av dem inte kontaktar ordentligt så blir starten slö och bara klickar, kolla även anslutningarna till kolen.

Hur vanligt är det permanentmagneter i startmotorn. De få jag sett har inte haft det, de har varit seriemotorer vilket också är logiskt rent elektromekaniskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter Kronviks uttömmande utredning, vilken jag inte finner orsak att bestrida (känner vederbörande :-) )  så kan jag ge ett enkelt tips på hur man utesluter fel i startreläet. Metoden är en aning kaotisk och kräver en säker hand styrd av en lugn hjärna: Man sätter helt enkelt ett rejält metallföremål (skiftnyckel) mellan kabelskorna på de stora kablarna på startreläet. Då förbikopplas de eventuellt dåliga kontakterna i startreläet och startmotorn river till med full kraft. Gör den inte det står felet att söka i själva startmotorn.

Hej Faderullan! det var ett jäkligt bra tips på felsökning!! det stämde till punkt o pricka!! det var startreläet som var slut.men jag kollade även startmotorn,det var 4 kol,varav ett hade fastnat pga av höljet runt tråden! jag skickade efter ett nytt startrelä som är lite kraftigare än den som satt på! Den kostade bara 348kr m frakt på drev.se

Nu funkar allt som det ska!! Tack för hjälpen!!!! :D

 

 

Slå aldrig på dessa startmotorer då de innehåller permanetmagneter som spricker sönder eller lossar.  Brukar även stå do not strike på dem.  Bra strömming på starten som ändå inte funkar är lika med kolfel, sitter väl 4 kol i dessa och räcker att en av dem inte kontaktar ordentligt så blir starten slö och bara klickar, kolla även anslutningarna till kolen.

nikitalord du har alldeles rätt! man får inte knacka på startmotorn, det står så på startmotorn!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt att det löste sig och rätt billigt blev det dessutom :-)

Borde kanske lägga till ett par säkerhetsanvisningar till felsökningsmetoden:

- Man borde kanske se till att motorn inte kan vrida sig när den eventuellt startar.

- Och så skall man vara försiktig så att man inte kommer åt att jorda det robusta föremål man använder, lätt hänt när startmotorn river till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd chansar man får hjälp har en exakt likadan klickar i relät det är nytt skall den lilla röda kabeln sitta på den röda kabeln från batteriet till relät eller gula, sen har jag 10mm kablar till batteriet för små?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar att du har en kabelarea som är 10 kvadratmillimeter så är det för klent oavsett längd och effekt på startmotorn.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den funkade bara kasst batteri tydligen men vart hittar man reservdelar till den söker choke pinnen som sitter på förgasarna o omöjligt att hitta,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm funkar ibland sen börjar relät klicka igen sen får man vänta så funkar det 2-3 ggr sen klick igen va kan det vara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du menar att du har en kabelarea som är 10 kvadratmillimeter så är det för klent oavsett längd och effekt på startmotorn.

jag har nu bytt allt o nu klickar den inte längre nu händer inget när jag vrider på nyckeln istället, har kollat o startmotorn funkar, det är ström till relät, har även testat annat relä samma där, va tusan är detta, borde väll klicka iaf,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...