Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gäst Ola

plywoodbåt!

Rekommendera Poster

Gäst Ola

Hej, Har en midgethavskryssare från -62 byggd i marin (mahogny)plywood. På några ställen under vattenlinjen har yttersta fanérlagret släppt, har rensat det som släppt och ska limma på nytt. Hur viktig är då kvaliteten på fanéren, måste man ta mahognyfanér, eller går det bra med billigare varianter? Skrovet är vitmålat. Kan man använda vilken epoxy som helst, eller ska man satsa på kvalitet där? Vad är viktigast? Behöver man skruva i den dessutom? Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ola

Hej Jag har samma eller liknande problem det är sidoborden som fanerns yttersta lager har släoot ner ihörnet mot aktern , frågan man ställer sig går det reparera dett på ett tilfredsställande sätt och den nya faneren ha samma färgton som den gammla båten är bygd på någon gång 50-talet och skall man andvända epoxi-lim , för jag vet inte om den är linolje preparerad den har varit målad utvändig med någon vit grundfärg seg besvärlig att få bort , på denna har det målats heltäckande blå lackfärg min tanke är att återställa båten ursprungligt skick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...