Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Amanda31

Mellsten, Mällsten

Rekommendera Poster

Mellsten/Mällsten i södra Mysingen har ju tidigare varit en viktig del i kustartelleriets och flottans infrastruktur. Men hela den organisationen har ju gjorts om och bantats. Någon som vet om Mällsten/Mellsten numera är öppet för allmänheten och att man kan lägga till vid bryggorna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är inte tillåtet att lägga till på Mällsten. Det är militärt skyddsobjekt och väl skyltat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det med ön Måsknuf i närheten av Mällsten, alla förbudsskyltar verkar i alla fall vara borta. Något som vet ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi seglade i slutet på 70-talet till Mällsten med familjen och lade till vid bryggan efter att ha frågat vakten som gick med sin k-pist. Det var inga problem att lägga sig en stund vid kajen men vi fick inte gå iland. Vi åt lunch och seglade vidare efter ett par timmar. Skulle inte tro det är svårare att ligga en stund nu. Möjligen finns det ingen vakt att fråga längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter upp den här gamla tråden bara för att fråga om någon har koll på vad som gäller för Mellsten numera? Jag tillbringade själv ett år på ön mot slutet av 90-talet (får väl förmodligen inte berätta vad jag gjorde) och skulle gärna komma tillbaka dit och vara lite nostalgisk nu 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollar man på Eniro och Navionics på webben verkar det inte vara lämpligt att gå iland på Mällsten om man inte har för mycket pengar. Det lär kunna bli dyrt som jag uppfattar det.

 

Sedan borde det ju gå att få tillstånd om man redan tillbringat ett år på ön, kan vara värt att kontakta Amfibieregementet, Amf 1, för att kolla nu när det är en så fin sommar.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Lagen för skyddsobjekt har nyligen skärpts så man kan få skaka galler.

 

 

 

 

D855F655-9E2A-451A-89DA-D1FE2429787D.jpeg

Redigerad av 666D3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissningsvis är det samma sak där nu som förr. M*llsten (ingen verkar vara säker på rätt stavning) var ju i händelsernas centrum under det tidiga 80-talets ubåtsjakt. Eftersom det är bottenaktivitetsförbud i inloppen till fjärdarna så ligger det förstås fortfarande hydrofoner och minor där.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mæthelstein stavades det en gång i tiden.

 

Det är skyddsområde runt Mällsten så det gäller att inte ha med sig några "turister", tror jag i alla fall.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Texten till vänster på mitt sjökort angav att både ankring och beträdande är förbjuden ovsett om man är turist eller inte. Böter eller fängelse upp till två år är straffet enl nya lagen för skyddsobjekt. Skyddsobjekt behöver inte vara militärt och som exempel gällar samma sak på insidan av Brunnsviksholmen i Nynäshamn vid Nynas AB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade lite hoppats att ön kanske skulle öppnats upp, är en väldigt fin liten ö som skulle passa perfekt för turism. En pub i gamla officersmässen och ett café i matsalen typ 🙂

 

Kan som en anekdot nämna att vid ett tillfälle någon gång under det år jag tillbringade där så var det en segelbåt med en dansk familj som sökte nödhamn sent en kväll, det blåste ganska mycket. De fick tillstånd att stanna över natten i ett litet rum och vi fick stå utanför dörren med skarpladdade AK4:or i skift. Och när något barn blev kissnödigt på natten fick vi eskortera till toaletten tvärs över korridoren. Tror vår kapten var livrädd för danska spioner 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...