Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Fredrik_C

Bottenrenovering

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

 

Jag håller som bäst på att renovera botten på en gammal Jofa 485ht, slipar nu bottenfärg ner till gelcoat.

Efter slipningen tänkte jag fixa diverse skavanker med epoxyspackel för att sedan lägga 5-6 lager med biltemas epoxyprimer följt av bottenfärg.

 

Är mitt förfarande rätt? Är det nåt jag bör tänka på? Några tips o tricks?

 

Mvh Fredrik, nybliven båtägare samt ny på forumet.

 

post-106604-0-30202500-1425582532.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej båtvänner!

 

Jag håller som bäst på att renovera botten på en gammal Jofa 485ht, slipar nu bottenfärg ner till gelcoat.

Efter slipningen tänkte jag fixa diverse skavanker med epoxyspackel för att sedan lägga 5-6 lager med biltemas epoxyprimer följt av bottenfärg.

 

Är mitt förfarande rätt? Är det nåt jag bör tänka på? Några tips o tricks?

 

Mvh Fredrik, nybliven båtägare samt ny på forumet.

 

attachicon.gif20150305_164732.jpg

Det låter som du är helt rätt ute.

Har själv gjort jobbet på en 9 meters snipa 

Jag använde dock Internationals produkter 

Gelshield och tror spacklet hette watertite det binder ihop sig med färgen och var mkt lättjobbat.

Biltema Epoxi är inget fel på så det är bara tuta o köra.

Glöm inte köpa färgpigment att blanda i vartannat lager så ser du att det täcker ordentligt, tänk på luftfuktighet o temp med övermålningstider så blir jobbet bra.

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej båtvänner!

 

Jag håller som bäst på att renovera botten på en gammal Jofa 485ht, slipar nu bottenfärg ner till gelcoat.

Efter slipningen tänkte jag fixa diverse skavanker med epoxyspackel för att sedan lägga 5-6 lager med biltemas epoxyprimer följt av bottenfärg.

 

Är mitt förfarande rätt? Är det nåt jag bör tänka på? Några tips o tricks?

 

Mvh Fredrik, nybliven båtägare samt ny på forumet.

 

attachicon.gif20150305_164732.jpg

Det låter som du är helt rätt ute.

Har själv gjort jobbet på en 9 meters snipa 

Jag använde dock Internationals produkter 

Gelshield och tror spacklet hette watertite det binder ihop sig med färgen och var mkt lättjobbat.

Biltema Epoxi är inget fel på så det är bara tuta o köra.

Glöm inte köpa färgpigment att blanda i vartannat lager så ser du att det täcker ordentligt, tänk på luftfuktighet o temp med övermålningstider så blir jobbet bra.

 

Magnus

 

 

Håller med Magnus, har också kört med Biltemas grejer utan problem. Smart tips med pigmentet. Är ju faktiskt också lite roligare om man kan få till någon typ av färg på botten, även om man som jag vill avhålla sig från just "bottenfärg" som sista lager.

 

Kan man fixa pigment från vilken färgaffär som helst i detta syfte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har pigment! Det är svart men går bra att få alla nyanser av grått (åt det blåa hållet) med samma pigment. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller också med om att det är rätt tänkt.

 

Tricket är att måla vartannat lager med olika färgnyans. Så man ser att man täcker ordentligt i det lager man målar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Färgpigment införskaffat!  :)

 

Hur länge bör skrovet stå o "torka ur" när allt är bortslipat? Den har ju inte varit i sjön sedan i höstas. Alltså innan man kan börja med epoxyprimern. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså.  En samvetsfråga. Om det har stått på land utan att regnet kommit åt sedan i höstas. -> kör.

 

Det är iofs viktigt att det är torrt under. Idealet är att ha båten inomhus i varmhall ett par månader. Men det är överkurs.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja det där med samvete, den har ju stått under presenning och varit torr både inuti och och på skrovet (har varit där o kollat läget titt som tätt) har tyvärr ingen tillgång till varmhall..  :(

 

Min tanke var mer om befintlig bottenfärg håller tillbaka fukt från att tränga ut igen.. och att det behöver torka efter man slipat, men då sparar man ju tid (har köpt ny motor och är fruktansvärt sugen på att provköra, bara isen släpper på hjälmaren ...  :rolleyes: )

 

Så då åker epoxyn på relativt direkt efter slipningen är klar! :D  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...