Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
mollejosef

Måla motorrum

Rekommendera Poster

Hej!

Jag målade om i mitt motorrum med 2-komp färg, och va noga med att slipa och acetontvätta innan jag målade.

Men idag när jag skulle kolla så tappade jag en grej på färgen så det lossnade lite färg.

Jag började skrapa bort lite, färgen bara lossar från gamla ytan som va topcoat.

Någon som vet va detta kan bero på? Är ju inte så noga på att lägga på 2-komp färg igen, kanske bättre att testa topcoat eller nån 1-komp färg och hoppas på att det fäster bättre

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, tyvärr har du gjort ett grundläggande misstag vad jag förstår. Insidan av ett motorutrymme är knappast rätt ställe för två-komponent?
Måla aldrig nånsin med två-komponent ovanpå enkomponentsfärger, tvärtom går däremot bra.

Två-komponent är slitstark hård färg lämpad exempelvis för däcksytor där man kanske klampar runt med sandigt slipande skor. Bra är också att färgrester kan bevaras länge för eventuell bättringsmålning efter många år, stelnar väl knappast aldrig inuti sina skiljda burkar.

En-komponent är mjukare och torkar efter några år i sin burk, men man slipper å andra sidan fipplet med att mäta/väga upp och blanda i rätt proportioner. (Vid pyttesmå bättringsmålningar blir väl det doserings-problemet accentuerat, man vill ju inte blanda för mycket färg och slänga i onödan?)

Edit rättelse: Blandade visst ihop Topcoat med Top-lac. Slarvigt, ber om ursäkt.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför envisas alla med tvåkomponent färg?,ja har målat om en uttern 510ht,med internationals enkomponent toplac,blev jättebra,båten lika fin när den såldes efter fem år,kan nämna att även målat mitt slitna inbyggda badkar med toplac,kanonbra färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, då ska jag testa måla med toplac så får jag se om det blir bättre.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...