Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Catmandu

Peke på Maxi 68?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag vill sätta dit någon sorts peke/plattform för att lättare kunna ta mig av/på båten. Bra om man kan fästa en stege på den också. Har tittat på Båtsystems minsta peke men tycker dels den är stor dels för dyr, så nu undrar jag om det är någon som har förslag på andra typer av peken eller ritningar på något självbygge.

 

Tipsa gärna om bilder på peke/plattformar på Maxi 68 och liknande båtar.

 

/Camilla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vet en som lät göra peke själv hos en firma som gjorde stålarbeten superbilligt. När allt var klart kostade det i princip lika mycket som om han köpt färdigt från Båtsystem. Då hade han inte räknat in bensinen och många timmars eget arbete med att få till det.

 

Jag tycker inte peke är nödvändigt. Jag hade tittat efter en stävstege. Den knyter du fast i pulpit under segling. Finns ibland begagnad på blocket.

Redigerad av breckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en maxi68 i många år och saknade verkligen en peke, gärna med inbyggd stege. Tyckte det va knepigt att ta sig förbi förstaget när man skulle i land. En peke kan du också använda till att hissa en code0 flying.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en stege men just Maxi 68 tycker jag är lite bökig att ta sig förbi förstaget precis som tompelpmpe säger. Man blir ju inte direkt smidigare med åren heller  :D

Vill helst bara ha en liten platta man kan stå på innan/efter man passerar förstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft peke en säsong nu och är verkligen helnöjd. Jag valde Båtsystems version med stege som hakas fast, den är mycket stadigare än den utdragbara varianten som jag anser vara vingligare, jag har en sådan i aktern så jag vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Erlandson Trade hade en del peken och plattformar till väldigt bra priser. Betydligt billigare än Båtsystem. Dom har flyttat från Upplands Väsby men går att nå via epost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Har hittat en peke på Boatstuff.se till bra pris. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köper den på Boatstuff, glöm inte att ta bilder sen och visa hur det blev  :D  Jag väntar med nyfikenhet! :rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På min lilla Albin 57 tillverkade jag ett peke av 2 mantågsstöttor och några vinkelfästen och ett rör ner utefter stäven. Detta är huvudsakligen till för gennakerrullen men går även att kliva på. Istället för mantågsstöttor kan man använda rostfri flaggstång som finns på Biltema i olika längder. Såga av knoppen och bygg ihop något passande. post-95643-0-60999300-1426230581_thumb.jpgpost-95643-0-18288100-1426230615_thumb.jpg

 

På min andra båt tillverkade jag ett utskjutbart som enbart är till för gennakern. Det är i aluminiumrör och ett hylsrör i glasfiber som plastades fast i stäven. Sticker ut en meter framför båten.

 

post-95643-0-01861100-1426230882.jpgpost-95643-0-58716600-1426230899_thumb.jpgpost-95643-0-69812600-1426230921_thumb.jpgpost-95643-0-97739800-1426231376_thumb.jpg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min lilla Albin 57 tillverkade jag ett peke av 2 mantågsstöttor och några vinkelfästen och ett rör ner utefter stäven. Detta är huvudsakligen till för gennakerrullen men går även att kliva på. Istället för mantågsstöttor kan man använda rostfri flaggstång som finns på Biltema i olika längder. Såga av knoppen och bygg ihop något passande. attachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpgattachicon.gifimage.jpg

 

 

Håller ditt "mantågsstötepeke" för tyngden av en vuxen man som jag (knappt en åttondels ton :(  :mellow:  :) ), om man kliver längst ut!?

 

Vatterstaget sitter ju nästan på mitten. 

 

Har du själv klivit på det längst ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte gjort för att kliva längst ut. På mitten sitter tvärstaget mellan rören och även waterstaget, där blir belastningen som störst. Längst ut sitter bygeln och den kliver man inte på. Jag har klivit på detta många gånger och det håller än. Skulle det ge med sig är det bara att byta ut och kanske förstärka ytterligare om det behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom peket sitter där det sitter finns det ju en uppenbar risk att man kliver på det.

 

Det borde gå att flytta vatterstaget betydligt längre ut och få större styrka om man råkar kliva för långt ut.

 

Nu är detta säker inga problem för dig - man utvecklar ju vissa vanor i sitt sätt att agera.

 

Snygga och smarta jobb du gör i varje fall. Men det har vi ju vetat länge.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack Tommy. Vi är väl sådana till vår natur att kan man göra det själv så ska man. Varför köpa färdigt och låta någon annan tjäna pengarna om man kan själv? Sedan tänker jag som så att den som ska ha båten efter mig ska kunna leva med vad jag har åstadkommit utan att tycka det ser för jävligt ut. Den ska ju kunna vara säljbar.

 

Här är ytterligare en båt jag byggde ett peke på för en gennaker på rulle. Detta peket byggde jag 10 år innan Seldén kom med sitt liknande.post-95643-0-45839300-1426238931.jpgpost-95643-0-98010400-1426238963.jpgpost-95643-0-47984400-1426239001_thumb.jpg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom peket sitter där det sitter finns det ju en uppenbar risk att man kliver på det.

 

Det borde gå att flytta vatterstaget betydligt längre ut och få större styrka om man råkar kliva för långt ut.

 

Nu är detta säker inga problem för dig - man utvecklar ju vissa vanor i sitt sätt att agera.

 

Snygga och smarta jobb du gör i varje fall. Men det har vi ju vetat länge. :)

Kan tillägga att jag designade peket för att vara smäckert till utseendet, smalt och snyggt i mina ögon sett. Annars kunde även jag köpt ett färdigt brett och fult i standardformat. Istället för en träplanka har jag funderat på kolfiber mellan rören bara för att vara lite annorlunda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Catmandu.

 

Har du köpt peke redan?

Annars finns ett begagnat med teleskopstege till salu på

Bavariaklubbens sidor.

 

Hälsningar Ralf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Ralf, men har redan köpt.  Pseudonym, din peke på Albin 57 ser fin ut, inte så klumpig som den jag köpt. 

Lägger ut bild när den är på plats  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...