Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
seglarfreaken

Solcellen inkopplad eler inte redan nu?

Rekommendera Poster

Jag har en 45Watt solcell, två 12voltsbatterer och en Max,s-solcellsregulator. Då och då är jag i båten nu och då händer det ibland att jag kör med dieselvärmaren. Jag har börjat att skriva upp vilken spänning batterierna har när jag är där. Vad jag kommer ihåg så hade jag senast uppmätt 12.6 på förbrukningsbatteriet och 12.3 på motorbatteriet utan belastning. Jag ska kolla noteringarna igen nästa gång jag är i båten och även göra nya mätningar. Nu till min fråga: Bör jag koppla ur solcellen i väntan på att säsongen börjar så att batterierna inte överladdas? Väldigt tråkigt det där med att Max,s regulatorerna ofta inte slår från i tid. Det är ju därför man har en regulator. Vid vilken spänning börjar batterierna ta skada? Förbrukningsbatteriet är på 12W 104 ampere och motorbatteriet 12W 75 ampere. Förmodligen dröjer det ca två månader innan vi sjösätter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmmm... nu när det är såpass kall så har du en gasnings-spänning på runt 15 grader C

Du ska definitivt ladda förbrukningsbatteriet.

Vid 20 graders temperatur på batterierna ska du ladda till ca 14.4V

Så en underhällsladdning till 13,7 brukar ligga på en bra nivå. KOmmer du inte över det är det definitivt ingen risk, därmot om spänningen börja komma ner mot 12,4 så bör du ladda. Batteriet e ungefär halvfullt, vid 12,2V

...

Har googlat mej till det här någonstans... Kommer med länk om jag hittar.

 

Regulatorer kan du köpa billigt på e-bay, så isåfall skulle jag byta till en där du kan välja vilken spänning det ska ladda till. JAg har min solceller på hela vintern och ställer in det på 13,7V

på sommaren ändrar jag lite beroende på temp i batteriboxen men ligger väl på runt 14,2V- 14,4V funkar finfint.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS: du laddar max 6-10 Ah per dag med din solcell nu så du kan lugnt, även teoretiskt om du har cellerna riktade mot solen och det är soligt hela dagen, ladda dina batterier minst en vecka utan risk för överladdning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, MaxPower laddar ett fullt batteri med över 14V. Det är fel enligt alla batteritillverkare samtidigt som många idag anser att överspänning/laddning är det som dödar flest batterier.

Jag skulle inte chansa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast med begränsat med sol och dåligt laddade batterier skulle jag ha dem inkopplade redan nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplar in en diod mellan min maxpower och batterierna när jag lämnar båten. Då hamnar spänningen runt 13,6 V. Så jag har solcellen inkoplad hela vintern.

/Peter

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplar in en diod mellan min maxpower och batterierna när jag lämnar båten. Då hamnar spänningen runt 13,6 V. Så jag har solcellen inkoplad hela vintern.

/Peter

Smart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter: Vad är det för typ av diod du kopplar in? Är det bara en diod på plus-slingan eller använder du en (åt varje håll) på både plus & minus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En diod sänker spänningen 0,5-0,7V beroende på typ. Tar du två st i serie blir det dubbelt så mycket. Normalt kopplar man förstås in den i pluskedaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En diod sänker spänningen 0,5-0,7V beroende på typ. Tar du två st i serie blir det dubbelt så mycket. Normalt kopplar man förstås in den i pluskedaren.

 

och man får förstås köpa sådana som tål den förekommande strömmen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man har för vana att slå av huvudströmbrytaren när man lämnar båten så kan man koppla in MaxPowern på "förbrukarsidan" på huvudbrytaren och lägga en diod "bakvägen" till brytarens "batterisida". När huvudbrytaren är frånslagen så tvingas strömmen från MaxPowern gå igenom dioden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan som allmän kommentar så tror jag att många misstar sig på effekten som en solcell levererar så här tidigt på säsongen.

 

För det första är märkningen på solcellens maxeffekt en teoretisk effekt, max liksom? I Sahara?

Och sedan står solen fortfarande relativt lågt varför dygnsmedelvärdet är lågt, kanske hälften av värdet mitt i sommaren. Och ibland är det ju moln och regn ibland också... Aprilväder!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser energiproduktionen ut. För Juni kan man räkna med att få ut 4 ggr märkeffekten/dygn i genomsnitt. En 50W panel ger alltså 200W/dygn, i april blir det ca 125W/dygn för en horisontell panel.

post-80529-0-39257300-1429178748_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wh var det. Effekt (W) x tiden (h eller timmar) blir energin i Wh.

 

Vanligt att man även i broschyrer och marknadsföring inte skiljer på enheterna så det blir obegripligt särskilt om man är osäker och håller på att lära sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wh var det. Effekt (W) x tiden (h eller timmar) blir energin i Wh.

 

Vanligt att man även i broschyrer och marknadsföring inte skiljer på enheterna så det blir obegripligt särskilt om man är osäker och håller på att lära sig.

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...