Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Ivan65

Nanovax

Rekommendera Poster

Någon som vet och har testat dom nya nanoprodukterna som finns på marknaden, tänkte närmast på den som påstår både polera, vaxa och försegla i samma moment(3-1) det låter ju onekligen rätt bekvämt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAr för mig det finns tråd om det och minns jag inte helt fel så är dom som använt det nöjda med resultatet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska söka efter den tråden och se om jag får ngt svar

Ivan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska söka efter den tråden och se om jag får ngt svar

Ivan

Tittade på gamla trådar men produkterna utveckllas väl,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En slutsats som jag får när jag läser andra trådar om nano-vax är att risken att det är hälsovådligt är så överhängande att jag själv aldrig mer kommer köpa den typen av produkt.

Åtminstone inte innan man vet hur vi och övriga levande organismer ska skydda oss från dess förmodade skadliga inverkan.

Eller som nån skrev: Nano = NONO!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte man skulle få sälja produkten om den vore hälsovådlig.

 

finns nog åtskilliga partiklar i andra produkter som man får i sig utan att de står Nano på flaskan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte man skulle få sälja produkten om den vore hälsovådlig.

 

finns nog åtskilliga partiklar i andra produkter som man får i sig utan att de står Nano på flaskan.

Ja, så sa man om hormoslyr och ddt också.

Vi gör ju alla som vi vill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat nano och tyckte inte det var bra. Har börjat använda ultraglozz och är hel nöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt Turtle Wax Nanotech en gång, utan handskar. Det var nog över fem år sedan nu och jag får fortfarande exemliknande utslag på händerna emellanåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte man skulle få sälja produkten om den vore hälsovådlig.

 

finns nog åtskilliga partiklar i andra produkter som man får i sig utan att de står Nano på flaskan.

 

Det stämmer dessvärre inte riktigt... när det "bevisas" att produkttypen är TILLRÄCKLIGT farlig kan det bli säljstop.

REACH som numera är den europeiska organisation som bemyndigar kemikalier styr.

 

Det finns få fungerande system där man behöver bevisa att en produkt eller ett ämne är ofarlig.

Till privatkonsument är det enklare att sälja mer eller mindre skadliga produkter och ämnen eftersom det inte finns någon lag att du t.ex. måste bifoga säkerhetsdatablad osv. Det finns ingen härdplastförordning som gäller privat verksamhet heller.

 

Nano= 10Å är ju ganska små mått och vad, varfö, vilka osv. produkter som benämns med NANO är en djungel.

Tror åxå det är bra med försiktighet och kanske bra använda produkter där vi har lång erfarenhet men. vi vaxar inte båten 8h om dagen varje arbetsdag i hela vårt yrkesverksamma liv.

 

Dom olika gränsvärden som finns för industriellt bruk fungerar ungefär enligt:

En koncentration av ett ämne du inte får komma i kontakt med allt

En koncentration av samma ämne du får komma i kontakt med men endast 15 min i taget hur många gånger som helst

En koncentration av samma ämne du får komma i kontakt med hur mycket som helst hela ditt yrkesverksamma liv

 

Vet ej vilka gränsvärden det finns för "NANO"- produkter. Dom har funnits såpass länge så jag tror åxå om det skulle vara varligt i liten omfattning så skulle vi nog ha hört talas om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt Turtle Wax Nanotech en gång, utan handskar. Det var nog över fem år sedan nu och jag får fortfarande exemliknande utslag på händerna emellanåt.

 

Låter oroväckande... Är du säker på att det är en överreaktion av just det vaxet?

Ofta, när någon får den typen av reaktioner så är det någon utlösande faktor typ, "toppen på ett isberg"

Något jag personligen tyvärr har extremt svårt för är att jobba med handskar oavsett vad det är.. Egentligen borde man försöka ha handskar alltid när man kommer i hudkontakt med ämnen...

Du kan ju t.ex. få lungskador av att vara i hudkontakt med ohärdade härdplastkomponenter, så det är inte bara andningsvägarna man ska skydda.

PRio 1, om det är flyktiga ämnen, Andningsvägar, fast ofta är det "bara" något som luktar... det värsta är aerosol eller mikropulver..

PRio 1:2 är undvika hudkontakt... tvätta med tvål och vatten.... INTE med lösningsmedel

Exponerar man sig så pass mycket att man hinner få en överkänslighet som blir kronisk så har man det for ever....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag kan inte bevisa att det var nanoprodukten. Jag har ganska lätt att få exem och har perioder då de dyker upp, knappt synliga men de kliar lite. Kort efter min vaxning dök det upp exem på insidan av händerna som jag aldrig haft tidigare.

 

Året efter vaxade jag med ett vanligt vax men exemen kom tillbaka om än i något mindre utsträckning. Jag misstänker att det var rester sedan året innan.

 

Oavsett vilket så är jag ganska övertygad om att det var nanovaxet som var den utlösande faktorn och skulle aldrig igen använda en nanoprodukt utan att använda handskar. En enkel och billig försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla glada.

 

Jag har läst någon rapport någonstans ang NANO = Nono

Det framkom i den att nano produkter är så små partiklar att det går igenom huden o kroppen följaktligen tar upp ämnen som är giftiga men i fall av vanligt vax ?? inte går igenom huden och därav inte blir giftigt .....

Jag har själv provat o det fungerade mkt bra och jag märkte inte något heller men går det in i kroppen kan det inte vara nyttigt....

Hittar tyvärr inte det jag läst igen men skulle det dyka upp så kommer det in hit.

 

Är nog lite som Mjällschampo Där ämnet som tar bort mjällen är helt ok, men dom var för giftiga att ha i bottenfärger då fiskar mm blir sterila mm 

Clerasil var boven då men tror det gällde alla med ämnet.

Kan ha varit något i stil med aluminiumperoxid KANSKE långt ifrån säker på det

 

Magnus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlikar mig med alla som ser en fara i nano-produkter och undviker dem därför.

De som inte delar uppfattningen vill jag varna av en annan anledning nämligen en del av

dessa produkter innehåller silikon!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är farligt att leva, man kan dö av det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är svårt just för att objektiv bedömning är svårhittad.

egentligen så är ju nano bara en måttenhet Nanometer lika med tio Ångström.

Det pratas ju om nanokolrör som är små.

Vad gäller härdplaster och vidhäftning generellt är man överens om att fullständig vidhäftning uppträder vid ett maxmått på 5 Ångström m.a.o. en halv nano. och sk högmolekyllära polymer inte kan vara allergiframkallande om dom är större än 700 Mol (molekylvikt) dr varje enskild atoms atomvikt smmeras, då ska molekylen vara såpass stor att den inte kan tränga in i huden.

Jag har inte fått nån vettig förklaring i vad det direkt motsvarar i "NANO"... eftersom det ju är massa..

Det finns egentligen inga polymera material(konstgjorda material), plaster konstelastomer osv. som är fullständigt difussionstäta (täta mot enstaka vattenmolekyler som är ca 1,2 Å) eftersom vattenmolekyler är så små, däremot så är det såpass tätt att du kan använda plast mm. som behållare, fuktspärr mm eftersom det bara är enstaka molekyler som läcker igenom. Det betyder att egentligen, om partiklar är tillräckligt små... så är inte heller plasthandskar 100%

Vi lever, som vi alltid har gjort, som levande provkaniner... Så hur farligt eller ofarligt "just "NANO" är får vi kanske veta inom vår livstid, kanske inte.

Förr fungerade ju stora doser alkohol i medicinskt syfte på små barn...

Så oavsett vad, använd de typer av skydd som rekommenderas och gör det varje gång. 

 

Som att köra den där "lilla biten" utan säkerhetsbälte... det kan ju bli det sista du gör..

Man kan drunkna i en hink men risken minskar om du inte kör ner huvudet i den.

Jag skulle heller inte använda det relativt nya sk. NANO... om det inte gjorde livet extremt mycket enklare och det är heller inte något jag fått belägg för att det skulle göra.

HAr sett imponerande filmklipp om textil där det stöter bort vatten effektivt..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...