Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
stewe

Tvätta hamnkapell i tvättmaskin

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag tänkte kolla om det är någon som testat köra sitt hamnkapell i tvättmaskinen på fintvätt utan tvättmedel och centrifugering då förstås.

Borde de inte vara ekvivalent med handtvätt? Jag försökte tvätta för hand förra året men fick inte bort så värst mycket.

 

Jag känner att det inte riktigt är läge att köra shipshape på kapellet ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, varför inte men frågan är om du får bort mycket mer då?

Jag bruka tvätta min supstuga, på Vegan, som brukar få mögelslag på insidan eftersom den oftast står i hamnen, med starka grejer, alkaliskt med klor... skölja noga som fasen med mycket mycket vatten... sen lägger jag på relativt koncentrerat med bilschampo med vax.... blir lite impregnerat så och håller sej hyfsat lättvättat ett par år.

 

Hur rent behöver du få det och vad är det för smuts?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja, varför inte men frågan är om du får bort mycket mer då?

Jag bruka tvätta min supstuga, på Vegan, som brukar få mögelslag på insidan eftersom den oftast står i hamnen, med starka grejer, alkaliskt med klor... skölja noga som fasen med mycket mycket vatten... sen lägger jag på relativt koncentrerat med bilschampo med vax.... blir lite impregnerat så och håller sej hyfsat lättvättat ett par år.

 

Hur rent behöver du få det och vad är det för smuts?

Jag tänkte att det borde bli lite mer knådande av kapellet än vad det blir än om man gör det för hand.

 

Det har blivit en hel del jordslag på insidan och lite småskitigt på utsidan. Det behöver inte bli så värst rent. Alltså så rent som det kan bli vid en skonsam tvätt :)

 

Kapellet är bara 2 säsonger gammalt så jag tänker att man vill vänta så länge som möjligt att sabba fabriksimpregneringen.

Redigerad av stewe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag brukar serva tvättmaskinen åt ett företag som tillverkar och tvättar kapell. Han har en stor tvättmaskin där han först tvättar med tvättmedel och sedan med klor. Det blir som nytt. Han kör även impregneringen i samma tvättmaskin men det är inte att rekommendera om man vill använda maskinen till annat:)

 

Så får man in kapellet i tvättmaskinen fungerar det säkert utmärkt.

Redigerad av tomasha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta amerikanska båtar jag tidigare ägt har haft skydd för mattorna i ruffen. Dessa skydd är gjorda i kapellväv och sitter med knappar. 

Tvättade alltid dessa i maskin och de passade alltid efteråt. Körde i 30 grader

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta amerikanska båtar jag tidigare ägt har haft skydd för mattorna i ruffen. Dessa skydd är gjorda i kapellväv och sitter med knappar. 

Tvättade alltid dessa i maskin och de passade alltid efteråt. Körde i 30 grader

 

 

OK.

Varför har man skydd för mattor i en ruff?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

De flesta amerikanska båtar jag tidigare ägt har haft skydd för mattorna i ruffen. Dessa skydd är gjorda i kapellväv och sitter med knappar. 

Tvättade alltid dessa i maskin och de passade alltid efteråt. Körde i 30 grader

 

 

OK.

Varför har man skydd för mattor i en ruff?

 

 

Så man slipper köra mattvätt i båten några gånger per säsong

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som att det funkar att göra. Jag kommer att testa detta. Återkommer med resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan garantier alls, men jag blötlade hamnkapellet i en tunna med medel jag köpte i en kapellbutik i ett par dar. Mesta av svartmögelprickar och fågelskitfläckar gick bort bra. Tvättade sen kapellet två ggr i maskin med Vanish (rosa flaska från ICA). Sköljde flera ggr för att få bort alla rester av tvättmedlet. Impregnerade därefter kapellet med impregnering från Biltema. Lite budget men kapellet var nio år gammalt så värt en chansning och sparade väl tre tusen som kapellbutiken ville ha. Resultatet blev jättebra tycker jag, kapellet ser väldigt fräscht ut. Enda negativa var att den grå plasten runt varje tryckknapp blev lite nerslitet men det var totalt sett värt det och inte krympte det alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...